Eurovision 2017: Avem juriu. TVR nu se mai teme de „presiuni”

0
26

Paula Seling si Ovi EurovisionArticol de Iulia Radu
Dacă în anii trecuți, TVR-ul nu divulga nici în ruptul capului, înainte de concurs, componența juriului, pe motiv că pot exista „presiuni” pe onorații membri, iată că 2017 marchează o premieră. Astăzi, 26 ianuarie, organizatorul selecției naționale Eurovision, anunță cu surle și trâmbițe pe pagina oficială de Facebook, numele juraților: Luminiţa Anghel, Ovi Jacobsen, Adrian Romcescu, Paula Seling şi Andrei Tudor. Ce înțelegem noi de aici?!
1. TVR-ul a creat o „lume” frumoasă a artiștilor unde NU există corupție și invidie. Toți artiștii se iubesc și trăiesc în deplină armonie, mai ceva ca la Woodstock. S-au dus vremurile în care artiștii-concurenți făceau presiuni, dădeau telefoane sau încercau să mituiască jurații, acum toată lumea „joacă după reguli”.
2. Poți vorbi despre Eurovision doar dacă ai reprezentat România la acest concurs. Doar atunci știi exact care-i „rețeta” succesului.
Stau și mă întreb, de ce nu sunt implicați în preselecție și oameni de radio sau din presa scrisă? Există jurnaliști în România care au mers la mai multe ediții ale acestui concurs (mă refer la concursul internațional, nu la preselecția noastră). De ce să nu-i chemi?
Mi-a atras atenția un paragraf interesant din regulamentul concursului:

Preselecţia va avea loc în perioada 25 ianuarie –29 ianuarie 2017, la sediul SRTV. Fiecare participant încris la concurs va interpreta piesa înscrisă în concurs în faţa publicului şi a juriului, într-un spectacol/e filmat şi difuzat ulterior pe canalele SRTv, conform grilei de programe.

Care public?! Din moment ce spectacolul e „filmat și difuzat ulterior”, despre ce public vorbim?! Vinde TVR-ul bilete la aceste spectacole? Sau intră doritorii în bază de liste? Nu ar fi rău, dar să știm și noi. Dacă tot au vrut să „revoluționeze” preselecția, de ce nu au luat decizia să transmită live pe Facebook (măcar!) aceste spectacole?! Atunci concurenții chiar ar fi evoluat în fața juriului și a publicului.
Din comunicatul primit pe 23 ianuarie, aflăm că artiștii vor cânta „în faţa juriului şi a invitaților care îi vor susține din gradene”. Nu este clar cine sunt invitații… Rudele, prietenii concurenților?! Atât comunicatul de presă cât și Regulamentul concursului sunt confuze la acest aspect. Adevărul este că publicul vede înregistrarea editată a preselecțiilor.
 
Dar să citim mai departe Regulamentul. Iată ce aflăm:
 

Aprecierea pieselor se face pe baza notării, cu puncte de la 1 la 10, membrii juriului putând acorda aceeaşi notă pentru mai multe melodii, după următoarele criterii:
a) forma muzicală a pieselor, urmărindu-se dezvoltarea temei melodice, armonizarea acesteia precum şi elementele ritmico-melodice care să confere o construcţie muzicală adecvată;
b) realizarea aranjamentului orchestral al melodiilor din punct de vedere al scriiturii;
c) inventivitatea şi originalitatea temelor muzicale;
d) diversitatea stilistică a melodiilor din concurs;
e) calitatea soundului şi a interpretării vocale

Nu știu cine a conceput un astfel de text, dar cunosc elevi de clasa a V-a care sunt mai clari în exprimare! Dar să ne concentrăm. Așadar, piesa trebuie să aibă „o construcţie muzicală adecvată” (?!?!?!). „Adecvat” cu ce?! Evident, TVR-ul nu explică ce înseamnă! Cum poți să notezi „inventivitatea și originalitatea”?! Aproape în fiecare an au apărut acuzații de plagiat, după ce juriul a ales piesele care au intrat în semifinală și finală. Nu știam că Eurovisionul e concurs de „invenții”! Cine stabilește că o piesă e mai „inventivă” decât alta? Cine garantează că membrii juriului știu tot ce s-a „inventat” în muzică de-a lungul timpului. Și… dacă ai luat notă mică din cauză că n-ai fost „inventiv și original”, cum demonstrezi contrariul la o eventuală contestație?! Punctul „d” este cel mai tare”: deci, dacă ai 10 piese rock excepționale (iar în semifinală intră 15 piese în total), nu se pot califica toate, pentru că trebuie să existe diversitate stilistică. Cu alte cuvinte, juriul trebuie să facă loc și altor genuri muzicale. Cum poți să știi dinainte ce piese s-au înscris în concurs? Ce faci, le asculți pe toate și dai notele la final pentru a asigura „diversitatea”?! Păi, ce încredere pot să am eu într-un juriu care, e obligat prin regulament, să sacrifice piese bune, doar de dragul diversității, al „corectitudinii politice”?! TVR-ul vrea să facă un spectacol, sau să aleagă o piesă bună care să ne reprezintă?! Puctul „e” vorbește despre „calitatea sound-ului”. Cu alte cuvinte, dacă ai o piesă senzațională, dar n-ai avut bani să o înregistrezi într-un studio bun, atunci ai toate șansele să iei notă mică. Halal corectitudine!
Desigur, sunt doar niște întrebări și mirări ale unui iubitor de muzică, nicidecum ale unui „cunoscător”…
Găsiți Regulamentul aici:
http://eurovision.tvr.ro/2017/wp-content/uploads/2016/12/REGULAMENT-EUROVISION-2017.pdf
 
În final, nu ne rămâne decât să le urăm succes celor 84 de artiști înscriși la preselecție! Le întindem cu drag o mână de ajutor în promovarea creațiilor lor. Aceștia pot trimite piesele pe adresa de mail iulia@andreipartos.ro . Andrei Partoș le va difuza în cadrul emisiunii „Psihologul muzical” (Radio România Actualități).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here