Manualul unic va distruge învățămîntul românesc

manuale scoalaArticol preluat din Dilema Veche

Joi, 31 august, reprezentanți ai editorilor autohtoni și ai societății civile s-au întîlnit cu reprezentanții media la Librăria Cărturești Verona din capitală, în cadrul unui eveniment organizat ca o reacție la amenințarea cu privire la posibilitatea dispariției manualelor alternative. La întîlnirea moderată de profesorul universitar și jurnalistul cultural Mircea Vasilescu au luat parte: Grigore Arsene – Președintele Asociației Editorilor din România, Cristian Greșanu – Președintele Uniunii Editorilor din România, Ana Munteanu – Directoarea Asociației „Cartea Școlară”, Costin Diaconescu – CD Press (instituția care reprezintă editurile neafiliate în asociații), Dan Iacob – directorul general al Grupului Editorial Art, prof.univ.dr. Liviu Papadima – Prorectorul Universității din București, prof.univ.dr. Liviu Ornea – Facultatea de Matematică, Universitatea din București, prof.univ.dr. Ioan Neacșu – Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, Florina Rogalski – profesoară cu o experiență de 40 ani la Școala Centrală și autoare de manuale școlare și Roxana Gheorghe – învățătoare.

În unanimitate, participanții la evenimentul de ieri au propus argumente care susțin menținerea manualelor alternative, ideea centrală fiind aceea că scenariul privind revenirea la discursul didactic unificator este un subiect care ar trebui să îngrijoreze întreaga societate civilă și, în mod special, pe cei preocupați de soarta învățămîntului românesc: „Aceasta nu este doar o problemă a editorilor si editurilor, ci o problemă a învățămîntului românesc, sînt foarte intrigat că aceste propuneri pe care le avansează actualul Guvern nu iau în calcul consecințele unei astfel de măsuri pentru școala românească. În opinia mea, existența manualului unic este justificată doar în trei situații: în vreme de război, pe timp de dictatură și în țările din lumea a treia, care nu au puterea financiară de a asigura existența manualelor alternative. Nu este cazul României anului 2017! Nu are sens să ne întoarcem la norma manualului unic, introdus în ’48 de comuniști, din dorința de a avea control ideologic asupra educației! Manualul unic are efectul pervers că, din instrument educațional, devine scop educațional. O nefericită reîntoarcere la manualul unic ar duce la o nefirească uniformizare a actului educațional!”, a declarat Liviu Papadima, Prorectorul Universității din București.

(…)

Declarații:

● Mircea Cărtărescu, scriitor

„Dincolo de valoarea lor pedagogică, manualele alternative au o valoare simbolică decisivă: ele fac diferența dintre spiritul democratic și cel totalitar. Cine visează la manualul unic, produs de stat, visează de fapt la partidul unic și la statul de tip Big Brother. Nu știu dacă cei ce ne conduc azi sînt idioți sau nebuni, și nici nu are prea mare importanță. Dar în mod sigur sînt reprezentanții unei gîndiri de tip totalitar, resentimentar față de democrație. «Vi s-a suit democrația la cap?», ne spun în fiecare zi. «Lasă că dăm noi milităria jos din pod!»”

● Prof.univ.dr. Nicolae Manolescu, Președintele Uniunii Scriitorilor din România

„De multă vreme, mai exact de dinainte de 1989, nu am auzit o declarație a unui ministru al învățămîntului atît de tipic comunistă.

Am auzit în decursul anilor multe declarații tîmpite, dar nici una care s-o concureze pe cea a ministrului Liviu Pop.

Oamenii de școală din Maramureș, strămoșii ministrului, se vor fi întorcînd în groapă.

Apropos de groapă – o măsură precum aceea preconizată de domnul ministru îngroapă manualele, școala și viitorul României.

(…)

● Grigore Arsene, Președintele Asociației Editorilor din România

„Cînd vei constata că, în scopul de a produce, trebuie să obţii aprobarea de la acei care nu produc nimic, cînd vei observa cum banii se scurg spre cei care nu activează în bunuri, ci în favoruri, cînd vei înţelege că o mulţime de oameni se îmbogăţesc prin luare de mită şi influenţa lor e mai eficace decît munca ta, că legile nu te protejează contra lor, ci dimpotrivă, ei sînt cei care sînt protejaţi împotriva ta, cînd vei descoperi că este răsplătită corupţia, iar onestitatea devine un sacrificiu de sine, atunci vei putea spune fără teama de a greşi că soarta societăţii în care trăieşti este condamnată. – Ayn Rand, scriitoare, 1905-1982”

● Cristian Greșanu, Președintele Uniunii Editorilor din România

„Intenția MEN anunțată public de a etatiza piața manualelor, cu Editura Didactică și Pedagogică vector editorial unic, considerăm că reprezintă o mare eroare care poate avea consecințe nefaste în mediul educațional.

