Este un subiect important pe care îl putem discuta, dacă doriți.
Aveți mai jos câteva explicații, precum și poziția YouTube și Google.
O ultimă etapă de negocieri în Consiliul European, înaintea rundei finale de discuții în Parlamentul European, ar fi trebuit să se încheie pe 21 ianuarie 2019.
Romania, care prezidează Consiliul a încercat să propună pentru Directiva drepturilor de autor o variantă de negocieri – în special în ce privește cele mai disputate articole – Articolul 11, așa-numita taxa pe link și Articolul 13, filtrarea obligatorie și anticipată de conținut pentru platforme – respinsă însă categoric de ambele tabere care caută să-și impună punctul de vedere în reglementare.
Julia Reda, europarlamentar german care se opune propunerilor din versiunea Comisiei a relatat pe blog-ul sau cum s-au poziționat țările membre:
”Un total de 11 țări au votat împotriva textului de compromis propus de președinția română a Consiliului la începutul acestei săptămâni: Germania, Belgia, Olanda, Finlanda și Slovenia, care s-au opus deja unei versiuni anterioare a directivei, precum și Italia, Polonia, Croația, Luxemburg și Portugalia.
Cu excepția Portugaliei și a Croației, toate aceste guverne sunt cunoscute pentru opoziția față de Articolul 11 sau, respectiv, Articolul 13 despre care consideră că protejează insuficient drepturile utilizatorilor.
În același timp, anumite grupuri ai unor deținători de drepturi de autor, care ar trebui să beneficieze de directivă, au întors și ele spatele Articolului 13. (n.r. – sublinierile aparțin redacției)”.
Europarlamentarul – reprezentant al Partidului Piraților din Parlamentul European, adaugă că România va avea șansa să încerce obținerea unei majorități cu un nou text, dar ”cu opoziție crescândă pe ambele părți ale dezbaterii, aceasta va fi într-adevăr o sarcină dificilă”.
Oponenții Directivei europene a drepturilor de autor, în forma propusă inițial de comisie, nu se pot bucura încă; impasul negocierilor nu înseamnă victoria lor, nici măcar parțială ci, deocamdată, doar o amânare a disputei.
Statele europene nu au căzut de acord, de pildă, dacă IMM-urile vor fi sau nu exceptate de la noile reguli stabilite prin Articolul 13.
Un alt punct nevralgic privește chiar marile platforme de conținut precum Google, Facebook sau de programe informatice precum GitHub: în ce măsură obligațiilor lor vor fi proporționale cu mărimea acestora și cu volumul de material încărcat pe aceste platforme.
Tot în discuții a rămas și soarta conținutului generat de utilizatori, mai ales parodiile, citatele preluate în scop satiric din materiale cu drepturi de autor, meme-urile, pamfletele, adică acel tip de conținut la care țin cel mai mult apărătorii dreptului la liberă exprimare. Vor fi sau nu exceptate acestea?
Următoarea etapă importantă, și ultima, în traseul directivei ar urma să fie votul final al Parlamentului European, programat pe final de martie început de aprilie adică în plină perioadă electorală pentru alegerea unui nou parlament (23-26 martie 2019).
”Directiva își propune să aducă o reformă a drepturilor de autor ca să avem un spațiu unic digital. Practic, însă, nu face asta.
Sunt trei zone unde apar probleme:
-
Prima se numește text and data mining. Ar urma să ai la dispoziție o bază de date și, ca cercetător, ar trebui să ai posibilitatea, prin metode automatizate, să iei informații din acea bază de date. Propunerea comisiei, pe subiectul acesta este să poată face acest lucru doar cei care fac cercetare științifică, adică o excepție.
-
Al doilea subiect este, ceea ce s-a numit în spațiul public, taxa pe link. În practică s-a transpus într-o prevedere prin care s-ar crea un nou drept asociat dreptului de autor și prin care s-a spus că, dacă vrei să preiei link și un snippet (n.r. – un modul vizual cu titlu, descriere și eventual o imagine, cum e cazul Google News, de exemplu) trebuie să plătești către publisher, către editorul de presă. Practic, noi punem conținut de tip link și text oriunde: pe Facebook, pe LinkedIn, pe Twitter, pe Reddit, pe Twich, pe ce vreți voi.
-
A treia problemă, din Articolul 13, se referă la ceea ce s-a numit mai simplu un filtru de cenzură pe care găzduitorul de conținut protejat de drepturi de autor va fi obligat să îl aibă, înainte ca utilizatorul să poată încărca ceva pe platforma respectivă. Poate să fie YouTube, dar poate să fie și WordPress, poate să fie și GitHub – pentru conținutul numit programe de calculator, poate să fie Vimeo, Twitch, Flickr, WeTransfer… Exemplele sunt foarte multe și din foarte multe domenii.”
