Cristian Tudor Popescu: Profesorii predau, elevii se predau

Articol de Cristian Tudor Popescu

0
134

Doamna Paisie, sau cum o cheamă, ministrețea Educației, a produs unul dintre cele mai pătrate argumente circulare din câte cunosc.

44% dintre elevii români în vârstă de 15 ani sunt analfabeți funcțional – este concluzia testului internațional PISA.

Nu trebuie să ne îngrijorăm, a zis ministrețea, deoarece testul nu se referă la ce știu elevii, ci la utilizarea a ceea ce știu. Ceea ce reprezintă chiar termenii de definiție ai analfabetismului funcțional! Deci: aproape jumătate dintre elevi sunt analfabeți funcțional pentru că sunt analfabeți funcțional, nu vă faceți griji!

Apoi, aceeași persoană, precum și alți înțelepți didactici și pedagogici atrag atenția că elevii români nu sunt pregătiți pentru a susține un astfel de test străinez. Altă gogomănie, cu parfum de viorică.

Ca să răspunzi la întrebările PISA nu trebuie să te pregătești în mod special. Nu trebuie să înveți pe dinafară rezumate la literatură, nu trebuie să știi date, cifre, citate. Trebuie ceva, iată, mult mai greu: să gândești și să exprimi ce-ai gândit, în limba română, corect, coerent, cu sens.

Nu e nevoie să „știi” un răspuns unic, standardizat, dai răspunsul tău, care diferă de al altora.

În cazul întrebărilor de geometrie, soluția nu presupune să știi vreo teoremă, lemă, formulă. E suficient să ai o capacitate minimală de a lucra cu mintea ta asupra datelor din enunț.

Surâzăreața Paisie spune că va transmite profesorilor de limbă română să nu mai oblige copiii să învețe rezumate. Așa, și? Dacă nu mai fac asta, atunci ce mai fac mulți dintre profesorii de română? Dacă respectivii au fost în stare, ani în șir, să le ceară așa ceva elevilor, vor fi în stare să-i învețe să citească cu creierul lor o poezie?

Să precizăm niște lucruri, luând ca exemplu un cuvânt: „efect”. Potrivit dicționarului, „efect” înseamnă: 1. Fenomen care rezultă dintr-o cauză. 2. Traiectorie pe care o capătă mingea, bila, pucul, la diferite jocuri. 3. Impresie produsă asupra cuiva. 4. Îmbrăcăminte militară, echipament. 5. Hârtie de valoare.

A ști cuvântul „efect” înseamnă a-l fi auzit sau văzut scris, dar a nu avea o idee clară asupra sensurilor lui. Așa cum spui despre un ins că îl știi, dar nu poți să spui că îl cunoști.

Puteți citi articolul în întregime aici: https://republica.ro/profesorii-predau-elevii-se-predau

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here