Firmele de catering la concerte – decență sau bătaie de joc?

casa de jetoane a Articol de Iulia Radu

Intenționam de multă vreme să abordăm această temă (foarte importantă, de altfel), dar, din diverse motive am tot amânat. După concertul susținut de Kings Of Leon pe Arena Națională (17 iunie), subiectul a revenit în atenția noastră în momentul în care am citit pe Facebook două opinii (postate la o distanță de aproape o zi) scrise de Anca Lupeș și Berti Barbera (le aveți mai jos). Ne interesează opiniile voastre despre modul în care își fac treaba (sau nu!) atât organizatorii de evenimente cât și firmele de catering.

În cei 10 ani de când merg la festivaluri și concerte (mari sau mici), am avut ocazia să mă confrunt cu fel de fel de situații. Dincolo de ironii (vezi, introducerea în prețul biletului a trei mici și 5 beri), problema acestor servicii este cât se poate de serioasă. Să plecăm de la premisa că este perfect legal să obligi spectatorul să își arunce sticla cu apă sau pachetul de ronțăieli la intrare, doar pentru a-l determina cumpere vrând-nevrând de la firma de catering cu care are contract organizatorul. Să nu uităm că de cele mai multe ori oamenii stau în spațiul de concert cel puțin 5 ore, așadar au nevoie și de lichide și de mâncare, deci e musai să cumpere ceva. Trebuie subliniat și faptul că la astfel de evenimente sunt prezenți și copii (unii organizatori chiar încurajează participarea celor mici, lăsându-le intrarea liberă dacă sunt însoțiți de adulți). Care este oferta firmelor de catering? Păi, avem de ales între: nachos, popcorn, înghețată, hot-dog/sandwich, suc acidulat/neacidulat, bere, apă plată/minerală, băuturi alcoolice. Uneori mai sunt împărțiți pachețele de biscuiți la intrare (diverse firme care-și fac reclamă), dar acestea se termină repede. Dacă tot suntem obligați să le facem vânzare, este oare normal ca oferta să fie atât de limitată? De ce nu există și mâncare pe care să o poți da (relativ) liniștit unui copil? De ce să fiu obligată să-i dau copilului hot-dog sau nachos?! De ce să nu îi pot da în acele ore, ceva cât de cât sănătos?! Unde mai pui că există și oameni cu probleme de sănătate care participă la concerte/festivaluri, care trebuie să mănânce la anumite ore. Nu bag mâna în foc că sunt lăsați mereu să intre cu gustarea în geantă, nici măcar dacă vin cu certificatul medical. Știu cazuri, am văzut oameni bolnavi care au fost nevoiți să renunțe la ce aveau la ei, sau să mănânce totul înainte să intre în spațiul de concert.

jetoane aO altă problemă majoră sunt jetoanele. Prima coadă la care trebuie să te așezi este cea de la jetoane. Valoarea unui jeton variază între 6 și 8 lei. Furt la drumul mare! Și încă ceva: e mare lucru dacă am primit, în toți acești 10 ani, 5 bonuri fiscale pentru produsele cumpărate la concerte. Nu întotdeauna jetonul poate fi rupt în două, așa că ai șanse mari să dai pe un pahar de apă 6, 7 sau 8 lei (!!!). Dacă vrei apă minerală, e bine să îți faci rugăciunile cât timp stai la coadă pentru că dacă îți toarnă dintr-o sticlă desfăcută de câteva ori, atunci te trezești în pahar cu o apă aproape plată. Dacă îi spui vânzătorului, acesta ridică neputincios din umeri. S-a întâmplat de nenumărate ori ca apa, berea, sucul să NU fie reci. Erau gata „fierte” pentru că fie nu făceau față frigiderele, fie nu le mergea, fie nu a fost suficient timp să se răcească. Concertul susținut de Robbie Williams este unul aparte deoarece organizatorul s-a gândit să încerce (tot pe nervii spectatorului) un sistem cu card. Din păcate, POS-urile nu au funcționat așa că s-a ajuns în situația ca apa să fie vândută la suprapreț. Concertul trupei The Rolling Stones a fost tot unul cu probleme; au fost prea puține puncte de vânzare, așa că oamenii au suferit de sete într-o zi toridă de vară. Nu de fiecare dată poți returna jetoanele nefolosite, așa că dacă nu le folosești pe toate în timpul concertului, pierzi banii.

