EDITORIAL CLASSIC ROCK MAGAZINE – DE CE NU MAI LANSEAZĂ ALBUME TRUPELE MARI?

0
5

u2 fans fani (600 x 400)Articol publicat în Classic Rock Magazine
Am observat cu toții că în ultima vreme, trupe cu vechime aproape au renunțat să mai lanseze albume. De ce? Totul se rezumă la bani…
În anii ’70, hiturile erau garanția unui turneu reușit, care umplea buzunarele artiștilor, producătorilor și promotorilor. La vremea respectivă, un album bun era un motiv de a porni în turneu. Nu era industria perfectă, dar lucrurile funcționau. Dar în zilele noastre, „rețeta” s-a inversat. Astăzi, turneele aduc bani, în timp ce înregistrarea unui album înseamnă o pierdere de bani. Un exemplu extrem este trupa U2 care a oferit gratuit cel mai recent album, „Songs Of Innocence” (2014), pentru cei 800 de milioane de utilizatori iTunes. Dar au făcut acest lucru pentru a-și promova turneul mondial. Cu alte cuvinte, U2 a vrut doar să vă convingă să scoateți bani din buzunare. Mesajul a fost clar: albumul este gratuit, în schimb biletele pentru un concert cu U2 costă 75 euro. Bono a vorbit mult despre cât de greu este să faci un album – ore, zile, luni petrecute în studio, procesul de creație, etc – explicând că în condițiile de azi nu se mai justifică un asemenea efort. În 2000, în Marea Britanie, s-au vândut 165 milioane de albume, iar în 2014 s-au vândut 87 milioane de albume. În tot acest timp, prețul unui album a scăzut de la 10.98 lire la 7.84 lire. Așadar, piața albumelor se duce de râpă.
 
Artiștii cu vechime cunosc foarte bine situația. Deși niciunul nu a declarat clar că nu va mai scoate albume, asta lasă să se înțeleagă. Metallica nu a mai scos un album din 2008, iar Kiss a lansat doar două albume în acest secol. Nici The Rolling Stones nu a mai lansat un album nou în ultimii 10 ani. Joe Perry a declarat public că nu crede că este înțelept ca Aerosmith să mai scoată un album, în timp ce Paul Stanley a declarat că nu este „necesar” ca trupa Kiss să înregistreze din nou. Cu toate acestea, trupele menționate mai sus susțin turnee mondiale. Dacă ne uităm la topul vânzărilor și la accesările pieselor lor de pe Spotify, înțelegem rapid de ce preferă turneele lungi.
Dar să facem un simplu calcul. Potrivit Spotify, albumele Kiss au înregistrat 10 milioane de „stream”. Spotify plătește 0.007$ per stream, ceea ce înseamnă 70.000 $  care se împart între membri trupei, casă de producție, management, taxe, etc. Metallica se descurcă mai bine pe Spotify. Piesele lor au fost ascultate de 45 milioane de ori, ceea ce înseamnă 315.000$. Dar după ce James Hetfield și Kirk Hammett își schimbă amplificatoarele, nu rămâne mai nimic din bani. Și acum comparați cu turneul Death Magnetic care le-a adus încasări de 217 milioane de dolari.
De când am intrat în noul mileniu, The Rolling Stones au susținut 5 turnee, având în total 338 concerte. Câștigul lor a fost de 1.3 miliarde de dolari, asta ar însemna cam 3.8 milioane de dolari pe concert. Niciun album nou nu le va aduce vreodată un asemenea câștig.
Când ajungi într-un anumit punct al carierei, trebuie să înțelegi că fraza: „uite o piesă nouă” îi pune pe fugă pe fani. Fanii sunt dispuși să plătească sume uriașe pentru a-și vedea live trupele preferate. Vor umple stadioane și vor plăti 6 lire pentru o bere în timpul concertului. Dar puteți să fiți siguri că nu vor fi dispuși să dea 6 lire pe un album aflat pe iTunes.
Artiștilor le place să facă pe proștii, dar sunt mult mai inteligenți decât credem noi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here