Valuri de snobism, rasism și ipocrizie după ce s-au auzit manele la Premiile Gopo

1
391

Nu înțeleg. Vorbesc serios! Rămân datoare celor care îmi vor explica de ce s-au inflamat spiritele după porția de manele de la Premiile Gopo. Ieri, pe Facebook, una din cinci postări era o văicăreală pe această temă. Fiind plictisitor să tot citesc păreri despre un subiect pe care nu-l cunoșteam, am luat calea Internetului pentru a înțelege despre ce este vorba. Așa am aflat că Dan Bursuc a avut un rol în filmul „Soldații. Poveste din Ferentari”. Acest film a avut 3 nominalizări în cadrul Galei, la categoriile: Cel mai bun actor într-un rol principal, Cele mai bune decoruri și Cel mai bun film de debut (unde a și câștigat trofeul). Dan Bursuc a fost invitat de organizatori la acest eveniment. A venit cu trupa lui Kana Jambe & Lexo & Alex Kojo. Organizatorii i-au invitat să susțină un mini-recital. Presupun că n-au ocupat ei scena abuziv. Cineva i-a invitat. Au cântat o adaptare după Bohemian Rhapsody a trupei Queen (numită Romanian Rhapsody) și o piesă din repertoriul propriu.

Ca să înțelegeți mai bine despre ce e vorba în film, aveți aici un rezumat:

Ca sa-si faca viata mai usoara, un jurnalist cu naravuri homosexuale se lasa de presa si de femei si se inscrie la un doctorat despre manele. Ca sa-si documenteze subiectul, se muta in cel mai sarac cartier din Bucuresti, Ferentari, un loc incremenit in anarhia anilor ’90, unde smecheria face legea, iar manelele se aud de peste tot. Acolo, se trezeste intr-o lume a contrastelor, cu smecheri si boschetari, cu smardoi si drogati – pe scurt, intr-o comunitate inchisa, dura, in care fraierii ca el nu prea au ce cauta. Tot aici il intilneste si pe Alberto, un fost puscarias, care provine dintr-o cunoscuta familie de interlopi. Desi are reputatie de bataus si scandalagiu, stie sa-si arate latura sensibila atunci cind are un interes.

Este important să știm și contextul, așa că redau mai jos declarația Adei Solomon pentru Adevărul, producatoarea filmului Soldatii. Poveste din Ferentari, care a spus ca, de fapt, respectivul moment a fost „un fel de a atrage atentia catre cultura de masa si cinema-ul romanesc care este privit ca adresandu-se unui public cinefil exclusivist. Ce mi se pare cel mai amuzant in toata povestea este ca primele reactii, sau poate cele mai notabile, vin de la artisti care apar in niste spectacole asa-numite de teatru, itinerante, facute in scop declarat de public si sunt o versiune teatrala, daca vreti, comparativ egala cu manelele la nivel de populism si de atragere a unui public de masa, catre divertisment. Mai mult decat atat, ma surprinde din partea unor oameni de cultura aceasta lipsa acuta de umor, avand in vedere ca vorbim de o parodie in legatura cu unul dintre filmele importante din palmaresul anului trecut, e vorba de ‘Soldatii. Poveste din Ferentari‘, cu Freddie Mercury si maioul lui celebru, adica toate micile lucruri care erau inserate acolo, ele aveau sens si erau gandite intr-o anumita conjunctura. Nu erau puse doar de dragul de a soca sau doar de a intina marea scena a Teatrului National. Plus ca oamenii aia sunt niste profesionisti. Sigur, esti liber sa iti placa sau sa nu iti placa, sa asculti in mod frecvent sau sa n-asculti niciodata, dar a comenta atat de vehement, mi se pare in primul rand ipocrit, si in al doilea rand, putin ridicol… Ca relationarea era facuta cu ‘Bohemiam Rhapsody’, cu Freddie Miercury si maioul lui celebru. Adica toate micile lucruri care erau inserate acolo, ele aveau sens si erau gandite intr-o anumita conjunctura. Nu erau puse doar de dragul de a soca sau doar de a intina marea scena a Teatrului National”.

Revin la oripilații de pe Facebook. De fapt, ce i-a deranjat? Că s-au cântat manele pe scena Teatrului Național?! Asta e tot?! Din 1990 încoace, breasla (și a actorilor și a muzicienilor) n-a avut nicio problemă să apară în spectacole, la emisiuni TV (de maximă audiență: Duminica în familie, Teo Show, etc). Ba chiar, i-am auzit spunând în multe interviuri că „maneliștii” sunt foarte talentați (soliști și instrumentiști buni). De unde deduc că există un respect profesional. Unul dintre revoltați critica „maiourile” și burțile burdușite ale rromilor care erau pe scenă. Dacă era maiou de la Armani pus peste abdomenul unui rrom care merge la sala de forță, era mai bine?! Cât de superficiali și snobi putem fi?!

