Eurovision 2018: TVR a folosit muzica trupei Urma fără acordul formației

Mani Gutau trupa UrmaArticol de Iulia Radu

Când nu ai repere morale, când nu dai doi bani pe principii, atunci ai impresia că ți se cuvine și iei pur și simplu. Ești convins că toți tânjesc să apară în show-ul tău, așa că începi și gestionezi după bunul plac imaginea oricărui artist. Așa s-o fi gândit și Televiziunea Publică în momentul în care a decis să folosească în deschiderea finalei Eurovision de la Sala Polivalentă o piesă din repertoriul trupei Urma. Desigur, organizatorii n-au considerat necesar să ceară acordul trupei. Dar, iată că nu toți sunt măguliți de asocierea cu Eurovisionul (știu, poate fi o descoperire șocantă pentru TVR). Mani Gutău, chitaristul și solistul trupei Urma, a reacționat pe Facebook publicând următorul text:

 

Mani Gutău:

Suna telefonul.

– Da repede pe TVR1, esti la Eurovision!

Rad copios, a venit 1 aprilie mai devreme.
In primul rand eram bine mersi acasa, in joaca cu baietelul meu, in al doilea rand eu as fi putut fi prezent la Eurovision doar dupa un transplant de cap.

– Nu glumesc, chiar e muzica Urma la Eurovision!

Hmm, ton serios de la un om cat se poate de serios… Ma uit pe TVR1 si vad inimaginabilul.
Pe scena Eurosivion, amplasata in Sala Polivalenta Bucuresti, un grup de dansatori si dansatoare se miscau gratios pe acorduri rupte din piesa Urma, „Cine iubeste si lasa”, mixate cu tot felul de beat-uri din folclor cantat sintentic.
Lasere, mii de lumini si oameni, in timp ce vocea si chitara mea cantau soptit in difuzoare.
Asa a inceput finala Eurovision Romania 2018, gazduita la Sala Polivalenta Bucuresti si transmisa in direct de TVR1.

Nu mai rad. Pe telefon incep sa imi apara mesaje de felicitare si tag-uri catre live video-ul transmis de TVR.

Deci, sa lamurim putin lucrurile.
Nu am nici cel mai mic merit, contributie, aport la acest moment artistic de mare angajament financiar.
Nu am fost informat, contactat, atentionat ca va urma ca franturi din muzica Urma sa fie folosite in cadrul acestui spectacol concurs.
Opiniile mele despre Eurovision sunt extrem de clare si enuntate destul de des public, in ultimii 15 ani.
In umila mea opinie, o imensa si inutila risipa de bani publici, un eveniment ce nu contribuie cu nimic la dezvoltarea culturii romanesti, dimpotriva.
Pe scurt, o manifestare cu care nu m-am asociat si nu ma voi asocia benevol niciodata.

Apreciez faptul ca producatorii muzicali si coregrafii acestui eveniment au considerat muzica Urma potrivita pentru a insoti emotia transmisa de dansatorii implicati in acest moment artistic. Privind in afara contextului Eurovision, asta e rostul muzicii in general, nu doar al muzicii URMA, sa transmita o emotie, de la o inima la alta, in pasi de dans sau nu.

Totusi, consider inexplicabil faptul ca o productie de un asemenea nivel, vorbim de una din cele mai costisitoare productii artistice din Romania, decide sa foloseasca creatii artistice fara a informa si a cere in prealabil acordul autorilor, si in aceste momente incerc sa inteleg care sunt pasii necesari pentru a lamuri aceasta situatie.

De 15 ani am facut eforturi considerabile sa pastrez muzica Urma in afara oricarui circ mediatic, si au fost nenumarate situatii cand tot felul de situatii ‘’explozive’’ detalii picante si dezvaluri ‘’incendiare’’ din modesta istorie al acestui grup ar fi putut trece cu usurinta muzica noastra in plan secund. Am ignorat cu buna stiinta multe neadevaruri si informatii prezentate tendentios si eronat, deoarece am dorit si doresc in continuare ca singurele subiecte de presa ce implica titulatura Urma sa fie strict legate de muzica acestui grup, si nu de picanterii, zvonuri si informatii de cancan.

De unde si ezitarea mea de a scrie imediat, public, despre acest subiect.
Din pacate observ cu ingrijorare, chiar si la unele dintre cunostintele mele, perceptia ca asocierea muzicii Urma cu conceptul Eurovision a fost reciproca, de comun acord, cu buna stiinta.
O informatie complet falsa, nu am fost contactat, informat, avertizat niciodata de modul de desfasurare al acestui eveniment, ce de altfel nu are nici o legatura cu modul meu de a fi si viziunea mea asupra muzicii si a fenomenului artistic in general.
Anul acesta se implinesc 15 ani de Urma, cu sute de concerte oferite fara nici macar un singur playback la activ, iar cei care detin albumul Lost End Found stiu foarte bine ca piesa Cine Iubeste si Lasa este asociata in primul rand cu povestea Hala Matache, si nu cu Primaria Bucuresti, ce era omniprezenta pe ecranele gigantice montate ieri in Sala Polivalenta, in calitate de co-organizator al acestui eveniment.

Cineva, undeva, a luat aceasta alegere fara a ne cere acordul, fara un minim efort depus pentru a ne contacta si a ne informa de contextul in care va fi expusa muzica noastra.
Intr-un mod ironic, in data de 25 februarie 2018, muzica Urma a rasunat pentru prima oara in difuzoarele Salii Polivalente, fara acordul si prezenta noastra, in cadrul unui eveniment care nu are nici un punct comun cu calatoria noastra muzicala.

Cam atat despre acest subiect momentan, caut raspunsuri si revin, cei care si-au facut griji ca am devenit brusc consumator de olimpiade artistice sa ramana linistiti pe frecventa, cata vreme mai pot tine o chitara in mana am de gand sa cant exclusiv din placere, de la o inima la alta, nu pentru premii si coronite.

Găsiți pe link-ul de mai jos postarea de pe Facebook a lui Mani Gutau:

https://www.facebook.com/mani.gutau/posts/10155614843612261

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 × = thirty two

     

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>