Håkon Austbø, unul dintre marii maeștri norvegieni ai pianului, în recital extraordinar la Ateneul Român (18 mai)

0
59

Hakon Austbo 18 maiAsociația Art à la carte  vă invită luni, 18 mai 2015, ora 18.30, la Ateneul Român, la recitalul  susținut de Håkon Austbø, unul dintre cei mai de seamă pianiști norvegieni. Recitalul va fi prezentat în cadrul proiectului Lipatti Evenings.
Programul recitalului cuprinde lucrări de Frédéric Chopin (Poloneza-Fantezie în la bemol major, op. 61 și Balada nr. 1 în sol minor, op. 23), Edvard Grieg (Balada în sol minor, op. 24), Olivier Messiaen (din Vingt regards sur l’Enfant-Jésus) și Claude Debussy (din Preludii, volumul II).
Recitalul va fi precedat de o scurtă prelegere susținută de muzicologul Saviana Diamandi.
 
Håkon Austbø a modelat percepția contemporană asupra repertoriului pianistic al secolului 20. De aproape 50 de ani este un interpret internațional influent al compozitorilor Scriabin, Messiaen și Debussy. A lucrat direct cu Messiaen, a interpretat pentru prima dată piese ale unor compozitori contemporani de renume, a cântat sub bagheta unor dirijori reputați precum Haitink, Tabacknik, Eötvös și Jansons. Olivier Messiaen a afirmat, după ce l-a ascultat interpretându-i muzica, că este interpretul visurilor sale.
Pianistul norvegian a fost caracterizat de cotidianul londonez Daily Telegraph drept posesorul unui talent copleșitor, care i-a asigurat recunoașterea internațională, iar cotidianul New York Times îl elogiază pentru resursele enorme ale registrului expresiv – prin textură, culoare, forță -, ale concentrării și preciziei sale.
 
Secțiunea internațională a Serilor Lipatti 2015-2016, denumită Lipatti Evenings, este un proiect al programului „Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european”, finanțat printr-un Grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Guvernul României.
Partenerul evenimentului din 18 mai este Filarmonica George Enescu din București.
 

Håkon Austbø 

Pianistul norvegian Håkon Austbø s-a format în Franța, la Paris, la Conservatoire National Supérieur și la Ecole Normale de Musique și a continuat apoi studiile la Juilliard School din New York, la Hochschule für Musik din München și la Londra. Cât a studiat în Franța a obținut deja în 1970 Premiul I la Concours de la Guilde Française des Artistes Solistes, iar în 1971 Premiul I cu o unanimitate a juriului la Concours International pour la Musique Contemporaine Olivier Messiaen de la Royan. Premiile se succed: în 1974 câștigă Concursul internațional de la München într-un duo de pian cu Marina Horak, în 1975 Concours Ravel de la Paris și în același an câștigă un nou Premiu I cu ansamblul cameral Trio du Nord la Tribuna Internațională de la Bratislava.
Pentru 30 ani alege Olanda drept țară de rezidență, ocupând și un post de profesor la Conservatorul din Amsterdam. Întors în Norvegia, își continuă atât cariera solistică, cât și pe cea camerală, acoperind un repertoriu vast, de la baroc la contemporan. În țara lui de origine este distins în 1989 cu Premiul criticii muzicale, ales muzician al anului în 1992, iar în 2003 i se decernează prestigiosul Premiu Grieg.
Impresionantă este discografia lui Håkon Austbø: printre cele 40 de titluri remarcabilă este integrala sonatelor de Skriabin, care-i aduce premiul anual al celor mai bune discuri din Norvegia (1990), premiu pe care îl va reprimi atât în 1992, în duo-ul cu violoncelistul Truls Mørk, cât și pentru Vingt regards sur l’Enfant-Jésus de Messiaen în 1995. Din acest moment Austbø se decide să înregistreze integral operele pentru pian ale lui Messiaen. În catalogul pentru Classic CD a fost ales pentru cea mai bună versiune, iar în 1998 a primit premiul Edison, completând ulterior integrala cu alte două înregistrări. La Vanguard Classics apare cu lucrări de Schumann (Kreisleriana și Fantezia), iar la Brilliant Classics cu lucrări de Satie, Grieg și Brahms, dar și cu lieduri de Messiaen în interpretarea sopranei Ingrid Kappelle. Gramophone consideră înregistrările lui Austbø cu Skriabin drept înregistrări de referință, iar Societatea Skriabin îi conferă onoarea pianistului norvegian de a fi vicepreședintele societății.
Håkon Austbø a pus în practică ilustrarea muzicii prin culori intenționată de Scriabin în poemul simfonic «Prometeu» și a continuat această modernă intervenție artistică și în interpretarea unor lucrări de Messiaen însoțite de proiecții color.

Andrei Partos
Follow me
Ultimele postari ale lui Andrei Partos (vezi toate)

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here