Emisiunile de divertisment: mult circ, puţin amuzament

0
51

divertisment Pepe Fodor Nadine Vica BlochinaArticol preluat din Adevărul
Grila de vară a posturilor de televiziune în materie de emisiuni de divertisment a demonstrat că Antena 1 a câştigat mai mulţi telespectatori în defavoarea Pro TV, în lupta „orgoliilor“ celor două posturi.
Antena 1 a surclasat Pro TV în lupta pentru audienţă în sezonul estival, în luna iulie, în mediul urban, postul din Băneasa ocupând primele cinci poziţii ale topului. Astfel, în clasamentul celor mai urmărite emisiuni de divertisment din luna iulie, show-ul „Insula Iubirii“ a avut o medie de 530.000 de telespectatori, potrivit paginademedia.ro. În top urmează alte patru producţii ale postului generalist al trustului Intact: „Te pui cu blondele“ (512.000 de telespectatori), „Poftiţi pe la noi“ (482.000 de telespectatori), „Splash! – Vedete la apă“ (469.000 de telespectatori) şi „Acces Direct“ (454.000 de telespectatori), arată aceeaşi sursă citată.
Pe de altă parte, la o privire aruncată asupra primelor zece poziţii, Pro TV apare abia pe locul şapte cu emisiunea „Vine CHEFul“, cu o medie de audienţă de 414.000 de telespectatori. Celelalte locuri sunt ocupate de emisiuni precum „WowBiz“ (440.000 de telespectatori), „Te vreau lângă mine“ (368.000 de telespectatori), „Mireasă pentru fiul meu“ (363.000 de telespectatori) şi „Paparazzi“ (333.000 de telespectatori), mai scrie paginademedia.ro.
Emisiunea lui Cătălin Măruţă s-a clasat abia pe locul 12 (332.000 de telespectatori), „Ce spun românii“ a prins locul 15 (298.000 de telespectatori), iar „Super Trip“ a ajuns pe locul 19 (262.000 de telespectatori). Recordmenul negativ al Pro TV este însă show-ul „Vorbeşte lumea“. Programul de după amiază nu a prins nici top 30 emisiuni de divertisment. Este pe poziţia 31, cu o medie de puţin peste 100.000 de telespectatori în mediul urban, specifică paginademedia.ro.
Petrişor Obae, editor paginademedia.ro, spune că din punct de vedere numeric, Antena 1 a avut mai multe programe de vară decât Pro TV şi face o precizare importantă: „Cu excepţia «Vine Cheful», care scoate audienţe bune, şi «SuperTrip» (împins după miezul nopţii din cauza rezultatelor slabe), Pro TV a plasat producţiile de vară – «Vorbeşte lumea», «Ce spun românii» – în timpul zilei. Antena 1 a avut în prime-time (n.r. – interval orar de maximă audienţă) trei producţii, chiar patru, socotind şi «Insula iubirii»: «Te pui cu blondele», «Splash! Vedete la apă» şi «Poftiţi pe la noi». Pro TV a difuzat seara «Las Fierbinţi» şi filme, cu ratinguri bune“, spune Obae.
Cu toate acestea, Petrişor Obae arată că în ciuda scăderii audienţelor, bătălia „de vară“ dintre cele două posturi este doar una a „orgoliilor“, viitoarele grile de toamnă fiind adevăratele puncte de reper. „Posturile TV se axează pe programe cu costuri mici de producţie în timpul verii, o perioadă de extrasezon din punct de vedere al divertismentului TV. Bătălia puternică – formate mari şi blockbustere – se va da la toamnă, când consumul TV este ridicat şi miza din publicitate este consistentă. Disputa pe timpul verii este doar una a marilor orgolii, fără să afecteze prea mult «buzunarele» posturilor TV“, specifică el.

