Eurovision-ul românesc sau arta de a vorbi mult, prost și fără rost

5
113

Eurovision Timisoara 2018
sursă foto: TVR

Articol de Iulia Radu
Prea multe nu-s de spus. S-a încheiat a două semifinală din 5 (!!). Din cei 12 concurenți care au urcat, duminică (28 ianuarie) pe scena din Timișoara, s-au calificat în finală: JukeBox, Mihai Trăistariu și Rafael. Deși nivelul pieselor a fost mai bun decât în prima semifinală, n-am să comentez rezultatul. Regret doar că nu au intrat în finală și Othello și Pragu de Sus. În rest, observ că TVR-ul a rămas același dușman al ideii de show. E greu să concepi ceva mai plictisitor, lipsit de conținut, de umor. Recunosc, este o artă să alegi, pentru un eveniment în care ai nevoie de vorbitori buni, oameni care nu au vorbele la ei, oricât de simpatici sau profesioniști ar fi ei. Dialogurile, monologurile au fost punctul slab al semifinalei (atât prima cât și a doua). E un chin să îi vezi pe jurați încercând din răsputeri să spună 3 vorbe despre piese și să aibă și umor în același timp.
E un stil bizar de prezentare. Nici Diana, nici Cezar nu anunță numele artistului sau al trupei care urmează. Artiștii sunt grupați în calupuri de 3-4 și sunt „prezentați” la grămadă. Aflăm, de exemplu, că urmează o trupă cu un nume „shakespearean”, un puști de 21 de ani, o fată care a concurat împotriva tatălui ei într-o competiție muzicală, un bărbat care spune că visează să mănânce caviar pe o bancă în Lisabona. Totul e un mister acolo.
Titlul piesei, numele trupei/al artistului și numele compozitorilor și textierilor stă pe ecran doar 4 secunde.
M-a dezamăgit faptul că trupa Cargo a cântat doar 3 piese. Aș fi preferat să cânte patru și să fim scutiți de momentul penibil în care Cezar a încercat să aibă umor și să afle ceva despre cea mai recentă piesă a trupei. Concret, nici n-a adresat vreo întrebare clară dar nici nu l-a lăsat pe Adi Bărar să își ducă vreofrază până la capăt. Nu știu de unde-i „boala” asta să pui artistul să își explice creația?! Mai avem puțin și le vom cere artiștilor să își lanseze operele cu tot cu note de subsol.
Au mai urcat pe scenă pentru „recitaluri”: Lavinia Răducanu & Orchestra Romack și Neda Ukraden. Nu pot să nu punctez un aspect. La fiecare piesă a Laviniei Răducanu, în colțul ecranului, a apărut scris „voce live”. La Neda a apărut scris „voce live” la unele piese. În schimb, la Cargo nu am văzut pe ecran scris nici „live”, nici „voce live”, nici „playback”.  Dacă tot scrieți la unii, de ce nu o faceți la toți?! Și dacă nu e nici „voce live”, nici „live”, atunci de ce să nu scrii pe ecran că e „playback”. Nu-i nicio rușine, mai ales că știm cât de complicat este să asiguri o sonorizare bună, cu atât mai mult când e vorba de TVR.
Lipsa de transparență a devenit lege în TVR, așa că nici de această dată nu a fost afișat, la final, tabelul cu punctele juriului și clasamentul final.
Aveți mai jos câteva perle „culese” din ediția de ieri. Cine știe, poate până la final, scoatem o broșură.
Diana Dumitrescu, după ce a cântat trupa Pragu de Sus: „Atenție la Pragu de Sus ca să nu-l vedeți pe cel de jos. Glumesc! Ha-Ha-Ha”.
Ilinca Băcilă despre Pragu de Sus: „Bine băieți! Bravo! Mă bucur că am început semifinala așa cu energie bună, cu o piesă fun, rock. Îmi place despre voi! Bravo!”
Marian Ionescu despre Miruna: „Da… mi-a plăcut mult. Cântecul este departe de a fi rău. Tu… cu o voce foarte frumoasă, foarte bine reprezentat cântecul… și compozitorul cred că a scris cântecul exact pentru tine, nu? (fata a zis că „da”). Felicitări, Miruna! Bravo! E o seară foarte frumoasă și îți doresc succes! Bravo!”
