Articol de Mircea Kivu publicat în România Liberă
Este ştiut faptul că România are una dintre cele mai masculinizate clase politice din Europa. Dintre membrii actualului Parlament, numai 11,5% sunt femei, procentaj care ne situează, din nou, pe penultimul loc în Uniunea Europeană (de data asta, înaintea Ungariei orbaniste – 10%).
La aceste alegeri, cel puţin la nivelul candidaturilor, stăm ceva mai bine: conform unui raport al Coaliţiei pentru Egalitate Gen („Femeile candidate în alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016“), 28% din candidaţii înscrişi sunt femei. Rămâne de văzut câte dintre acestea vor şi intra în viitorul Legislativ.
În Europa, echilibrarea reprezentării politice a genurilor este stimulată fie prin măsuri legislative, fie prin cote adoptate voluntar de către partide. În Belgia, Grecia, Polonia, Slovenia, Spania există prevederi conform cărora nu pot fi înscrise liste de partid care nu conţin o proporţie minimă (între 30% şi 40%) de reprezentare a fiecărui gen. În altele (Franţa, Republica Irlanda, Portugalia), nerespec-tarea cotelor de gen atrage după sine sancţiuni finan-ciare, adică reducerea subvenţiilor acordate partidelor. Se pare că acest tip de reglementare a fost mai eficient (de exemplu, în Irlanda a produs o creştere cu 40% a numărului parlamentarilor femei).
La noi s-a mimat respectarea recomandărilor UE prin introducerea unor prevederi în legile modificate în 2015. Astfel, în Legea finanţării partidelor se prevede (art. 18) că „pentru partidele politice care promovează femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocată de la bugetul de stat va fi majorată proporţional cu numărul mandatelor obţinute în alegeri de candidaţii femei“. Textul este confuz şi nu ştiu să fi produs efecte până acum. Oricum, s-ar aplica unui număr foarte mic de partide, căci au drep-tul la subvenţie doar partidele care au intrat în Parlament.
În legea alegerilor parlamentare se prevede (art. 52) că „listele de candidaţi pentru alegerea senatorilor şi deputaţilor trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepţia listelor care conţin un singur candidat“. Cu alte cuvinte, nu pot exista liste alcătuite exclusiv din persoane de acelaşi sex. Aplicarea acestui articol nu cred să aducă o îmbunătăţire substanţială a echilibrului de gen din Parlament, pentru că e destul de uşor de „fentat“ prin introducerea unei femei la coada listei, pe un loc neeligibil. De aceea scriam mai sus că la noi politicile de gen sunt, în materie electorală, doar mimate. Dar, dacă tot avem o lege, zic că ar fi bine să o aplicăm.
Puteți citi articolul în întregime aici:
http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/legea-electorala–incalcata-inca-inainte-de-inceperea-campaniei–opinie-433689
- Șoșoacă și Becali îmi dereglează televizorul! – Video - mai 31, 2025
- ANCA GRATEROL, VEDETĂ ÎN GERMANIA! NOTE DUMINICALE 25.05. - mai 25, 2025
- SĂPTAMÂNA MEA PE FB. 5-11.05 - mai 13, 2025