sursă foto: Adevărul Articol de Iulia Radu Andrei Gheorghe nu ratează nicio șansă să mai spună câte o inepție! De data aceast a fost în formă pentru că a „înșirat” câteva bune de tot! Tocmai în anul în care Pro TV-ul ne-a „servit” filme la kilogram în noaptea de Revelion (deși trebuie să recunosc că ideea unui Revelion fără Măruță și cohorta lui de „vedete”, mi-a surâs), Andrei Gheorghe ne amintește că moda Revelioanelor în stradă a pornit de la Pro TV. Extraordinar, în schimb, este modul în care o face! Aflu cu stupoare din interviul publicat în Adevărul (30 decembrie) că Pro FM-ul a salvat muzica românească! Din informațiile lui Andrei Gheorghe, NICIUN POST DE RADIO NU DIFUZA MUZICĂ ROMÂNEASCĂ! Tocmai de aceea, băieții buni din Pro FM au decis să difuzeze tot ce nu era voie în comunism! Și au dat la radio tot ce ascultau ei acasă! Paranteză. Pro FM-ul a apărut pe 15 aprilie 1993!!! Închid paranteza.
În mod logic, mă așteptam să văd numele unor artiști precum: Vali Sterian, Phoenix, Mircea Baniciu, Dorin Liviu Zaharia, Mircea Florian, Pro Musica (nu de alta, dar de la Andrei Gheorghe, un intelectual, mă aștept la ceva cu substanță). Când colo, ochii îmi pică pe BUG Mafia, Vama Veche, Viţa de Vie, Iris, Holograf, Racla, Paraziţii, Andre. Șocul e mare, creierul meu cedează, leșină, îi dau restart și încerc să citesc din nou. Deci… ca să înțeleg și eu: asta era TOATĂ MUZICA ROMÂNEASCĂ? Asta era muzica pe care nu aveau voie să o difuzeze în perioada comunistă? Asta era muzica pe care o ascultau ei acasă??? Sau toate la un loc?!? Despre ce perioadă vorbim??!! Sunt confuză!
Cum vine asta: nimeni nu difuza muzică românească? Păi, Radio România ce făcea? Eu acolo ascultam muzică românească din toate genurile și din toate timpurile! La vremea respectivă chiar existau emisiuni muzicale și pe timp de zi și pe timp de noapte! Vineri Noaptea în Direct cu Andrei Partoș și Lucica Popescu Moraru avea deja 2 ani de existență și aveau invitați în studio săptămânal! Să nu uităm că au existat și Galele Tele 7abc!! Chiar așa, să fi făcut totul doar Pro TV și Pro FM?!
Să vii acum să spui că muzica românească s-a bucurat de expunere în programele de Revelion organizate de Pro TV și Pro FM este o mare prostie! Unii artiști s-au bucurat de mașinăria de promovare Pro, mai exact artiștii lor! Să fim serioși! Pro TV și Pro FM nu au făcut niciun serviciu MUZICII ROMÂNEȘTI! Nu! Și-au ajutat artiștii în care au investit pentru a scoate și mai mulți bani! Deși fac parte (ca vârstă) din așa numita „Generație Pro”, mărturisesc că nu am simțit niciodată că aparțin acestei „mașinării” de spălat creiere. Pentru că până la urmă asta a fost și este! O făcătură ordinară din care doar unii (a se citi organizatorii) au avut de câștigat!
În ceea ce privește programele TV de Revelion. Prefer să-i revăd pe Stela și Arșinel, pe Gică Petrescu, pe Dem Rădulescu, pe Horațiu Mălăele, pe Toma Caragiu, pe Puiu Călinescu, decât să ies în stradă ca să ascult un half-playback (în cel mai bun caz!) făcut de o pițipoancă îmbrăcată sumar care-mi dictează când să ridic mâinile sus, sau înjurăturile celor de la Paraziții sau BUG Mafia. No offence, dar aceleași înjurături, spuse cu la fel de mult patos, le aud zilnic în trafic, pe stradă…
Încă unul care a ieșit „pe bune”, dar a uitat după aceea de ce a făcut-o!
Mai este un aspect care mă intrigă. Andrei Gheorghe spune că „Revoluţia a fost în ’89 când am ieşit în stradă pe bune”. Chiar a fost „pe bune”?! Și atunci cum se face că niciAndrei Gheorghe, nici Pro TV, nici Pro FM nu au făcut nimic pentru ca „Generația Pro” SĂ NU UITE DE VICTIMELE DE LA REVOLUȚIE?! Mă așteptam să-i văd an de an în Piața Universității, în perioada 17 – 25 decembrie, organizând concerte cu MUZICĂ ROMÂNEASCĂ pentru ca oamenii să nu uite ce s-a întâmplat atunci! Oare de ce nu au făcut și dintr-un astfel de spectacol, o tradiție? Ar fi fost la fel de frumoasă ca cea a Revelioanelor în stradă! Mă așteptam să-i văd transmițând concertul „La Aniversară” care a avut loc anul trecut în Piața Universității pe 21 decembrie! Când colo, ce să vezi… tăcere! Well, the world is full of crashing bores! Nu-i așa Andrei Gheorghe? 🙂
Vă las să citiți interviul și apoi, dacă simțiți nevoia, vă rog să vă exprimați!