Liliana Ștefan despre Othello: „Bună seara! V-ați împărțit rolurile, cine-i Othello, Desdemona? Părerea mea este că punctul forte al momentului vostru este, exact ce spunea și Cezar, mesajul pe care-l transmiteți, care cumva ne invită să ne gândim la faptul că suntem toți la fel indiferent de etnie, religie, convingeri și așa mai departe. Ceea ce cred că poate să vă aducă pe voi în atenția publicului și cumva poate să vă aducă și în finală. Eu vă urez succes!”
Ilinca despre Alessandro Dănescu: „Piesă foarte mișto. Îmi place că ai venit cu show complet, cu poveste, dansatori, bla, bla, bla. Dar mi se pare că puțin de tot, din cauză că te-ai agitat atâta, te-ai pierdut pe sunetele de sus și ai ezitat puțin, dar îmi place show-ul, îmi place povestea pe care ați creat-o. Felicitări!”
Viorel Gavrilă despre Jessie: „Bună seara, Jessie! Aș începe așa cu o mică glumă: dacă bunul meu prieten și coleg, Marian Ionescu, ar putea spune despre refrenul tău: „e un refren aproape bun”, sau Ilinca: „avem un refren cool”, eu pot să spun că ai un refren foarte interesant la piesă, e o melodie modernă, cu un sound adecvat, iar refrenul a fost foarte bine pregătit. Felicitări și mult succes!”
Liliana Ștefan despre Romeo Zaharia: „Bună seara! Romeo…. ai venit în seara asta înconjurat de o grămadă de Juliete, văd. E puțin nedrept, nu? față de ceilalți concurenți, adică ne-ai luat aicea fața. Au dansat fetele, le-au sărit și fulgii, uite… e plină scena (râde). Foarte frumoase fete! Tu ai o voce foarte puternică, ești foarte stăpân pe tine, îmi place treaba asta și chiar îmi place că au venit multe voci cu care tu poți să te iei la întrecere. Ce să zic? Cântecul tău spune foarte clar: Maybe this time. Da? Deci o să vedem. Maybe this time o să ajungi în finală. Poate îți poartă noroc Julieta. Succes!”
Doriana Talpeș în camera Verde, dialog cu Othello: „Cu un mesaj puternic în această seară, Othello… Spuneți-ne ce vreți să ne transmiteți mai exact? Pentru că aveți un mesaj tare frumos”.
Viorel Gavrilă despre Serena: „Bună, Serena! Ce mă fac? Colegele mele de juriu au dansat tot timpul, s-au mișcat, au vrut să danseze pe masă, mi se spune, dar nu s-a putut lucrul acesta. Vreau să vă spun că spre deosebire de preselecție ai adus multe îmbunătățiri imaginii voastre. Bravo pentru efortul vostru și vă doresc mult succes!”
Ilinca despre Endless feat Maria Grosu: „Stai că m-am emoționat un pic de la băieții ăștia dansatori. Băi, deci e periculos, zău… Îmi aduceți așa băieți aici să-mi danseze, eu cum mă mai concentrez, pe bune?! Ce e asta?! Așa… ce am vrut să zic?! Tu… Maria, nu? Ai o energie foarte mișto pe scenă și acuma o să fie ciudat ce zic, dar îmi aduci aminte de mine. Ești așa foarte zglobie și fericită tot timpul, asta îmi place foarte mult și mi-aș fi dorit să văd aceeași energie și la tine… Mi s-a părut că erai puțin inhibat, dar oricum, felicitări, per total. Băieți, vă pup!”
Marian Ionescu despre Meriem: „Sărut mâna! Patoi ar fi spus că în cântecul tău se aude un buzuki care mă aduce cu gândul la filmul Stan și Bran, dar partea bună este că tu cântai, Viorel Gavrilă, care-i președintele juriului, dansa, deci… cântecul, nota 10. O seară frumoasă”.
Viorel Gavrilă despre Jukebox: „Bravo băieți! Bravo pentru această melodie. O melodie bună, energie… Am să spun imediat și de fată. Bella, m-ai impresionat în mod deosebit și am să spun în primul rând de ce: tu ai cântat în limba română… tu ești filipineză, da? Bravo! Tu poți fi un exemplu pentru aceia care cred greșit că a cânta în limba română înseamnă a nu impresiona la Eurovision. Bravo pentru că ai promovat muzica românească în limba română și mult succes!”
