Un „moment de tăcere” pentru… Eurovision

1
73

Ovidiu Anton Eurovision 2016 (600 x 398)Articol de Iulia Radu
Duminică a fost o zi grea! De obicei, televiziunile nu-ți complică viața punându-te în fața unor alegeri dificile pentru că programele din weekend (dar și din cursul săptămânii!) sunt slăbuțe. Cu greu găsești ceva care să te atragă. Ei bine, nu și duminica aceasta! Pro TV-ul și Digi au difuzat derby-ul Steaua – Dinamo, Antena 1 a propus un film de animație, Tangled („O poveste încâlcită” cu simpatica Rapunzel), iar la TVR era finala națională Eurovision. Firesc, am ales „povestea încâlcită” a Eurovisionului.
Mai întâi vreau să-l felicit din toată inima pe Ovidiu Anton! Mă bucur că a câștigat! El a fost câștigătorul și în sondajul făcut pe site-ul nostru, în plus a fost singurul dintre concurenții din acest an care a intrat în direct la „Psihologul muzical”, deci, încă o dată, s-a dovedit că Andrei Partoș are fler, iar noi ne putem mândri cu ascultători/cititori de nota 10. Piesa lui Ovidiu mi-a plăcut de la prima audiție! Dacă prestația lui Ovidiu va fi susținută de un show bun, atunci avem șanse să fim în primii 10. De asemenea, ținuta lui Ovidiu, machiajul trebuie schimbate total! Din păcate, TVR-ul nu a excelat niciodată la capitolul imagine, așa că am ceva emoții din acest punct de vedere…
Ovidiu Anton (33 de ani, aflat la cea de-a 5-a participare la preselecția Eurovision) a declarat că piesa a fost inspirată de tragedia din clubul Colectiv: «Moment Of Silence» este o chemare, o chemare la unitate. Nu trebuie să uităm că suntem stăpâni pe viețile noastre și că nimeni, absolut nimeni, nu are dreptul să ne folosească pentru interese obscure. «Moment Of Silence» este un îndemn la trezite, un îndemn la luptă, dar o luptă a cuvântului, pentru demnitate și adevăr. Rolul muzicii este să unească oamenii. Dacă «Moment Of Silence» ne-a adus împreună, înseamnă că am reușit”, a spus, pentru Click. A avut și un discurs emoționant după ce a fost declarat câștigător, mulțumindu-i lui Titus Munteanu de la care a învățat foarte multe. Un gest frumos, mai rar întâlnit în breaslă.
 
Despre selecția națională sunt multe de spus. Nu cred că m-am mai distrat atât de mult în fața televizorului de când mă uitam pe vremuri la show-urile Divertis. Muzica ca muzica… dar comentariile juriului au făcut toți banii! S-ar putea naște cu ușurință broșura acestei ediții a Eurovisionului autohton: „Jurații spun lucruri trăsnite”. Totul a fost „foarte ok” și „părul îi stătea atât de bine lui Trăistariu” (până la urmă nu a contat pentru că în finală l-au votat doar 2142 de oameni) și „generația Eurovision” a fost mulțumită! Ba mai mult decât atât, Cornel Ilie ne-a asigurat că „acesta va fi anul rock-ului”, „rock-ul va reveni acolo unde-i locul”. Dar oare plecase rock-ul undeva?! Cezar Ouatu a fost „pătruns” de piesa lui Ovidiu Anton și s-a „emoționat la lacrimi” (așa a zis, deși nu i le-am văzut șiroind pe obraji). S-a militat pentru difuzarea rock-ului la radio și când să mă cuprindă entuziasmul și bucuria, a intervenit Randi și a zis că trebuie „împachetat” cumva, apoi Moculescu a făcut o declarație „bombă” despre piesa lui Ovidiu Anton: „nu e rock… e muzică”. Mâine-poimâine o să auzim că TVR-ul a salvat rock-ul din România! O televiziune care nu are nicio emisiune actuală de MUZICĂ (noroc cu emisiunile înregistrate și reluate ale lui Doru Ionescu), o televiziune care nu face nimic pentru promovarea rock-ului actual, „modern” (alt cuvânt des folosit de jurați), o televiziune care a „ratat” momentul Colectiv (singura care nu a avut o echipă de teren în noaptea tragediei), se bate acum cu cărămida-n piept că aduce rock-ul acolo unde-i e locul. Merg de multă vreme la concerte rock și nu-mi amintesc să fi văzut vreo echipă a TVR-ului acreditată la astfel de evenimente, nu-mi amintesc să-i fi văzut interesați de trupele rock românești (noi sau vechi). Câtă ipocrizie!
 