Puteți citi mai multe aici: https://www.startupcafe.ro/afaceri/mikey-hash-cuza-cotofan-directiva-europeana-drepturi-autor-copyright.htm?fbclid=IwAR2Nqkr8n3th0mKEWVpuSutVfEIkJyp8qjNUgURUpM3w8yNeJoB7WBie9WM
sursa: startupcafe.ro
Alte articole pe aceeași temă:
Google Threatens Pulling News From EU as Disastrous Copyright Legislation Flounders: https://gizmodo.com/google-threatens-pulling-news-from-eu-as-disastrous-cop-1831957852
The death of memes and other myths of the EU’s controversial new copyright laws: https://digiday.com/uk/copyright-laws-eu-myths/
Article 13 of the Copyright Directive Raises Serious Questions: https://www.internetsociety.org/blog/2018/06/article-13/?gclid=Cj0KCQiA4aXiBRCRARIsAMBZGz_2ruok-DUCN3M17y4Fi4IfjZqd9ajeP36sGzxTuzzY6pSneh5pMccaAqZZEALw_wcB
Facing Criticism from All Sides, EU’s Terrible Copyright Amendments Stumble into the New Year: https://www.eff.org/deeplinks/2018/12/facing-criticism-all-sides-eus-terrible-copyright-amendments-stumble-new-year
Latest On EU Copyright Directive: No One’s Happy With Article 13, So Maybe Let’s Drop It? https://www.techdirt.com/articles/20181204/06513241153/latest-eu-copyright-directive-no-ones-happy-with-article-13-so-maybe-lets-drop-it.shtml
Youtube trage un semnal de alarmă
Propunerea legislativa europeana privind drepturile de autor ar putea afecta negativ economia creativa sustinuta de platforme online precum Youtube si intr-un sens mai larg Internetul, sustine Susan Wojcicki, CEO al YouTube, intr-o scrisoare deschisa adresata creatorilor de continut online.
„Implementata in forma actuala, legislatia drepturilor de autor ar putea forta platforme precum YouTube sa permita publicarea de continut doar de la un numar redus de companii mari. Ar putea fi riscant pentru aceste platforme sa gazduiasca continut original de la creatorii de dimensiuni mici, deoarece platformele vor fi direct raspunzatoare pentru continutul care se publica.
Pe de alta parte, sustinem ca fiecare detinator de drepturi de autor sa fie recompensati in mod just, si de aceea am construit functia Content ID si o platforma care sa remunereze pe toti detinatorii de drepturi de autor. Dar, consecintele indirecte ale Articolului 13 vor supune riscului intregul ecosistem. Suntem hotarati sa colaboram cu industria pentru a gasi o modalitate mai buna de a face lucrurile”, a declarat Susan Wojcicki.
Reprezentantii platformei web de continut online spun ca prin forma sa actuala, Articolul 13, ameninta sa inchida capacitatea a milioane de oameni – de la creatori de continut, la utilizatorii de zi cu zi – de a transpune continut pe platforme precum YouTube.
„Aceasta ameninta sa impiedice utilizatorii din Uniunea Europeana sa vizualizeze continuturi deja existente pe canalele creatorilor de pretutindeni. Aceasta include biblioteca video de continut educational, cum ar fi cursuri de limbi straine, tutoriale de fizica si alte filmulete educationale”, a precizat Wojcicki.
Potrivit Youtube, in ultimul an, numarul canalelor cu peste 1 milion de abonati a crescut cu 75%, iar, in fiecare luna, peste un miliard de fani intra pe YouTube pentru a face parte din cultura muzicii si pentru a descoperi melodii si artisti noi.
„Toate acestea sunt posibile pe fondul economiei creative realizate de dumneavoastra. Cu toate acestea, economia creativa in crestere este in pericol, deoarece Parlamentul UE a votat Articolul 13, o legislatie privind drepturile de autor, care ar putea schimba drastic internetul pe care il vedeti astazi”, mai afirma Susan Wojcicki, in scrisoarea pentru creatorii de continut online.
De asemenea, directorul executive al YouTube spune ca aceasta legislatie reprezinta o amenintare, atat pentru mijloacele de trai, cat si pentru capacitatea creatorilor de continut de a-si impartasi ideile cu lumea inconjuratoare.
Pana la schimbarea reglementarilor europene privind drepturile de autor, responsabilitatea pentru incalcarea drepturilor de autor se afla la utilizatorul care incarca continut video. Daca un utilizator incarca un videoclip protejat de drepturi de autor pe YouTube, de exemplu, era vina acestuia. In urma acestui lucru, platforma primea o reclamatie, stergea acel video, insa nu patea nimic. Acum, odata cu Articolul 13, responsabilitatea ii va apartine platformei in proportie de 100%.
sursa: Ziare.com
- Ziua Culturii Naționale, celebrată de ARCUB prin magie, poezie și povești fermecate (15.01) - ianuarie 14, 2025
- Foc de P.A.E cu Andrei Partoș – editia 837. Dezbatem subiectele la zi (12.01.2025) - ianuarie 13, 2025
- Ziua Îndeplinirii Visurilor (13.01) - ianuarie 13, 2025