EUROVISION CU ŞI FĂRĂ REGULI

0
16

eurovision 2015 voltajCu siguranţă aţi ascultat noua piesă a lui Gabi Cotabiţă, compoziţia lui George Popa, „Ridică-te şi fugi„. Am difuzat-o vineri noaptea în emisiune din convingere că merită ascultată, dar nu ştiam că piesa a fost refuzată de către juraţii Eurovisionului naţional. Tot astăzi am aflat din Adevărul că piesa De la capăt a grupului Voltaj, câştigătoarea selecţiei naţionale Eurovision, a încălcat grav regulamentul în primul rând prin durata cu care s-a prezentat la preselecţie. Sunt nevoit să vă precizez că am făcut parte de mai multe ori din juriul naţional Eurovision şi dacă o piesă depăşea cu una-două secunde cele 3 minute admise oficial, era, de regulă, refuzată fără ascultare. Şi asta atât din partea preşedintelui juriului cât şi din partea TVR. Cu toate acestea piesa grupului Voltaj a fost ascultată, a fost admisă, iar în finala de la Craiova a beneficiat de 3 minute şi 18 secunde, ceea ce reprezintă încă o încălcare a regulamentului, de această dată ostentativă din partea TVR. Apare o imensă dilemă: cele două piese au într-adevăr mesaj, unul subînţeles, cel de la Voltaj, celălalt explicit şi clar, cel al lui George Popa / Gabriel Cotabiţă. De ce să nu fi lăsat ambele piese în finala naţională, dacă tot ne „luptăm” în mesaje?! Nu pot să nu notez faptul că din juriu făcea parte şi Mihai Pocorschi, colegul din VH2 şi „prietenul” de o viaţă a lui Gabi Cotabiţă. Dacă în cazul piesei Ridică-te şi fugi pot fi subiectiv (vă puteţi imagina cum ar fi reacţionat fanii lui Gabi acasă la el, la Craiova, dacă apărea pe scena din Sala Sporturilor precum şi zecile de mii de femei abuzate din România?) atunci în cazul piesei băieţilor de la Voltaj lucrurile sunt clare: s-a încălcat regulamentul!
Chiar şi Călin Goia a subliniat corect o serie de dileme, pe care nu ar fi trebuit să le aibă dacă organizatorii îl informau din timp, sau dacă citea regumalentul mult înainte de a se înscrie. În mod surprinzător nu au fost 11 contestaţii după finala de la Craiova, ci doar una singură pe care noi am publicat-o pe site.
Înainte de a vă lăsa să trageţi propriile concluzii, vă reamintesc că participarea la preselecţia naţională impunea o taxă de 200 lei (două milioane)de piesă!
Aveţi mai jos piesele în discuţie şi declaraţiile lui Călin.
 
Călin Goia (declaraţii la Adevărul Live):
Am tăiat prima parte a strofei a doua. Întâmplător, în decembrie, într-o variantă specială de Crăciun, am avut această structură şi ne-a plăcut cum sună. Aşa că atunci când ne-am înscris la Eurovision ştiam deja cum poate fi adaptată din punct de vedere al structurii. (…)
Iar noi am descoperit multe restricţii faţă de ce ne imaginam. De exemplu, nu putem folosi imagini video, pe care noi ne bazam destul de mult pentru a transmite emoţia, şi atunci trebuie să inventăm lucruri care pot exprima mesajul piesei, fără să ne ajutăm de imagini video. (…) 
Va fi o provocare, pentru că nu putem folosi imaginile cu copii, deci piesa poate fi uşor interpretată ca una de dragoste. Trebuie să găsim o modalitate prin care să facem înţeles mesajul piesei, iar dacă se va înţelege, eu refuz să cred că nu va exista empatie. (…) 
Mesajul nu este unul expres, în care să vorbim şi despre copil, dar în momentul în care asculţi piesa şi te gândeşti la relaţia părinte-copil, vei înţelege toate versurile. Un mesaj este frumos să-l exprimi metaforic şi nu direct.
 
 
Acum 5 minute a apărut postarea lui Cristian Faur pe Facebook, care s-a adresat direct EBU. Faur este compozitor al piesei „Let Me Try” (din 2005) şi orchestrator al piesei interpretate de Luminiţa Anghel în competiţia din acest an:
Am primit azi raspunsul din partea executivului EBU referitor la sesizarea noastra legata de actul artistic de 3 minute si 18 secunde al trupei Voltaj din cadrul selectiei nationale Eurovision 2015, care suna cam asa: “EBU a studiat indeaproape acest caz si considera extrem de importanta transparenta si corectitudinea selectiilor nationale si sunt constienti ca orice sugestie de compromitere sau nedreptate in selectiile nationale este daunatoare pentru Eurovision”. Din fericire pentru organizatorii teveristi, “EBU nu are mandat legal si nici resurse pentru a investiga orice incalcare de reguli din selectiile nationale”. Dupa ce au vizionat toate link-urile furnizate de noi cu filmarile de pe YouTube, in care vede si Baba-Oarba ca trupa Voltaj a depasit minutajul admis in regulamentul TVR, executivul EBU ne-a subliniat urmatoarele: “The selected song will not be more than 3 minutes when performed at the Eurovision Song Contest”, adica la Viena participantii nu vor putea depasi 3 minute si au mentionat ca acolo „se vor respecta cu strictete regulile lor”. EBU considera ca “ar trebui sa purtam un dialog cu broadcaster-ul national si sa facem tot ce e posibil pentru a rezolva problema … si sa ii tinem la curent cu orice modificare substantiala”. In final, au mentionat ca vor cere o explicatie si organizatorilor din TVR pentru a afla si versiunea lor … Sunt foarte curios cum vor clasifica ei „nesemnificativ” acel act artistic de 18 secunde in care o mama isi saruta copilul pentru ultima oara, plangand, pe un fond teatral extrem de dramatic, iar apoi il paraseste, disparand in negura noptii, cu valiza in mana, pentru a pleca sa munceasca in strainatate. Mai mult ca sigur ca organizatorii nu au speculat emotional acest moment chiar de ziua internationala a femeii, dar si-au atins scorurile planificate la televoting
 
Citat din Regulamentul selecţiei naţionale 2015:
4.1. Piesele, precum şi interpretările acestora nu pot să depăşească 3 minute, în caz contrar acestea fiind descalificate.
 
 

 

 
 
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here