
Cornelia Paraipan, psihiatru, și Ana-Caterina Bedivan, psiholog, au vorbit în detaliu, într-un interviu pentru HotNews.ro, despre ce a însemnat pandemia și școala online pentru cei mici, la ce semne și schimbări în comportamentul copiilor ar trebui să fie atenți părinții, ce efecte are expunerea prelungită la ecrane și cum ar putea acești copii să evolueze în viitor.
(…)
- Odată cu ieșirea din carantină (situația de urgență – n.r.) au început să vină în cabinet foarte multe cazuri de tulburare obsesiv-compulsivă, lucru care era de așteptat, de anxietate legată de sănătate. Ulterior, pe măsură ce se apropia sfârșitul anului 2020 – și asta nu a fost doar impresia mea, am discutat cu colegii mei din spitale și alte ambulatorii – a venit un val de neputință. Au explodat cazurile de depresie, iar în luna decembrie cazurile au fost extrem de severe. Vedeam depresii care în mod uzual se duceau la spital. Acum, majoritatea cazurilor erau urgențe, de dimineața până seara.
- Vorbim de copii care multă vreme anterior stătuseră acasă cu diferite dificultăți, iar în contextul de pandemie, cu adulți în jur care nici ei nu au gestionat foarte bine situația, au cedat toate resursele. Pur și simplu a devenit atât de greu încât singura „soluție” era pentru unii dintre ei suicidul. „Soluție” între ghilimele, văzută de ei.
Analiza psihologului
Există clase întregi de elevi adolescenți, de care vorbeați, care numai de acasă au făcut școală. Această izolare, lipsa de interacțiune la ce duce?
La anxietate și depresie. Anxietatea a crescut cel mai mult. Nu cred că am avut niciun copil care să nu își dorească să se întâlnească cu ceilalți, nu neapărat să înceapă școala fizic dar să se întâlnească cu colegii da.
Și manifestările acestor tulburări care sunt? La ce ar trebui să fie atenți părinții?
Eu am avut copii cărora le era frică să iasă din casă. Frică să se întâlnească cu ceilalți. Atenție foarte mare, excesivă dacă ceilalți respectă regulile de igienă și distanțare, frică de boală în sine. Sau tulburări ale somnului. Anxietate generalizată, dar mai rar – o stare de tensiune dar nu știu ce este. Frică de străini, de necunoscut.
Apoi apare frica de eșec – „dacă mă întorc la școală și nu o să mă descurc? Mă descurcam bine la școala online, era și flexibil, puteam să îmi iau pauze.”
Puteți citi articolul în întregime aici: https://www.hotnews.ro/stiri-educatie-24795064-interviu-lectiile-psihiatrului-psihologului-copii-dupa-scoala-online-lipsa-interactiune-duce-anxietate-depresie-obiectivul-numarul-unu-trebui-fie-suport-emotional-psihic-pentru-copii.htm
- Ministerul Educației și CNA-ul nu pot dormi de grija horoscopului - iunie 26, 2025
- Psihologul Muzical (ediția 1184 – 21.06.2025): Baba Novak, Top Nonconformist „Songs with heart, corazon, cuore, coeur, herz, inimă în titlu” (partea a II-a) - iunie 26, 2025
- Mike Godoroja & Blue Spirit lansare album Viata-Iubire, Armonie, Zbor la Sala Radio 22 iunie 2025 - iunie 25, 2025