„Vorbeşte lumea“ de lipsa calităţii

În ceea ce priveşte insuccesul emisiunii „Vorbeşte lumea“, de la Pro TV, Obae defineşte mai multe cauze: „modul în care decurge emisiunea, lipsa de consecvenţă (a început ca un program bazat pe discuţii pe diverse teme şi a ajuns să abordeze subiecte tabloide), stângăciile «vedetelor» din emisiune, «hărmălaia» generală din platou, subiectelele abordate, într-un cuvânt, calitatea generală a producţiei“. „Formatul s-a dovedit nepotrivit pentru ora de difuzare şi «a trimis» către concurenţă publicul – obişnuit cu alt gen de producţii pe acel interval. Parte din explicaţii se pot aplica şi în cazul «Super Trip», o producţie sub nivelul calitativ standard al Pro TV, fapt penalizat imediat de telespectatori. Programul a fost mutat rapid după miezul nopţii, după cifre foarte slabe. Calitatea producţiilor şi incompatibilitatea cu standardele obişnuite ale Pro TV sunt principalele cauze pentru ratingurile «Vorbeşte lumea» şi «SuperTrip»“, continuă Petrişor Obae.
De altfel, fenomenul de «hărmălaie» e generalizat: răcnetele lui Dan Negru sau Nea Marin, ţipetele din „Splash“ sau chiar scandalurile de la „Ochii din umbră“ ori din bucătăriile în care „Vine CHEFul“ sunt doar câteva exemple. Impresia generală e de circ ieftin şi de multe ori divertismentul e compromis. Cu toate acestea, unde producţii ocupă locuri de top şi asta pentru că au alte atuuri care le impun pe piaţă.
În topul divertismentului pe luna iulie, Dan Negru apare pe poziţia secundă cu emisiunea „Te pui cu blondele“, cel mai longeviv quizz show din România, emisiunea desfăşurându-se de opt ani. Succesul emisiunii prezentă mereu în topul producţiilor de divertisment vine din faptul că se pliază perfect pe modulul impus de Antena 1. „«Te pui cu blondele» este un show lipit de ADN-ul postului Antena 1, iar Dan Negru este o marcă asociată până la identificare cu canalul Intact. Reprezintă cel mai bine brandul staţiei – canal de divertisment pentru familie; şi nu numai cu această emisiune, în sezonul trecut, Negru a scos cifre bune cu «Next Star». Cel mai apropiat exemplu – pus în locul serialului turcesc cu care Antena 1 a avut ratinguri foarte slabe, «Te pui cu blondele» a avut audienţe mult peste producţia pe care o înlocuia“, explică Obae.
Însuşi Dan Negru spune că emisiunea prezentată de el are un impact favorabil deoarece există un public variat care preferă show-ul, reţeta succesului fiind amestecul de cultură generală şi divertisment. „Cred că este un show care a avut şansa să prindă telespectatori de vârste diferite. Un domn la vreo 30 de ani îmi povestea că în facultate se relaxa înaintea examenelor răspunzând la întrebările dintr-un quizz cu blonde. Longevitatea îţi dă o oarecare relaxare. Emisiunea e un amestec de cultură generală cu divertisment. România e totuşi singura ţară din Europa în care nu există quizz-uri la televizor, deşi există public pentru aşa ceva“, spune Negru care ar vrea ca pe viitor divertismentul să pună accent pe aspectul local. „Trebuie mai multă implicare românească. Divertismentul din România a devenit o piaţă de desfacere pentru ideile altora, pentru idei, formate importate din străinătate care nici măcar nu mai garantează succesul. Degeaba producţia e locală, dacă ideea e importată“, subliniază prezentatorul.
Pe palierul emisiunilor tabloide de seară, „Wowbiz“, de la Kanal D, „a bătut“ şi a dus la „retrogradarea“ în clasamentul audienţelor a emisiunii „Un show păcătos“, prezentată de Dan Capatos la Antena 1. Producţia lui Capatos a înregistrat o audienţă medie pe luna iulie de 229.000 de telespectatori, situându-se pe locul 21, în timp ce emisiunea prezentată de Mădălin Ionescu a fost pe locul şase cu 440.000 de telespectatori. Explicaţia urcării în audienţe a emisiunii de la Kanal D? „«WowBiz» şi-a crescut audienţa împingând în jos – încă se poate! – limitele emisiunilor tabloid, cu un subiect discutabil, aflat la limita moralităţii: un triunghi amoros Leo de la Strehaia – mamă – fiică. Acest caz a ajuns şi pe masa CNA, dar a scăpat neamendat“, a conchis Obae.
sursa: Adevărul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here