Pericolul AI

Articol primit de la Mihai Pocorschi. Îi mulțumim!

0
258

Pericolul AI Aparuta undeva in timpul celui de al II lea Razboi Mondial in aplicatii militare, de cele mai multe ori secrete , Inteligenta Artificiala ( abreviat AI in limba engleza), definita ca “inteligenta” dezvoltata de masini ( citeste computere )  a evoluat odata cu tehnologia ajungand incepand din 2012 sa fie un subiect de mare interes datorita aplicatiilor posibile intr un numar foarte mare de domenii.

Ca orice mare inventie, de la aplicatii begnine, sa le spunem, cum ar fi robotica, invatamant, administratie, si orice ne ar putea trece prin minte, odata cu performante tehnice superioare spre incredibile, a trecut intr o zona mai intunecata , fiind folosita, de multe ori ilegal , in aplicatii care duc la inlocuirea factorului uman din ecuatie.

Motorul cel mai important, poate, in progresul omenirii a fost creatia. De la descoperirea aprinderii focului, a arcului cu sageti, a teoriei relativitatii etc., creativitatea si rezultatele ei au fost pana acum apanajul omului, masina fiind doar o unealta care a inlesnit punerea in practica a tuturor descoperirilor de mai sus. Dar…dupa 2020 AI a inceput sa patrunda adanc in procesul de creatie al artei ( pictura, cinematografie, muzica ) creind “opere originale” compiland informatii detinute in baze imense de date care sunt accesibile oricand prin internet sau retele sociale, care la prima vedere, par create de om dar, la o analiza mai atenta, descoperi falsul in ele…

Am sa ma concentrez pe muzica in acest material

Exista multe aplicatii ( udio ai, suno ai etc. ) care in schimbul unei mici taxe de subscriere iti ofera piese muzicale din orice gen ( de la pop pana la simfonic) conform cu brief –ul cererii tale, aparent inedite ca muzica si text ( cu rezultate impresionante de multe ori )

DAR…

Aceste aplicatii sunt inofensive atata vreme cat nu scot in afara interesului creatia umana si cat ele sunt folosite ca unelte in productia muzicala

Si la aparitia programelor muzicale pe calculator, multa lume a fost impotriva cu toate ca ele usurau enorm munca unui compozitor, orchestrator sau producator…Ele au fost CREATE. MANIPULATE, CONDUSE de om ca niste simple UNELTE, performante dar totusi unelte

Platformele de streaming au ramas singurele instrumente ramase la indemana creatorului de muzica de a si valorifica financiar creatiile,  difuzarea de radio, in acest moment a pierdut foarte mult teren din cauza internetului si a pirateriei necontrolate , punand mari probleme atat caselor de discuri si publishing cat si a organismelor de gestiune colectiva din muzica.

Una din cele mai populare platforme , Spotify ( cifra de afaceri de miliarde si profituri de sute de milioane anual ), se pare ca ar crea cu ajutorul AI ( sunt studii in desfasurare) playlisturi cu autori fictivi ( creind si biografii fictive) ale caror castiguri sunt incasate de catre companie eliminand, incet dar sigur, autorii reali a caror existenta este amenintata de castigurile mici de pana in 20$/luna ( intr o proportie extrem de mare intre autorii semnati care genereaza castigurile companiei )

Si acesta nu e un caz izolat…Este aproape evident ca in decurs de cativa ani, specia deja rara a muzicienilor va disparea lasand locul AI

Cred sincer ca e momentul sa strangem randurile ( case de discuri, organisme de gestiune, structuri guvernamentale dedicate ) si sa incercam sa cream instrumente legislative care sa limiteze folosinta AI la aplicatii care nu pun in pericol creatorii.

La fel cum criza scenaristilor si a oamenilor de film de la Hollywood a reusit sa limiteze AI in productia de film putem incerca acelasi lucru prin interventia structurilor guvernamentale, prin afilierea la organisme internationale care se ocupa de acest subiect , constientizand pericolul si actionand coordonat

 

Mihai Pocorschi

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here