Dorim diversitate, culoare, unghiuri diferite de interpretare și nu un manual fosilizat, monocrom, tocmai pentru că dorim binele copiilor noștri.

Pentru copiii aceștia și pentru colegii noștri care au scris istoria manualelor românești postdecembriste, cu nopțile lor petrecute în edituri, cu visele și cearcănele lor de rigoare, ne opunem cu toată tăria manualului unic, tip, fixat, după declarația recentă a unui înalt demnitar: ne este teamă să privim înapoi, peste umăr!”

● Gabriel Liiceanu, scriitor / Editura Humanitas

„În loc să acuze felul în care propriul partid, de cîte ori a ajuns la guvernare, a creat, prin miniștrii săi, un adevărat dezastru în organizarea licitațiilor de manuale și în evaluarea calității lor, Liviu Pop aruncă acum vina în ograda editurilor. În loc să vorbească de incompetența funcționarilor îmbătrîniți în rele de la Învățămînt și a miniștrilor incapabili să-i strunească, el invocă «sarabanda» manualelor (și a editurilor, se subînțelege) «din ultimii cinci ani».

Cînd, în urmă cu ceva vreme, editura Humanitas a hotărît să iasă de pe piața manualelor, a făcut-o dezgustată de totalul neprofesionalism al organizatorului licitației (Ministerul Educației), de nerespectarea termenelor anunțate, de lipsa de transparență (concurenții nu știau cine anume le evaluează munca) și de favoritismul cinic.

N-ar fi rău ca, pe modelul propunerii de a trece la un manual unic, să hotărîm ca, în locul unei autostrăzi pe care oricum nu sîntem capabili s-o construim, să ne mulțumim cu o Românie traversată de un unic drum de țară. Și dat în «execuție», după cum se vede, unei «firme de casă».”

● Șerban Papacostea, academician, istoric

„M-am format în școală cu manuale multiple, pe care le foloseam eu și colegii mei alternativ, cu interes intelectual de a cunoaște opinii diferite. De aceea cred că folosirea manualelor alternative reprezintă un aport la formarea intelectului tinerilor prin confruntarea mai multor opinii.”

● Alex. Ștefănescu, critic și istoric literar

„Pe vremea lui Ceaușescu un activist al PCR i-a cerut unui sculptor să-l reprezinte pe Eminescu tuns (fiindcă tinerilor li se interzicea să poarte plete). Am fost atunci inspirat și i-am explicat activistului că asta ar reprezenta un afront adus lui Marx, și el… netuns. Argumentul meu a avut efect.

Astăzi nu știu cu ce l-am putea convinge pe un activist al PSD că ia o hotărîre aberantă revenind la manualele unice. Acest nou tip de activist este cu totul impermeabil la argumente. Știu că mă aflam cîndva la un talk-show televizat la care participa și Liviu Pop, actualul ministru al educației, și i-am explicat fără urmă de dispreț că face o greșeală ireparabilă apărîndu-l pe Victor Ponta de acuzația de plagiat. I-am vorbit din toată inima: «Lăsăm la o parte imoralitatea atitudinii dvs., dar vă compromiteți, vă bateți joc de propria dvs. biografie. Sînteți un om încă tînăr, de ce să vă legați o ghiulea de CV-ul dv.?» Liviu Pop a roșit puțin (ceea ce mi s-a părut un semn bun), dar și-a revenit repede și mi-a respins intervenția. Apoi, viața a dovedit că știa mai bine decît mine cum se face azi o carieră. Ca apărător al unui plagiator a ajuns ministru al educației.

Ce aș putea să-i spun unui asemenea om ca să îl fac să înțeleagă că își bate joc de copiii din România condamnîndu-i la uniformizare? Și mai ales ca să-l facă să-i pese de soarta copiilor. Oricum există programă școlară, care asigură existența unui fond comun de cunoștințe. Trebuie să interzicem creativitatea autorilor de manuale? Trebuie să blocăm competiția, diversitatea, care fac farmecul învățăturii și al vieții înseși? Trebuie să tundem din nou populația României după placul unui activist de azi?

Știu că n-am să mă fac auzit, dar scriu aceste fraze ca să am măcar conștiința împăcată că am încercat să mă fac auzit.”

Puteți citi articolul în întregime:

http://dilemaveche.ro/sectiune/dileme-on-line/articol/manualul-unic-va-distruge-invatamantul-romanesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


− three = 4

     

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>