Și în final… Câteva opinii culese din presă și de pe Facebook:
Călin Bârcean: „Pentru trupa Pragu’ de Sus, Eurovisionul a fost un prag de care am trecut deja. Asta înseamnă ca nu o să mai revenim într-un astfel de concurs. Experiența a fost una plăcută și uitilă totodată. Am întâlnit, în tot acest amalgam de personaje și artiști minunați, și oameni de televiziune minunati și, cel mai important, foarte multe inimi care au bătut pentru noi. Ne-au copleșit mesajele de susținere și mobilizarea zonei de vest a țării. Le mulțumim tuturor și îi asigurăm că am resimțit din plin căldura lor! Nu comentăm corectitudinea și desfășurarea concursului Eurovision, pentru că asta ar însemna lipsă de profesionalism. Ne-am înscris într-un joc, conștienți fiind că regulile le fac alții. A fost o experință necesară evoluției noastre. Am profitat din plin de expunerea mediatică și de promovarea televizată! Mulțumim echipei și le dorim succes! Am înteles, pe de altă parte, ca noi nu suntem compatibili cu un astfel de show. Oamenii de acolo sunt aceeași, an de an, schimbându-se din concurenți în jurați, din jurați în prezentatori, sau concurând la nesfârșit. Mă bucur că am cunoscut această familie, dar nu vreau să intru in ea. Am minunata familie a publicului meu, noi ăștia, frumoșii nebuni ai marilor orașe, care cântăm pe mese, care rupem pub-urile, care plângem, râdem și ne trăim clipa așa cum numai noi o știm. Și mai am o familie acasă, mai am o scenă, unde când ajung, sunt cel mai calificat om de pe pământ. Ei, care au stat aseară lipiți de televizor și au strigat “haide tata”, trebuie sa știe ca sunt marea finală a vieții mele“
Găsiți articolul aici: https://www.pressalert.ro/2018/01/solistul-trupei-pragu-de-sus-dupa-participarea-la-semifinala-eurovision-de-la-timisoara-ma-bucur-ca-cunoscut-aceasta-familie-dar-nu-vreau-sa-intru-ea-foto/
Zoltan Varga – Eurovision-ul timişorean
Puteți citi aici: https://www.pressalert.ro/2018/01/eurovision-ul-timisorean/
Florentin Milcof: „Comentez Eurovisionul de mai mulți ani. Întotdeauna am facut-o cu argumente de specialitate și cu rezerva unui subiectivism firesc. Muzica nu se dă la concurs după părerea mea. Anul acesta am participat cu unul dintre produsele cooperativei noastre și nu e onest să comentez. Pot însă să remarc câteva aspecte: Mai întâi faptul că mai ales cei tineri ar trebui să participe și să evolueze de la statutul de hate-eri. Beneficiile sunt importante ptr orice gen abordat. Apoi, când ai la dispoziție 72 de piese și cei care te plătesc îți cer să selectezi 60 dintre ele, e cam greu să livrezi calitate din poziția de jurat. Bineînțeles că din interior lucrurile se văd diferit și dacă mai ai și experiența de scenă dar și de organizare de concerte sau experiența de televiziune îți poți completa imaginea. Aseară la TVR1 a fost un spectacol iar juriul a ales cele mai bune piese după părerea mea. Indubitabil ptr primele două clasate. Astept la Eurovision 500 de piese în preselecție și nu comentarii din partea celor care ar putea să participe dar totdeauna le pute ceva. Așa cum astept mai mulți comentatori informați și având argumente pertinente și nu caterinca ieftină care vinde foaia de la care vă luati salariul. În rest românul comentează muzica și sportul fie că se pricepe fie că nu. Am câștigat acest drept. Noi mulțumim pentru că am avut ocazia să transmitem mesajul nostru. Pentru fiecare suflet care a vibrat la mesajul nostru suntem învingători”.