Mi s-a părut straniu să-i aud pe jurați spunând că „și-ar fi dorit altceva”, „și-ar fi dorit ca piesa să fie altfel”, că ar fi vrut să fie mai moderne… Păi, cine a ales aceste 12 capodopere ale muzicii românești?! Nu erau aceeași oameni?! N-ar fi interesant să ascultăm și piesele respinse (noi am ascultat câteva care puteau foarte bine să intre în semifinală)?!
Să ne înțelegem, faptul că organizatorii au adoptat sistemul X-Factor / Vocea României, a dinamizat puțin show-ul, dar comentariile juraților au fost de tot râsul! N-am înțeles de ce au existat comentarii din partea juriului și în finală (când a votat doar publicul). Doar pentru că TVR-ul nu reușea să acopere minutele?! Pe bune, nu înțeleg! Apoi, seara finalei a debutat cu un ghiveci greu de descris în cuvinte: folclor, muzică modernă, ansambluri folclorice. Desigur, organizatorii n-au considerat necesar să scrie pe ecran CINE era pe scenă. M-am gândit că poate se pregătește vreun concurs, poate la finalul serii, cei care puteau numi mai mulți artiști dintre cei care deschiseseră evenimentul, primeau câte un bilet la Stockholm pentru a-l susține pe reprezentantul nostru acolo. Dar, până la urmă, s-a dovedit că a fost o simplă lipsă de profesionalism teveristă!
Încă din faza înscrierilor, Iuliana Marciuc declara în stânga și-n dreapta că unul dintre obiectivele ei era să crească interesul românilor pentru acest concurs. Din păcate pentru ea, a eșuat lamentabil. În finală au votat (în total): 20.487 telespectatori. Câștigătorul a fost ales cu 6.585 de voturi. De reținut: apelul/sms-ul costa 1 euro. În țările nordice votează sute de mii de persoane! Dar hai să nu ne comparăm cu ei! Să fim realiști. Dintr-o țară cu 18 milioane de locuitori, chiar nu puteau să voteze 100.000? Păi, dacă TVR-ul poate să mobilizeze doar 20.500 de oameni, atunci… pot să întreb: de ce ne încăpățânăm să participăm la acest concurs? Și mai am o întrebare: de ce nu am văzut rezultatele parțiale ale televotingului în semifinală și finală? De ce nu au fost afișate pe ecran, cum era normal?
La „conferința de presă”, organizată imediat după încheierea finalei chiar pe scena din Sala Polivalentă (e clar că ideea le-a fost sugerată de Horia Moculescu, despre care știm că urmărește în fiecare an Festivalul Sanremo), Iuliana Marciuc (îmbrăcată într-o frumoasă ținută de Maramu) se lăuda de zor: „am avut un record pe Facebook, 400.000 de vizualizări, ceea ce înseamnă 2,5 puncte de rating”. Și când te uiți pe audiențe, descoperi că TVR 1 s-a clasat pe locul 6, după Kanal D, Pro TV, Digi Sport, Antena 1 și Prima TV!!! Găsiți audiențele aici:
http://www.paginademedia.ro/2016/03/o-seara-agitata-cu-o-poveste-incalcita-eurovision-si-meci-cate-targeturi-atatia-lideri-protv-digisport-antena-si-kanal-d
 