„Adevărul“: Pro TV a lansat moda Revelioanelor în stradă. Citeam că a fost ideea ta.
Andrei Gheorghe: Am citit şi eu. M-a bufnit râsul. Ia uite, mă, Gheorghe e plin de idei! Nu! Ideea mea a fost să utilizăm Pro TV-ul, care era un uriaş emiţător şi o goarnă imensă, în folosul nostru, al Pro FM, să ne facem cunoscuţi şi remarcaţi. Mai ales că în perioada respectivă la radio nu se auzea deloc muzică românească. Pro FM-ul avusese câteva tentative, dar niciuna nu funcţionase. Ultima fusese „Star Station“. Arăta foarte bine. „Star Station Pro FM, recunoaşte de pe acuma că e cel mai bun refren“ (fredonează cu voce groasă – n.red.), cântat de Timpuri Noi. Foarte mişto, atâta doar că, la câteva luni după campanie, oamenii au plecat pentru că era prea sofisticat, prea american (se strâmbă sugestiv – n.red.) Nu ştiam ce să mai facem, iar într-o zi am avut o minoră revelaţie.
(…)
Era totuşi o consecinţă a Comunismului.
Da, pentru că în timpul Comunismului nu aveai voie. Normal că oamenii şi-au zis: «Gata! Noi nu mai punem decât tot ce n-am avut voie.» Eu şi colegii mei când am făcut radioul, l-am făcut pentru a pune muzica pe care o ascultam noi acasă, pe discurile noastre. Cam atâta media înţelegeam noi atunci. (Râde) Drept pentru care s-a lansat o acţiune importantă care s-a numit „Propaganda“ şi am făcut un concert de 24 de ore, unde s-a cântat tot ce se putea cânta. BUG Mafia, Vama Veche, Iris, Holograf, Viţa de Vie, Racla, Paraziţii, Andre. Tot. Şi a mers foarte bine.
Şi aşa au mers şi Revelioanele Pro TV.
Da. Revelioanele au început să expună, într-un mod extrem de spectaculos pentru români, muzica românească. Noi am utilizat această platformă, pe care Pro TV-ul a creat-o din nişte raţiuni foarte clare şi deştepte, comerciale. Adică, identificarea unui loc şi transformarea unui eveniment în ritual. Mintea consumatorului să aştepte acel moment.
(…)
De cine se fereau cel mai tare?
Ştiu că nimeni nu voia să intre în jurul trupelor Paraziţii şi BUG Mafia. (Râde) Hip-hop-ul pe vremea aia era la fel de malefic cum sunt manelele în ziua de azi. Se credea că hip-hop-ul o să tâmpească tinerii. Vor înjura tinerii, vor fi reacţionari cu pantaloni lăsaţi în vine. Nu e frumos, nu e elegant. Acest gen avea o audienţă foarte clară, dar mică. De exemplu, vedeai o mulţime de lume care se distra, iar în mijloc era un grup compact care striga de la începutul serii obscenităţi: „M***, m***, m***, noi vrem B.U.G. Mafia! M***, m***, m***, noi vrem Paraziţii!“ Ceea ce era foarte mişto, pentru că tu trebuia să construieşti un concert live şi să nu-ţi intre înjurăturile în direct. Iar tu nu poţi să vorbeşti cu 15.000 de oameni şi să le spui: „Vă rog frumos, ştiţi, trebuie să intrăm în live, şi dacă se poate…“
(…)
Să înţeleg că nu eşti adeptul Revelioanelor din studiou?
Mie niciodată nu mi-au plăcut producţiile de televiziune. Şi pe vremea lui Ceaşcă am fost foarte confuz. Revelionul la TV era pentru moşi. Astăzi nici nu înţeleg de ce să stau o seară acasă, să mă uit la televizor şi să-mi curăţ peştele de sticlă.
Unii au nostalgii.
