ANALIZĂ Scandalurile şi „turcismele“ schimbă topul audienţelor: „Televiziunea devine un mediu pentru segmentele îmbătrânite şi needucate ale ţării“

0
5

Puterea destinului aArticol preluat din Adevărul
Singurele posturi care au înregistrat creşteri semnificative în 2015 sunt cele care au mizat pe seriale turceşti (Kanal D şi Acasă TV) şi pe tabloidizare prin scandaluri cu iz ţigănesc (Antena Stars şi România TV).
Analiza audienţelor TV din 2015 arată că Pro TV şi-a menţinut poziţia de lider în topul preferinţelor telespectatorilor, fiind urmat de Antena 1 şi Kanal D. Potrivit Mediafax, Pro TV a avut un rating de 3,3% la nivelul publicului din întreaga ţară, ceea ce înseamnă o medie de 612.000 de telespectatori. Antena 1 a avut un rating de 2,9 puncte şi 527.000 de telespectatori în medie, iar Kanal D 2 puncte de rating şi o medie de 362.000 de telespectatori din toată ţara. Pe de altă parte, în prime-time (n.r. – interval orar de maximă audienţă, între orele 19.00 şi 23.00), Pro TV a înregistrat o audienţă medie de 1,5 milioane de telespectatori din toată ţara, Antena 1 a avut 940.000 de telespectatori, iar Kanal D 905.000 de telespectatori, mai scrie Mediafax.
 
Comparativ cu anul 2014, Pro TV a pierdut în jur de 150.000 de telespectatori la nivel naţional în prime-time, Antena 1 a pierdut 65.000 de telespectatori, iar Kanal D a avut o creştere de peste 80.000 de telespectatori, după cum arată şi paginademedia.ro.
Pe lângă aceste trei posturi, în topul de zece şi-au mai făcut loc Acasă TV, Antena Stars şi România TV, posturi care au adunat un public destul de numeros. Astfel, Acasă TV a ţinut în faţa micilor ecrane 113.000 de telespectatori din ţară, Antena Stars a avut 89.000 de privitori, iar România TV 206.000 de telespectatori.
 
Dar, ce relevă aceste cifre despre tacticile abordate de televiziuni? Analistul media Iulian Comănescu explică felul în care posturile de televiziune şi-au gândit „creşterea“, subliniind faptul că fiecare „a împrumutat“ elemente turceşti. „Kanal D şi Antena Stars şi-au consolidat brandurile, primul mai ales prin producţii turceşti, al doilea, insistând pe identitatea tabloid-mondenă (care, de altfel, are lucruri în comun şi cu Kanal D, şi cu late night-ul Antenei 1). România TV a grefat un soi de OTV epigonic şi lipsit de haz pe un post politic gălăgios, arătând cam câte parale fac pretenţiile de televiziuni selecte pe care le aveau pe vremuri posturile autointitulate de ştiri. Acasă TV a fost o bună bucată de vreme pe pilot automat, din motive de costuri, dar acum îşi re-creează o strategie bazată aproape exclusiv pe telenovele – şi ea, mutatis mutandis, asemănătoare cu miza Kanal D pe seriale turceşti“, explică Iulian Comănescu. Acelaşi analist avertizează: „Vestea proastă e că niciuna din aceste creşteri nu duce cu gândul la publicul de calitate. Televiziunea devine, încet-încet, un mediu pentru segmentele îmbătrânite şi needucate ale ţării“.
 
În ceea ce priveşte Pro TV, Iulian Comănescu prefigurează punctele tari pe care postul ar putea să mizeze în 2016. „Pro TV are nişte mize destul de mari în următoarele sezoane, în primul rând (n.r. – formatul) «Survivor/ Supravieţuitorul», iar în al doilea – nu ştiu exact ce se mai întâmplă cu «Voice Kids», care fusese anunţat la un moment dat“, spune el. Comănescu nu uită să analizeze şi noul serial produs de Pro TV, „Deschide ochii“, cu Victor Rebengiuc în rolul unui avocat nevăzător. „Ar mai fi de luat în considerare şi «Deschide ochii», o tentativă ambiţioasă de serial de ficţiune, într-o piaţă în care cu excepţia lui «Las Fierbinţi» nu se întâmplă mai nimic. «Deschide ochii» a făcut la primele două episoade 6,4 puncte de rating pe 18 – 49 (n.r. – publicul comercial cu vârste cuprinse între 18 şi 49 de ani, o medie de audienţă de 300.000 de telespectatori), nu foarte mult, dar stimabil dacă ne gândim că ambiţiile sunt limitate de buget, problemele intrinseci ale serialului şi altele. «Deschide ochii» e mult mai bun decât încropelile tipice de pe piaţă, dar, posibil, nu suficient de bun. Mi-aş dori foarte tare contrariul“, arată el. „Din toate acestea putem deduce, până la proba contrarie, că Pro TV are unele ambiţii în 2016“, completează Comănescu.
De altfel, acest aspect a fost confirmat şi de CEO-ul televiziunii, lituanianul Aleksandras Cesnavicius, care a declarată că pe lângă emisiunea-fanion a postului, „Românii au talent“, care vine cu un suflu nou, odată cu cooptarea în juriu a lui Florin Călinescu, grila va fi completată de un nou serial de comedie, „Atletico Textila“.
(…)
De cealaltă parte, în dreptul Antenei 1, Comănescu crede că postul din Băneasa a fost în 2015 „«un number two» (n.r. – numărul doi în audienţe) mai strong (n.r. – puternic) decât în alţi ani“. „E de remarcat faptul că în topul 20 al emisiunilor de divertisment, deci navele-amiral ale televiziunii comerciale din România, Pro TV are numai opt formate, în timp ce Antena 1 are 12. A fost un an în care Antena 1 s-a comportat ca un adevărat challenger şi, printre altele, a reuşit să lanseze un format original, românesc, «Ham talent», care a fost bine primit. Presupun că Pro TV are în vedere toate aceste lucruri atunci când desfăşoară operaţiuni la scara «Survivor»“, crede analistul.
 
Comănescu crede că platforma online de seriale Netflix poate fi marea surpriză a anului, odată ce va fi lansată în România. „Cred că va converti de la piraterie o mulţime de oameni civilizaţi, care nu aveau unde vedea marile seriale americane până acum. Din păcate, cifrele care să aducă confirmarea nu se vor găsi, fiindcă nu ştim câţi români au piratat, de voie-de nevoie, anumite seriale. Şi nici Netflix nu e foarte generos cu datele proprii. Aşa că vom compara tot Capatos cu Mădălin Ionescu“, declară Comănescu.
 
Puteţi citi articolul în întregime aici:
http://adevarul.ro/entertainment/tv/analizA-scandalurile-turcismele-schimba-topul-audientelor-televiziunea-devine-mediu-segmentele-imbatranite-needucate-tarii-1_568d81dd37115986c6358c45/index.html
 
Pe site-ul paginademedia.ro găsiţi un articol amplu, precum şi tabelul cu audienţele înregistrate în 2014 şi 2015:
http://www.paginademedia.ro/2016/01/analiza-audienta-tv-in-prime-time-in-2014-si-2015-top-3-neschimbat-scaderi-mari-la-tvr-si-prima-creste-romania-tv-pe-toate-targeturile

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here