Penibilii serii: co-prezentatoarea Jo (am pierdut șirul gafelor și întrebărilor jenante, stupide adresate concurenților) și primarul din Baia Mare. Cel din urmă a fost și la conferința de presă. De ce?!? Păi… de ce nu? Dacă tot i-a primit pe toți acolo, a considerat că poate, așa că a venit! Și a spus multe. Am reținut că totul s-a făcut cu „bani puțini”. Fiind vorba de bani publici, ar trebui să existe o situație clară a cheltuielilor. Dar evident, nu o vom vedea niciodată! Primarul-salvator al culturii a mai spus că dacă Ovidiu câștigă în Suedia, atunci va organiza Eurovisionul tot la Baia Mare! Dar nu vrea dom Primar să organizeze și Cerbul de Aur?! Eu zic că ar fi mai util și ar ajuta mult mai mult ideea de cultură, de care se declara foarte atașat! „Doar Baia Mare poate să fie Capitală Europeană. Nu Bucureștiul. Nu Timișoara!” Se laudă că municipiul pe care-l conduce se poate reinventa prin cultură. Dar eu nu am auzit până acum de vreun eveniment cultural la Baia Mare. În schimb, am auzit de festivaluri medievale, de blues, de jazz, de film, de teatru (unde vin nume mari ale scenei mondiale) în multe alte orașe din țară. Vorbesc de festivaluri cu tradiție! Dar, sigur, dă bine să vii la postul public și să pozezi în om preocupat de cultură. Apropo de dom’ primar: n-am prea înțeles faza cu zeița Isis. Care era legătura cu MUZICA? Dar cu Eurovisionul? Și de ce Isis tocmai acum când lumea întreagă este terorizată de o grupare extremistă cu același nume?! Dar în rândul organizatorilor există vreun om de televiziune care poate lua decizii responsabile, pentru că dacă există un astfel de om mi-ar plăcea să știu ce a fost în mintea lui când a decis că îi poate da microfonul domnului Primar de Baia Mare? De la aceeași persoană responsabilă mi-ar plăcea să știu de ce a ales-o pe Jo să fie coprezentatoare? A auzit-o vorbind? Și dacă tot a ales-o, de ce nu i-a montat un prompter?
 

Adunate din presă:

Interviu este mult spus, fiind vorba despre o conversație relaxată cu domana Anca Simionescu, din care jurnalista a reținut sau a transcris ce a dorit sau ce a putut. Trebuie să precizez că în Suedia interesul pentru Eurovision este imens din partea populației nu doar a specialiștilor. Iar în ceea ce privește promovarea piesei, TVR va trebui să-l plimbe pe Ovidiu prin cel puțin 10 țări participante la Eurovision.
„Piesa nu e rea, dar nu e originală”
Psihologul muzical Andrei Partoş spune că întreaga Suedie e cuplată la Eurovision. Ei sunt cei care se ocupă de sunet, de lumini. „Am vorbit cu fiul meu care trăiește acolo și care mi-a spus imediat reacțiile: „Tată, piesa nu e rea, dar nu e prea originală”. Andrei Partoș spune și de ce piesa lui Mihai Trăistariu nu i s-a părut potrivită. „Dacă o ascultați cu atenție, vă veți da seama că aduce cu «Heroes», piesa cântărețului suedez Måns Zelmerlöw, câștigătorul Eurovisionului de anul trecut”.
Andrei Partoș: Nu avem șanse în top 10
Criticul muzical Andrei Partoș dă verdictul: „Moment of Silence este o piesă bună, nu neapărat pentru Eurovision. Mie mi-a plăcut, ca dovadă că Ovidiu Anton a fost singurul concurent căruia i-am luat interviu. Piesa este bună, o baladă de inspirație rock compusă în zilele de proteste de după #Colectiv. Să nu ne așteptăm însă să fim în top 10 în Suedia. Mai mult ca sigur că, la Stockholm, piesa va fi plăcută, mai ales dacă se umblă la imagine, sonorizare și orchestrație, dar nu cred că va obține foarte multe puncte. Genul nu este o noutate pentru scena Eurovision. Trebuie însă să recunoaștem că oferta Eurovision România a fost destul de săracă. Cu excepția lui Ovidiu, i-am mai apreciat pe Florena și duetul Irina Baianț și Doru Todoruț”.
Vorbind despre slăbiciunile Eurovisionului, Andrei Partoș a atras atenția că se votează geopolitic și spune că juriul ar fi trebuit să cunoască melodiile țărilor concurente. „Având în vedere situația financiară dezastruoasă a TVR, cred că era decent să rămânem acasă. Mă întreb cum vor avea posibilitatea să promoveze artiștii. Ovidiu, cu «Moment of Silence», ar fi trebuit să aibă spectacole în 10 țări ca să mai obțină puncte în plus”.
Puteți citi articolul în întregime în Evenimentul Zilei:
http://www.evz.ro/cum-a-ajuns-isis-la-eurovision-povestea-trofeului-care-i-a-intrigat-pe-toti.html
 