Da, mare şmecherie. Îi vedeam pe Stela Popescu şi pe Alexandru Arşinel ore întregi. Şi auzeam glume foarte proaste pe care le auzi azi la Radio România Actualităţi. Şi mai era şi foarte multă muzică populară, iar dimineaţa, dacă erai cuminte, primeai zece minute de Boney M. Cât de tâmpit trebuie să fii ca să regreţi aşa ceva? Care e nostalgia atât de intensă încât să negi realitatea? Măi frate, ce tâmpiţi, ce proaste, ce ţaţe. Cine vorbeşte de înainte? Eu vin dinainte. Era un rahat, era o vomă. Normal că oamenii îşi regretă tinereţea şi prin urmare cum supravieţuiesc? Spunând că „vai, pe vremea noastră“. Nişte tâmpenii, habar nu au, dar le place să se văicărească pentru că în felul ăsta cred că sunt mai autentici, borâtori ai valorilor străbune. Ăştia toţi sunt mâncători de asfalt, orăşeni.
Deci nu-ţi plăceau glumele de Revelion. Nici măcar Caragiu?
Niciodată nu am putut să râd la glumele de Revelion, făcute de artişti care astăzi sunt în legendă. Niciodată nu mi s-au părut încântătoare. Toma Caragiu mă plictisea la Revelion de muream. Toţi erau oribili, alb-negru, plicticoşi. A avut Caragiu un moment, foarte bun de altfel, în care a spus „că aşa e în tenis“. Vai! Revoluţie! Nu, Revoluţia a fost în ’89 când am ieşit în stradă pe bune. Toate alea erau libertăţile puşcăriei. Tu stai în puşcărie şi eşti încântat că unul dintre voi s-a strâmbat când s-a întors gardianul cu spatele. Îmi place schimbarea, îmi place prezentul şi cel mai mult îmi place viitorul. Trecutul? Mă bucur de el că a fost, dar de ce să-l readuc astăzi şi să-mi oblig copiii să-l retrăiască? Să-şi trăiască prezentul lor!
Nu e de mirare… Pro TV si fratiorul cel mic Pro FM au intrat in Romania cu misiune precisa de tampire a romanilor prin agresivitate, nesimtire, trufie si minciuna. Ce e drept, au si gasit destule „rumegatoare” pe aici care sa puna botul la programele lor indoielnice!
Nici eu nu m-am simtit niciodata „de-al lor”, cu toate ca eram la varsta targetata de ei. Ce era sa-mi placa la Andreea Esca, care te mitralia efectiv in rafale de stiri proaste sau alarmante, rostind cuvintele tare, repede si fara pauza, pana la finalul stirii?! Cu ce placere sa urmaresc programele lor monotone, inclusiv in noaptea de Revelion, dupa formula „film dupa film, dupa film…”, pana in zori?!
Iar Pro FM-ul, a nu se uita, prin gealati ca A. Gheorghe, fratii Vintila, Craioveanu, Dobrovolschi si alti „smecheri”, a impus standardul posturilor de radio private, cu multa palavrageala fara rost in locul muzicii, hahaiala cu tupeu, bancuri proaste si doar una, doua melodii din cand in cand, dar si alea parca special selectate ca sa te scarbeasca… Dupa astia s-au luat aproape toti pana s-a ajuns la un fel de „ciorba” in FM.
Asta este meritul Pro-ului si al marelui „guru” Sarbu…
Mars mai baiatule, altul care se da mare, cunoscator al fenomenului… Mergi mataluta la Constanta unde ai inceput, poate iti amintesti ca erai un nimeni.
Nu e de mirare… Pro TV si fratiorul cel mic Pro FM au intrat in Romania cu misiune precisa de tampire a romanilor prin agresivitate, nesimtire, trufie si minciuna. Ce e drept, au si gasit destule „rumegatoare” pe aici care sa puna botul la programele lor indoielnice!
Nici eu nu m-am simtit niciodata „de-al lor”, cu toate ca eram la varsta targetata de ei. Ce era sa-mi placa la Andreea Esca, care te mitralia efectiv in rafale de stiri proaste sau alarmante, rostind cuvintele tare, repede si fara pauza, pana la finalul stirii?! Cu ce placere sa urmaresc programele lor monotone, inclusiv in noaptea de Revelion, dupa formula „film dupa film, dupa film…”, pana in zori?!
Iar Pro FM-ul, a nu se uita, prin gealati ca A. Gheorghe, fratii Vintila, Craioveanu, Dobrovolschi si alti „smecheri”, a impus standardul posturilor de radio private, cu multa palavrageala fara rost in locul muzicii, hahaiala cu tupeu, bancuri proaste si doar una, doua melodii din cand in cand, dar si alea parca special selectate ca sa te scarbeasca… Dupa astia s-au luat aproape toti pana s-a ajuns la un fel de „ciorba” in FM.
Asta este meritul Pro-ului si al marelui „guru” Sarbu…
Mars mai baiatule, altul care se da mare, cunoscator al fenomenului… Mergi mataluta la Constanta unde ai inceput, poate iti amintesti ca erai un nimeni.