ANALIZĂ Talk-show-urile româneşti, tribuna „politicienilor rataţi“: „Suprema satisfacţie a moderatorului e atunci când şterge pe jos cu interlocutorul“

0
35

Rares Bogdan Mihai Gadea aArticol preluat din Adevărul
„Adevărul“ a analizat criteriile care stau la baza talk-show-urilor politice actuale şi a stabilit, cu ajutorul analistului media Iulian Comănescu şi sociologului Mircea Kivu, care sunt elementele prin care îşi definesc succesul.
Analistul media Iulian Comănescu spune că, în general, formatul de tip talk-show pune preţ pe „nume“, în ideea în care acestea se pot valoriza în ştiri. „Talk-show-ul e la fel de vechi ca televiziunea, iar interviul e şi el la fel de vechi ca presa. E normal ca jurnalistul mai puţin specializat să întrebe un expert, o personalitate sau o vedetă despre un anumit domeniu, de la ştiinţă la viaţa proprie a vedetei respective. Talk-show-ul aduce în general în prim-plan celebrităţi din diferite domenii, în ideea «names are news», «numele sunt ştiri»“, arată el. „Există un apetit al publicului pentru trăncăneală, pentru bârfă, pentru despicat firul în patru. Dar şi pentru polemică, pentru ceartă“, defineşte şi sociologul Mircea Kivu câteva aspecte importante ale emisiunilor.
Vorbind despre moderatorul unei asemenea emisiuni, analistul defineşte punctele cheie, amintind, totuşi, că pe piaţa media din România lucrurile nu sunt ca la carte. „Un astfel de moderator ar trebui să fie pertinent şi să posede ştiinţa întrebării, care decurge, curios, din ştiinţa de a asculta. Să fie imparţial, chiar dacă are o opţiune asumată (de pildă aceea anti-religioasă a lui Bill Maher) şi să reuşească să creeze o relaţie de egalitate cu intervievatul, de multe ori mai important decât un simplu ziarist. Acestea sunt, bineînţeles, idealuri, fiindcă situaţia în România e diferită“, crede Iulian Comănescu.
 
Tot el spune că numai două personalităţi media au reuşit să atingă idealurile unui moderator autentic. „Dacă ne uităm la piaţa românească, numai Florin Călinescu şi Marius Tucă au reuşit o astfel de poziţionare, cei doi diferă de tot restul într-un mod evident şi uşor de argumentat. În afară de rating şi iubirea publicului, marea performanţă a lui Florin a fost faptul că reuşea să devină relevant politic, să aibă greutate, într-un format de entertainment. Iar Tucă, orice-ar face în ziua de azi, era un moderator temut, care ştia să pună întrebările publicului, în sensul bun“, zice analistul, care povesteşte ce evita Tucă să facă înainte de o emisiune şi ce se întâmplă cu adevărat înainte de un talk-show actual. „Tucă mi-a povestit, de exemplu, că înaintea emisiunilor evita să se vadă cu invitaţii, ca să nu creeze o stare de apropiere. Vi-l imaginaţi pe Mihai Gâdea evitându-l pe Mircea Badea? Sau pe Rareş Bogdan evitându-l pe Cozmin Guşă? Nu de alta, dar invitaţii din afara postului sunt executaţi în absenţă la aceste emisiuni, fiindcă, dacă Gâdea se întâlneşte cu Antonescu sau Ungureanu, se ştie ce iese, fiindcă a ieşit deja“, a mai zis Iulian Comănescu.
Mircea Kivu spune că „moderatorul român de talk-show este un politician ratat“. Sociologul stabileşte clar care este tactica prezentatorului în timpul emisiunii. „Pe el nu-l interesează să afle (şi, prin el, publicul) ce gândeşte interlocutorul. Îl interesează doar să-şi exprime propriile păreri. Pentru asta, începe prin a fi binevoitor («nu-i aşa că…») după care, dacă nu primeşte satisfacţie, se suie cu piciorele pe nefericitul care nu-i face jocul: îi ia vorba din gură, îl acoperă, strigă la el. Suprema satisfacţie a moderatorului e atunci când poate spune că a şters pe jos cu interlocutorul. Din păcate, ăsta e şi un criteriu de succes“, evidenţiază Kivu.
 
Cum mai toate talk-show-urile politice abuzează de stereotipuri precum „cel mai urmărit show“, „cel mai apreciat“, „audienţe duble faţă de concurenţă“, Comănescu aminteşte că, deşi nu toţi moderatorii fac asta, Radu Moraru a fost unul din primii campioni ai acestui gen de auto-promovare. „În ideea asta, construise o teorie a conspiraţiei conform căreia ratingurile erau mici fiindcă ARMA şi GfK, TNS sau cine ştie cine presta în momentul respectiv măsurătorile pentru ARMA, măsluiau cifrele. Nu numai la talk-show, ci şi în toate comunicatele de PR există o obsesie pentru «cel mai» şi «primul»“, precizează analistul media.
Puteţi citi articolul în întregime aici:
http://adevarul.ro/entertainment/tv/analizA-talk-show-urile-romanesti-tribuna-politicienilor-ratati-suprema-satisfactie-moderatorului-e-atunci-sterge-jos-interlocutorul-1_566712167d919ed50e052202/index.html
 
https://www.youtube.com/watch?v=fYs3o9Tb_Lg&feature=youtu.be

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here