FITS 2018 în cifre: 13 milioane de Euro, 3.300 de artiști, 525 de evenimente

festivalul de teatru sibiu 2018 fits 17 iunieFestivalul Internațional de Teatru de la Sibiu reunește anul acesta 3.300 de artiști din 73 de țări care vor juca în tot atâtea spații de joc. Cei prezenți la FITS 2018 vor avea de ales dintre 525 de evenimente, răspândite pe durata a zece zile. Toate acestea au costat aproape 13 milioane de Euro. 

În an centenar, la 25 de ani de la prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, Constantin Chiriac, directorul unuia dintre cele mai apreciate evenimente de gen din întreaga lume, spune că așteaptă ca numărul vizitatorilor din acest an să se ridice la 69.000 de spectatori în fiecare zi. Tema ediției 25 este pasiunea.

„În an centenar, când România sărbătorește existența sa, într-un stat european puternic, creat în numele democrației și progresului, aniversăm totodată 25 de ani de Festival. Cu iubire și pasiune am dezvoltat acest fesival, ca loc de întâlnire al marilor artiști, alături de tineri care surprind și aspiră, totul sub semnul marii calități, al diversității și al dorinței de dialog și cooperare, în numele frumosului”, spune Constantin Chiriac.

Bugetul de anul acesta este mai mare decât cel din 2017. Motivul ar fi, spune Chiriac, diferența de curs valutar.

„Bugetul e cu vreo 700.000 de euro mai mare decât anul trecut, pentru că sunt diferențele de curs valutar. Începând de anul trecut se plătește TVA pe onorarii. Dacă anul trecut cel mai mare preț de bilet la un spectacol a fost 40 de lei, anul acesta este 50 de lei. Cel mai mic preț este 15 lei. Avem un sprijin cam de 26.5% din bani publici în acest an. Cea mai importantă parte vine de la Primăria Sibiu, aproape opt milioane de lei, apoi Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Educației, pentru Platforma Doctorală și Festivalul Școlilor, dar și Institutul Cultural Român”.

56 dintre spectacole sunt deja sold-out, cu un total de 16.606 bilete vândute până la momentul actual, iar banii strânși din vânzări depășesc totalul încasărilor din 2017 pe tot festivalul, spune Chiriac.

Dintre cele 525 de evenimente, 146 vor fi indoor, iar biletele pentru reprezentațiile festivalului pot fi achiziționate în continuare de la Agenția Teatrală deschisă din 4 până în 17 iunie, între orele 9:00 și 20:00 sau de pe sibfest.ro. De ținut minte este și faptul că prețul biletelor este același atât pe site cât și la agenție.

Puteți citi aici:

http://www.turnulsfatului.ro/2018/06/04/fits-2018-in-cifre-13-milioane-de-euro-3-300-de-artisti-525-de-evenimente/

 

Jocuri de stil la FITS

În 2018, când se împlinesc 25 de ani de FITS, directorul Festivalului, Constantin Chiriac, a ales voci care să contureze locul şi rolul teatrului în secolul XXI, care continuă să caute, să dăruiască, să pună întrebări, să ofere soluţii, să demaşte, să cultive calităţi. Despre arta vie a teatrului fac trimitere toate discursurile actorilor, regizorilor, criticilor aleşi să vorbească despre ce poate face teatrul azi, într-o lume a informaţiei. Diversitate, multiculturalitate, toleranţă, dar şi inventivitate, pasiune sunt dezideratele acestei epoci agitate.

Salvarea prin teatru, iată adevăratul sens spre care converg vocile alese să vorbească despre teatru la aceată ediţie a FITS.

Piesele puse în scenă de Silviu Purcărete sunt întotdeauna de neratat. El are vocaţia grandiosului, face spectacole monumentale.Inegalabila inventivitate a acestui creator uriaş, Silviu Purcărete, care se joacă de-a teatrul kabuki, căruia îi adaugă formele teatrului popular românesca izbucnit şi în Povestea prințesei deocheate (The Scarlet Princess), un spectacol de 24 de carate, după un scenariu original de Silviu Purcărete, inspirat din Sakura Hime Azuma Bunshô, de Tsuruya Nanboku al IV-lea. De la această tradiție teatrală, Silviu Purcărete și-a propus să facă un spectacol european, folosind textul, regulile și spațiul kabuki, cu samurai, săbii şi travestiuri, reinterpretate într-o manieră personală.

Puteți citi articolul în întregime aici:

https://www.cotidianul.ro/jocuri-de-stil-la-fits/

 

FITS 2018. Noi forme de dialog

În ultima vreme, s-a pus tot mai mult accentul pe necesitatea unui interes mai mare față de integrarea mai mare a persoanelor cu dizabilități în integrate în procesul artistic. Reprezentativitatea acestora, atît din calitate de spectatori, cît și ca parte integrantă a procesului creativ, este extrem de scăzută.

Dincolo de cuvinte

Deschiderea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu 2018 cu spectacolul Trei surori poate fi privit și ca un statement în acest sens. Spectacolul este regizat de tînărul Timofey Kulyabin, este o producție Novosibirsk State Academic Drama Theatre „Red Torch“ și este realizat integral în limbajul semnelor (rusă). Este o provocare din toate punctele de vedere, de la durată (4 ore și 15 minute) pînă la propunerea unui nou tip de dialog cu spectatorul.

Nu a dorit să monteze neapărat Cehov, ci un spectacol în limbajul semnelor, pe care îl consideră extrem de expresiv, de teatral, a mărturisit regizorul la conferința de presă. S‑a oprit la Trei surori pentru că, fiind unul dintre cele mai montate texte, este cu atît mai interesant să găsești un alt fel de a spune povestea, de a spune diferit acele cuvinte, pe care nu mai suportă să le audă, acele fraze iconice precum „A trecut fix un an de cînd a murit tata“. Cehov este un fel de Evanghelie, care poate fi reinterpretată la nesfîrșit, consideră regizorul, astfel că Trei surori i-a oferit materialul necesar. Paradoxal poate, personajul principal este chiar textul, este un spectacol despre măreția acestui text – spectatorul este nevoit nu doar să fie atent la text, ci, întrucît îl citește, ajunge să și-l asume, să îl interiorizeze.

Spectacolul este structurat în patru părți, fiecare diferită ca intensitate. În ciuda duratei sale și chiar dacă abordează un model clasic, actorii interpretează ca și cum nu ar exista public, creînd o lume închisă, incapabilă să evadeze spre exterior, spectacolul este dinamic și, în același timp, oferă posibilitatea unei raportări mai complexe la acțiune, stări, emoții. Este firesc ca, într-un spectacol în limbajul semnelor, accentul să cadă pe mișcare, totul este impecabil coordonat, iar fiecare sunet este gîndit astfel încît să potențeze gestul. Dacă montarea lui Timofey Kulyabin urmează o structură clasică, ea beneficiază totuși și de elemente care marchează contemporaneitatea, printr-o distanțare autoironică și care, în același timp, joacă și un rol anticlimatic: poze făcute cu selfie-stickul, pe fundal muzică de Miley Cirus  etc.

Puteți citi aici:

https://www.observatorcultural.ro/articol/fits-2018-noi-forme-de-dialog/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


one − 1 =

     

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>