EUROVISION 2016: UNDE-I TRANSPARENȚA?!

1
4

Dave Grohl in Washington, D.C. APTOPIX
Dave Grohl in Washington, D.C.
APTOPIX

Articol de Iulia Radu
De ce scriu acest text? Pentru că-mi pasă! Pentru că mă interesează fenomenul Eurovision, pentru că am susținut întotdeauna acest eveniment, l-am urmărit, l-am comentat și o voi face în continuare. Dar am ales să scriu și pentru că nu-mi place când suntem luați de fraieri! În 2016, Iuliana Marciuc ne-a promis transparență! A spus-o, pe 16 ianuarie, într-o intervenție directă în emisiunea realizată de Andrei Partoș, „Psihologul muzical” (Radio România Actualități). M-am bucurat! Apoi, TVR-ul ne-a servit o semi-transparență, un teatru prost jucat, prost regizat.
M-a surprins retragerea din concurs a solistei din Marea Britanie, Haley Evetts. A venit la doar o zi după ce Horia Moculescu (membru al juriului din acest an) a criticat public într-o emisiune la TVR ideea de a primi în concurs compozitori străini: „compozitorii români se luptă cu străinii în concursul mare, nu e drept să o facă și în selecția națională”. O coincidență nefericită, veți spune! Se prea poate! Dar… explicația oferită de organizatori pentru retragerea din concurs este cel puțin hilară:
„Cu mare tristeţe şi regret vă anunţăm că, urmare a unei accidentări serioase la genunchi, Hayley Evetts  a fost sfătuită să nu mai cânte sau să facă efort timp de 6 săptămâni.  Deoarece  regulile concursului nu ne permit să aducem un interpret care să o înlocuiască pe Hayley, nu avem de ales decât să ne retragem piesa «Brand New Day» din semifinalele României Eurovision 2016.”, a declarat Martyn Baylay, compozitorul piesei.
 
Așadar, dacă te lovești la genunchi, nu mai poți cânta! Sigur, există soliști și soliști. Dave Grohl (Foo Fighters), de exemplu, și-a continuat turneul mondial din 2015 chiar dacă își rupsese piciorul. A urcat pe scenă, s-a așezat pe-un „tron” și a cântat. Dar, probabil, unii cântă cu vocea, alții cu picioarele. Fiecare după posibilități. Apoi mi-am amintit de REGULAMENTUL PRESELECȚIEI NAȚIONALE! Citindu-l nu e clar dacă artiștii străini (compozitori și interpreți) pot participa sau nu. Mă și mir că britanicii aceștia au ajuns în concurs… Dar merg mai departe. Mai exact la punctul 4.7 de la secțiunea SISTEMUL DE VOTARE din Regulamentul amintit. Iată ce scrie:
În cazul în care, din motive obiective, un compozitor îşi retrage piesa din concurs, acest lucru se va face printr-o cerere oficială, semnată, depusă la Registratura SRTv sau trimisă prin email la adresa: eurovision2016@tvr.ro, semnată şi scanată, în timp de 24 de ore din momentul anunţării finaliştilor. În situaţia în care cererea de retragere a piesei nu este comunicată SRTv în termenul de 24 de ore mai sus menţionat devin aplicabile dispoziţiile art.6 din Anexa nr. 2, prevăzută la punctul 2 lit. c).
Au trecut mai mult de 24 de ore de la anunțarea finaliștilor! Așa că am mers frumos la Anexa 2, punctul 2, litera c. Acolo scrie:

În cazul în care AUTORUL va retrage piesa muzicală intitulată . …………….………… …………………………….….. din concursul de Selecţie Naţională Eurovision 2016, din semifinala sau din finala Eurovision 2016 din Suedia, din perioada 08-14 mai 2016, din orice motiv, cu excepţia situaţiei de forţă majoră, acesta se angajează să despăgubească imediat şi fără vreo altă formalitate SRTv fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără intervenția instanțelor judecătorești, cu suma de 100.000 Euro. În cazul în care piesa se va califica pentru concursul internaţional şi va fi retrasă înainte de data de 14 mai 2016, AUTORUL se obligă să suporte şi toate costurile ce implică materialele promoţionale, filmarea, radiodifuzarea, distribuția şi promovarea piesei.