Prieteni, de mai bine de 20 de ani ați acceptat să apăreți cu ei în emisiuni TV, să fiți pe aceleași afișe… Să înțeleg că ați tăcut mâlc până acum pentru că încă nu ajunseseră manelele și la TNB?!

Ce înseamnă act artistic?! Dacă un actor apare pe scena TNB într-un maiou (pentru că așa-i cere rolul), ce facem? Ieșim din sală? Sau poate există o diferență între maioul din recuzita TNB și maioul din șifonierul unui manelist?!

N-am văzut ca publicul cult și doct de la Teatrul Național să fi părăsit sala în semn de protest când erau maneliștii pe scenă. N-am văzut locuri goale (lăsate așa în semn de protest) în jurul lui Dan Bursuc și a prietenilor lor, pentru că nu-i așa?, ce iubitor de cultură ar accepta să stea în sală lângă un manelist, la o gală de top?!

Dragi artiști, nu v-a deranjat faptul că au cântat prost? V-ați luat de manele, de rromi, de îmbrăcăminte, dar n-ați scos nicio vorbă despre substanță. Pe mine asta m-a deranjat cel mai mult: că au cântat prost!

Aș vrea să știu și eu: i-a deranjat și filmul pe cei scandalizați de momentul manelistic?! I-a deranjat și subiectul filmului? I-a deranjat și faptul că a luat un premiu în cadrul unui mare eveniment cultural? N-am văzut pe nimeni să critice filmul în sine, ci doar pângărirea Teatrului Național… Când ați fost ultima oară în Ferentari? Ați fi preferat ca pe coloana sonoră a acestui film să fi fost Wagner, Beethoven, Mozart? Era mai aproape de realitate așa?!

Eu nu am văzut momentul manelistic la TV. M-au surprins, însă, toate reacțiile vehemente de pe Facebook care nu fac decât să scoată în evidență rasismul, snobismul și ipocrizia societății în care trăim. Evident că decizia organizatorului de a-i invita să cânte a fost o greșeală. Dar de aici și până la reacțiile de pe Facebook, e cale lungă. Dacă artiștii invitați ar fi părăsit sala sau dacă ar fi refuzat să participe la Gală (bănuiesc că programul era cunoscut, fiind televizat), i-aș fi aplaudat. Dar în acest context, nu pot să nu remarc ipocrizia unora.

P.S. În imagine este Nevermore. Pentru a vă liniști, subliniez faptul că nu e cioară. E stăncuță, are ochii albaștri. Este o pasăre foarte inteligentă. Sper că nu v-a deranjat prea rău.

Iată cât de „indignați” erau spectatorii-intelectuali de la TNB:


Culese din presă și de pe Facebook:

Manelele de la Gala Gopo. Producătorul Ada Solomon: „A comenta atât de vehement mi se pare ipocrit şi puţin ridicol”. Ce spun organizatorii
https://adevarul.ro/cultura/arte/de-s-au-cantat-manele-gala-premiilor-gopo-producatorul-ada-solomon-a-comenta-atat-vehement-pare-ipocrit-putin-ridicol-1_5c922274445219c57e7483a4/index.html

Reacţii dure după ce la gala Gopo s-au cântat manele: „Total ruşinos. Îmi lasă un gust amar şi mă oripilează“
https://adevarul.ro/entertainment/celebritati/reactii-dure-gala-gopo-s-au-cantat-manele-total-rusinos-Imi-lasa-gust-amar-oripileaza-1_5c922513445219c57e7496d5/index.html

Dan Bursuc, după scandalul manelelor de la Gopo: „Muzica nu are culoare, dar lumea e liberă să fie pro sau contra“
https://adevarul.ro/entertainment/celebritati/dan-bursuc-scandalul-manelelor-gopo-muzica-nu-culoare-lumea-e-libera-pro-contra-1_5c933d79445219c57e7ca51c/index.html

Premiile Gopo 2019 sau diversitatea penibilului degradant

https://milcofisme.blogspot.com/2019/03/premiile-gopo-2019-sau-diversitatea.html

1 COMENTARIU

  1. Ca au fost manelisti sau nu,e treaba organizatorilor,eu am alta durere.Chiar nimeni n-a observat in ce hal canta guristul trupei melodia aia?!cand mai sus cand mai jos de nota pai e frumos asa ?!
    Vorba Lui Marian Nistor (cand ii furase un manelist -jean de la craiova o piesa)”ba ,cantati-o,da cantati-o ca lumea,voi v-ati batut joc de ea!”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here