Bill Kelliher (chitarist, Mastodon): „Platformele de streaming ne aduc la sapă de lemn”

Bill Kelliher mastodonArticol tradus din Classic Rock Magazine

Bill Kelliher, chitarist și compozitor al trupei Mastodon, a vorbit într-un interviu despre problemele cu care se confruntă artiștii în negocierile cu platformele de streaming. Chitaristul este de părere că dacă nu vor exista legi clare privind modul în care ajung banii de la platformele de streaming la artiști, cei din urmă nu își vor mai permite să facă muzică.

„Folosesc Spotify în fiecare zi. Este simplu, este ușor, nu-ți trebuie prea multă minte să-l folosești, poți descărca oricât de multe piese vrei și le poți asculta oriunde ai fi. Dar problema este că industria funcționează după o lege din 1972. Artiștii își primesc banii dind repturile de utilizare a operelor lor după o lege dată în 72. Atât eu cât și Brann Dailor suntem membri ai The Recording Academy and The Grammy Academy așa că am fost rugați de alți artiști să facem lobby pentru Music Modernization Act. Am făcut asta acum câteva luni, dar totul a trecut neobservat. Această lege nouă, care face referire și la câștigurile din streaming, a fost aprobată în Senatul american săptămâna trecută. În opinia mea, procesul aprobării și aplicării acestui proiect de lege ar trebui grăbit. Altfel, artiștii nu-și vor mai permite să facă muzică. Sunt foarte mulți oameni în spatele pieselor pe care le ascultați. Mă voi referi doar la cazul trupei din care fac parte. Când vrem să lansăm un album, asta înseamnă uneori, că trebuie să dăm unui producător peste 500.000 de dolari. acești bani vin din buzunarul nostru. Casa de discuri ne împrumută banii, iar artistul trebuie să dea banii înapoi și să cedeze dreptuile către casa de discuri. Nu înțeleg de ce trebuie să facem asta. Ei ne dau nou împrumut banii de care avem nevoie pentru album, apoi după ce este lansat muzica ajunge pe Internet de unde poate fi descărcată foarte ușor. Dar Internetul nu generează venituri, deci nu poate acoperi costul albumului. Și atunci mă întreb: cum putem da banii înapoi casei de discuri?! Dacă aș trăi o mie de ani și Spotify ar difuza zilnic muzica mea, aș câștiga probabil câteva mii de dolari. Este o sumă infimă. Singura posibilitate de a câștiga bani este muzica live, concertele, turneele. Casele de discuri sunt disperate pentru că ele au făcut greșeala de a preda cheile regatului către Apple, Spotify și Pandora. Iar acum încearcă să îi convingă pe artiști să le dea o parte din câștigul provenit merchandise. Mulți ne întreabă de ce costă tricourile noastre 50 de dolari. Păi, în primul rând 30% din vânzăi rămâne la sala în care am cântat. Deci noi luăm în jur de 30 de dolari pe fiecare tricou vândut. Suma aceasta este împărțită cu management, avocați, taxe și tot restul. Autobuzele cu care mergem în turneu ne costă 60.000 de dolari pe lună.

Să nu mă înțelegeți greșit. Eu mi-am ales această meserie. Tot ce știu să fac este să cânt la chitară și să compun muzică. Iubesc ceea ce fac. Dar dacă vă uitați în culise veți vedea că sunt multe persoane cu mâinile în buzunarele artiștilor”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


2 × nine =

     

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>