Să înțeleg că TVR-ul a luat 100.000 de euro de la artiștii britanici? S-au rezolvat problemele de buget pentru acest an? Bravo! În acest caz mă bucur pentru ei și aștept cu nerăbdare să văd cum vor fi folosiți banii pentru promovarea în Europa a piesei care ne va reprezenta la Eurovision!
Probabil, vor invoca „forța majoră”! Dar… stau și eu și mă întreb ce înseamnă „forță majoră”? În Regulament nu este definit acest termen! Dacă se lovea în cot era tot forță majoră?!
Apoi, plecăm de la premisa că această piesă era mai bună decât celelalte. Până la urmă a intrat în semifinală, alături de alte 11 piese! Păi, dacă piesa este bună, de ce să renunțăm la ea?! De ce să nu se aplice punctul 7 din Anexa 2, în care scrie:

În cazul în care INTERPRETUL va refuza să interpreteze piesa muzicală intitulată …………………………………………………………….. la concursul de Selecţie Naţională pentru Eurovision 2016, din semifinala sau din finala Eurovision 2016 din Suedia, din 08-14 mai 2016, acesta se angajează să despăgubească imediat şi fără vreo altă formalitate SRTv fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără intervenția instanțelor judecătoreşti, cu suma de 100.000 Euro plus toate costurile efectuate de TVR pentru organizarea preselecţiei şi Selecţiei Naţionale şi daunele materiale solicitate de EBU. În caz de forţă majoră, se va proceda la schimbarea INTERPRETULUI cu acordul SRTv, fără plata de daune.

 
Alte ciudățenii sesizate:
-După retragerea britanicilor, a intrat în concurs trupa Gașca de Acasă. Culmea, ei chiar vor concura „acasă” pentru că sunt din Baia Mare! Altă coincidență!
-Am aplaudat decizia TVR de a publica punctajele obținute de piesele înscrise în concurs. Mi-a trecut repede când am văzut CUM au făcut-o! În loc de interpret, compozitor, titlul piesei și punctajul obținut, lista conține motto-urile și punctajele. Nici măcar nu sunt aranjate în ordinea punctelor, sunt puse alfabetic. De unde să știu eu, simplu vizitator al site-ului TVR, cine se ascunde sub fiecare motto?! Asta-i mult trâmbițata transparență?!
-Au publicat într-un articol pe site și semifinaliștii Eurovision (cu titlu, compozitor, textie și interpret). În acel articol există și o Rezervă:  “The Reason” / Interpret: Nora Deneş & The Fridays. Din nou, nu există punctaje! Noi trebuie să îi credem pe cuvânt că astea sunt rezervele!
-Aflăm că din juriu face parte și Cezar Ouatu. Cel care a reprezentat România la Eurovision în 2013, cu piesa It’s My Life, compusă de Cristian Faur. Între cele 12 piese admise în semi-finală, sunt două unde Cristi Faur este implicat (pentru una a compus muzica și a scris versurile, iar la a doua este doar textier). Altă coincidență, desigur!
-Revine în acest an, în calitate de co-prezentatoare, Ioana Voicu, fiica lui Mădălin Voicu. Mi-e greu să înțeleg alegerea, mai ales dacă îmi amintesc cum s-a descurcat anul trecut. E criză mare în TVR!
 
 

Follow me
Follow me

Ultimele postari ale lui Andrei Partos (vezi toate)

1 COMENTARIU

  1. Sunt nu mai putin de trei piese in care a fost implicat Faur. Tot el a facut aranjamentul muzical la piesa ‘The Voice’… Cezar se pare ca i-a multumit SI in acest fel pentru ca i-a dat piesa castigatoare de la Selectia Nationala 2013.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here