5 COMENTARII

  1. Eu credeam ca pentru a fi în juriul Eurovision ai nevoie de competente muzicale si nu de doctorat in limba romana. Nu uitati ca ne conduc tara o mana de analfabeti iar voi va luati de jargoane adolescentine si de greseli de exprimare pe care le face 80% din populația tarii… Jenant sa vezi cum se cauta nod in papura atunci cand nu ai nimic de spus in favoarea actului asa zis artistic al celor cu care lucrezi… Othello au fost mult sub nivelul chiar al acestei semifinale, asa ca mai bine ati fi facut au articol laudativ la adresa lor, ca oricum nu-l prea baga nimeni in seama si aveati cat de cat credibilitate. Asa nu ati facut decat sa ne demonstrati ca frustrarea lor si implicit a dvs nu a gasit o cale civilizata de a iesi din scena… Acesta e nivelul… Al vostru ca publicatie si al lor ca muzicieni, sau ma rog, ceva de genul…

    • Eu credeam că pentru a fi într-un show de televiziune, ai nevoie de anumite calități (cum ar fi, de exemplu, să știi să vorbești). Am spus eu că cei din juriu nu știu muzică? Și dacă suntem conduși de analfabeți trebuie să devenim toți așa?! Sunt un simplu telespectator. Mi-am exprimat opinia despre ceea ce am văzut la TV. Este un show de televiziune, nu? Ei bine, nu mi-a plăcut ce am văzut. Mie mi-a plăcut și Othello și Pragu de Sus. Am voie sau trebuie să merg la studii de specialitate pentru a comenta ce văd la tv?!
      Aveți dreptate, e frustrant pentru mine, ca telespectator, să văd că televiziunea publică nu este în stare să producă un show de calitate. Acesta este nivelul… Din păcate! Poate la anul…

      • Show-ul organizat de TVR nu are nicio legatura cu faptul ca ati atacat modul de a se exprima al membrilor juriului. Nu, stimata doamna, nu sunteti un simplu spectator, sunteti jurnalist, in articolul de fata. Ar trebui sa fiti corecta cu toata lumea. Trebuia sa spuneti asa: MIE MI-AU PLACUT… si nu sa va deranjeze cum au formulat membrii juriului ceea ce au avut de spus. Daca toate show-urile de televiziune si-ar alege participantii dupa cat de corect stiu sa se exprime -SPONTAN, FARA SA CITEASCA DE PE PROMPTER- cred ca am avea doar spectacole inregistrate!! Si da, aveti nevoie de studii de specialitate ca sa va exprimati un punct de vedere avizat, vis-a-vis de muzica sau orice altceva, DACA faceti parte dintr-un juriu, ca in acest caz. Dar cum nu faceti parte din juriu – de data aceasta – cred ca ar fi mai rezonalbil sa va rezumati la a spune cine v-a placut si cine nu. E mai corect asa.

        • Doamnă, lecții de exprimare să dați atunci când vi se cer și cui vă cere. Până una alta eu scriu despre ceea ce văd la TV, fiind o cronică TV este prin definiție subiectivă. Este deja prea mult să veniți să-mi spuneți ce „trebuie să mă deranjeze sau nu” într-o emisiune TV. Și nu, nu sunt jurnalist. Sunt doar un telespectator atent. Știu că televiziunilor nu le place acest gen de telespectator, dar asta e.
          În ceea ce îi privește pe jurați, nu le-am pus nicio secundă la îndoială competențele. Dimpotrivă, sunt foarte buni muzicieni. Dar eu vorbeam despre altceva.

        • Doamna Munteanu, v-am ratat corespondența acidă! Se poate așa ceva? Adică vă pot spune direct că nu-mi place nimic din ce ați scris? Vă pot spune că jurații nu-s obligați să vorbească, dar dacă o fac, trebuie s-o facă bine, corect și cu sens? Ei sunt modele pentru concurenți și public. Vă pot spune că nu toți jurații au studii de specialitate, dar dețin datele necesare pentru a aprecia dacă o piesă e valabilă sau nu de Eurovision? Eu consider că pentru a asculta muzică, pentru a te informa, pentru a cunoaște limba română, engleză, franceză,italiană, pentru a cunoaște tendințele din muzica lumii, nu ai nevoie de Conservator. Dacă doriți, pot da amănunte. Dar v-aș recomanda, amical, să nu ne spuneți cum e corect să scriem pe propriul site. Apropo de jurii. Am făcut parte din vreo 100, dar nu m-a deranjat când cineva și-a exprimat(argumentat) dezacordul cu notele date sau cu felul în care m-am exprimat în public. De exemplu.Ilinca Băcilă are un tată profesor de canto, ea are 19 ani…credeți că are studiile necesare pentru a juriza? Să vă mai dau exemple? Iulia s-a exprimat clar, iar dumneavoastră ați simțit nevoia să ne faceți ”analiză psihologică” de tarabă!.Avem frustrarări? Desigur.Cine nu are? Dar din alte domenii. Aș fi încântat ca persoane ca dumneavoastră să nu-și permită orice, să învețe să respecte, după ce învață să citească! A comenta, nu înseamnă a ataca. Dumneavoastră, în schimb, n-ați comentat. Ați dat ordine. (Andrei Partoș)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here