Supărat pe juriul din România, Mihai Trăistariu a anunţat că va concura pentru Republica Moldova la Eurovision 2017
http://m.adevarul.ro/locale/baia-mare/mihai-traistariu-concura-republica-moldova-eurovision-2017-1_56dd5c115ab6550cb896a0ab/index.html
OVIDIU ANTON reprezintă România la Eurovision! Primele declarații ale serii. Trăistariu voia să investească 100.000 Euro dacă se califica
http://www.evz.ro/ovidiu-anton-reprezinta-romania-la-eurovision-primele-declaratii-ale-serii-traistariu-voia-sa-investeasca-100000-euro-daca-se-califica.html
 
 
Noi îi dorim succes lui Ovidiu Anton în Suedia!

 
Aveți mai jos notele oferite jurați în semifinală:
Doru și Irina – The Voice
RANDI: 4
CEZAR OUATU: 5
ALEXANDRA CEPRAGA: 7
ZOLI TOTH: 8
HORIA MOCULESCU: 8
 
Andra Olteanu – Nai Nai
RANDI: 1
CEZAR OUATU: 1
ALEXANDRA CEPRAGA: 0
ZOLI TOTH: 2
HORIA MOCULESCU: 1
 
Dream Walkers – Let It Shine
RANDI: 10
CEZAR OUATU: 10
ALEXANDRA CEPRAGA: 10
ZOLI TOTH: 5
HORIA MOCULESCU: 12
 
 
Irina Popa – Letting Go
RANDI: 5
CEZAR OUATU: 4
ALEXANDRA CEPRAGA: 2
ZOLI TOTH: 1
HORIA MOCULESCU: 0
 
Jukebox – Come On Everybody
RANDI: 6
CEZAR OUATU: 6
ALEXANDRA CEPRAGA: 3
ZOLI TOTH: 7
HORIA MOCULESCU: 5
 
Mihai Băjinaru – Never Too Late
RANDI: 0
CEZAR OUATU: 0
ALEXANDRA CEPRAGA: 0
ZOLI TOTH: 0
HORIA MOCULESCU: 0
 
Vanotek – I’m coming Home
RANDI: 3
CEZAR OUATU: 3
ALEXANDRA CEPRAGA: 4
ZOLI TOTH: 4
HORIA MOCULESCU: 4
 
Mihai Trăistariu – Paradisio
RANDI: 7
CEZAR OUATU: 7
ALEXANDRA CEPRAGA: 6
ZOLI TOTH: 6
HORIA MOCULESCU: 7
 
 
Florena – Behind The Shadows
RANDI: 12
CEZAR OUATU: 8
ALEXANDRA CEPRAGA: 8
ZOLI TOTH: 10
HORIA MOCULESCU: 6
 
 
Gașca de acasă – Tu ești povestea
RANDI: 0
CEZAR OUATU: 0
ALEXANDRA CEPRAGA: 5
ZOLI TOTH: 3
HORIA MOCULESCU: 2
 
Ovidiu Anton – Moment Of Silence
RANDI: 8
CEZAR OUATU: 12
ALEXANDRA CEPRAGA: 12
ZOLI TOTH: 12
HORIA MOCULESCU: 10
 
 
Xandra – Superhuman
RANDI: 2
CEZAR OUATU: 2
ALEXANDRA CEPRAGA: 1
ZOLI TOTH: 0
HORIA MOCULESCU: 3
 

1 COMENTARIU

  1. Una peste alta, avem un reprezentant la Eurovision! 😀
    Melodia nu spune mare lucru…pare un fel de balada palida, copiata dupa Manowar, deci nu prea in pas cu ce se poarta la momentul actual. Dar, dintre toate variantele din finala, acest song a parut, inclusiv mie, cel mai consistent pentru a reprezenta tara noastra in finala Eurovision. Neaparat sa se mai lucreze la coregrafie si – daca se poate – sa fie eliminat „ciudatul” ala cu sabie si outfit gay!! 😀 Ori, poate tocmai asta ar fi un atu?! :)) Cine stie… Nici cu „rochia” lui Ouatu nu ne-am facut de „stima” acolo, ba din contra, iar anul urmator participarii lui a triumfat femeia cu barba… :))
    P.S. Apropo de Cezar Ouatu, aveti sa ii daruiti un miel… I-ati scris gresit numele mai-sus! 😉

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here