 

jetoane concerte coadaCozile interminabile sunt un alt motiv de stres pentru spectatorul care a plătit bilet să se simtă bine, nu să fie torturat. După ce scapi de coada de la jetoane, trebuie să înfrunți aglomerația de la standul de produse. Îmbrănceli, nervi, înjurături. De câte ori nu s-a întâmplat să ajungi, în sfârșit, în față și să ți se spună că nu mai au produsul dorit?! Am văzut de multe ori că oamenii se așează la coadă la primele două standuri de jetoane care le ies în cale, deși în incinta evenimentului mai sunt cel puțin alte 3 case de jetoane aproape libere. Foarte rar, spre deloc, stuarzii au intervenit pentru a le spune spectatorilor că pot lua jetoane și din alte părți.

Spectatorii au tot dreptul să se simtă bine în cele 5-6 ore petrecute la un concert/festival. Din păcate, experiența ne arată că nu este întotdeauna așa, că se întâmplă ca elemente care n-au legătură cu muzica să altereze starea spectatorului. Oare de ce nu sunt anunțate clar firmele care se ocupă de catering la diversele evenimente muzicale? Avem dreptul să știm cu cine avem de-a face! Să nu uităm că s-a întâmplat ca organizatorii să dea vina pe firmele de catering pentru că nu au amplasat mai multe puncte de vânzare, că sponsorii s-au dezis de organizatori după ce au fost probleme mari (vezi concertul Robbie Williams). Suntem maeștri să pasăm vina de la unul la altul, dar uităm că singurul care are cu adevărat de suferit, este SPECTATORUL.

Vrem să știm dacă sunteți mulțumiți de oferta firmelor de catering, de prețuri și dacă ați primit de fiecare dată bon fiscal după ce ați achiziționat diverse produse? Vă rugăm să ne povestiți experiențele voastre (bune sau proaste) cu aceste firme de catering!

Aveți mai jos postările (contrare ca abordare) de la care a pornit acest articol.

Anca Lupeș: In atentia organizatorilor concertului Kings of Leon: daca tot nu faceti bani din bilete, macar luati-le oamenilor cu invitatii (multi!) bani pe catering. Dupa ce ca am stat la o coada lunga cat recitalul LP pt popcorn si nachos, cand am ajuns in fata am aflat ca nu mai au nici una nici alta. So: spuneti-ne si noua cum se numeste firma de catering ca s-o popularizam la #asanu printre colegii nostri.

 

Berti Barbera: Propun organizatorilor de concerte sa introducă din start în prețul biletelor trei mici și cinci beri care să fie livrate la intrare, ca nu cumva boierului să-i fie setică și fomică și să plece nesatisfăcut de la concert. Toți artiștii ar trebui obligați să aibă în repertoriu un hit mare de tot, să se poată țipa laolaltă dar mai ales o piesă în tempo mediu ca să poată să lege de un trenuleț sau pinguin. Nu contează cine cântă atâta vreme cât boierul iese din casă si caută desfătare. A plătit, distrați-l! Producția e zero dacă nu are ca efect ambetarea lui boss care a dat banu’. Ce concert e ăla fără să stai la coadă mai mult decât la muzică, sau ce-o fi aia care se aude de la standul cu crăpelniță. Nu mai lăsați oamenii frustrați la concerte, faceți un food court cât toată zona de concert, altfel mai pun de-o coaliție. Păi ce facem aicișea, artă?

2 Responses to Firmele de catering la concerte – decență sau bătaie de joc?

  1. Deci:
    *In Romania cu exceptia Revolution Fest Timisoara 2016 nu am primit NICIODATA bon fiscal pentru orice era de vinzare la locatie – exceptie (din nou) standul N***E Records de la Rockstadt
    *Bulgaria – Kavarna Rock Fest – lipsa bon fiscal dar NICIODATA nu erau mai mult de 2-3 persoane la standurile de bere / mincare de pe stadion. Intre recitaluri, probabil se facea coada de 10-12 persoane dar fara a sta mai mult de 10 minute sa-ti iei o bere

    Cele mai mici cozi la bere / mincare vazute la o cintare din Romania au fost la Timisoara – Revolution Fest – dar acolo vorbim de un univers paralel ce nu are treaba cu ce se intimpla prin alte parti – La fel, stewarzii au fost de nota 10+, incepind cu personalul aflat la intrare si terminind cu cei de pe teren…

  2. Potrivit legii, NU POȚI CONDIȚIONA CUMPĂRAREA UNUI PRODUS (biletul), DE CUMPĂRAREA ALTOR PRODUSE(mici, bere)!!! Organizatorii pot și ar trebui sancționați. E drept, în campanii de promoții pot fi alăturate mai multe produse (ex. prin anii 2000, în Carrefour, album Holograf + sticlă de vin alb), dar ele nu sunt propuse decât ca alternativă, pentru că, dacă vrei, poți achiziționa separat produsele în cauză 9adică, iei doar vinul, de exemplu). Așadar, în acest caz, organizatorii au încălcat legea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


− 3 = one

     

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>