Cronică de Marius Matache publicată pe site-ul ForeverFolk.com
A avut loc în această săptămână ediția aniversară cu numărul 30 a festivalului Om Bun. De-a lungul timpului, festivalul s-a desfășurat sub mai multe forme – festival – concurs, festival sau simplă gală. Propunerea organizatorilor din acest an a inclus 3 zile de festival și 30 de artiști (pe hârtie), desfășurare preponderent online (am aflat că au fost și spectatori în sala primăriei din Breaza – probabil orașul fiind în zona verde/galbenă). Prețul abonamentelor pentru 3 seri de Om Bun 30 a fost de 90 lei, iar biletul pentru o singură zi de recital a fost 35 lei. Din câte am citit și ascultat, au fost aproximativ 450 de spectatori pe seară, incluzând aici și abonamente și bilete de o singură seară, Mihnea estimând la 600 numărul de plătitori unici pe cele trei seri, ceea ce pare plauzibil.
(…)
Din păcate, biletele mi s-au părut foarte ieftine raportat la cheltuielile presupuse de un astfel de eveniment și de rețeta de artiști propusă. Sunt spectacole cu un singur artist cu prețuri mai mari, probabil s-a mizat pe vânzări masive, câștig mic pe bilet, dar număr mare de bilete vândute. Aparent, rețeta nu a funcționat, numărul de bilete vândute fiind dezolant de mic.
Puteți citi cronică în întregime aici: https://www.foreverfolk.com/2021/04/03/festivalul-om-bun-30.html
Cronică de Monica Cojocaru
OM BUN-un act de mare curaj in vremurile actuale, și de mare responsabilitate asumată, pentru care nu pot decât să aduc mulțumiri și felicitări organizatorilor.
Pentru artiști și pentru iubitorii muzicii folk a fost o mare gură de oxigen și un impuls de a merge mai departe. Acest eveniment, cu plusuri și cu minusuri, a arătat lumii întregi că, dacă se dorește ceva, se și poate realiza, se găsesc soluții. Așa cum privații, economia și sistemele publice au găsit soluții de adaptare la conjunctura nefavorabilă în care ne aflăm și care nu poate fi contestată, tot așa mă așteptam ca și cultura să se adapteze noilor cerințe.
Sigur, acest eveniment a fost o premieră, din acest motiv unele lucruri nu au funcționat așa cum ne-am fi așteptat. Marele merit al organizatorilor este acela că au reușit să prezinte în cele trei seri o pleiadă de artiști, elitele folkului românesc, ceea ce nu poate decât să ne bucure. Nu știu când vom mai avea ocazia să vedem atâția artiști valoroși in cadrul unui spectacol. Mi-aș fi dorit să văd prezenți online mai mulți spectatori, prețul abonamentului fiind simbolic. Cred că unii nu și-au luat bilete crezând că trebuie să fie prezenți la transmisia live, neștiind că pot viziona si ulterior evenimentul.
Absențele din festival
Referitor la absențele neprevăzute, cred că ar trebui să fim mai toleranți, având in vedere perioada dificilă prin care trecem. Nu este vorba de frică ci de un management responsabil al riscurilor la care ne permitem sau nu să ne expunem. Situațiile sunt diferite pentru fiecare om în parte, astfel că și reacțiile față de aceste situații diferă. Fiecare știe ce e mai bine pentru el și ce riscuri iși poate asuma. Sunt convinsă că cei care au lipsit au avut motive întemeiate, cine nu și-ar fi dorit să fie prezent pe scena acestui eveniment?
Din punctul de vedere al spectatorului online, au fost unele lucruri neplăcute, de exemplu: lipsa decorului, am văzut o scenă plină de bagaje, huse de chitară, tocuri de chitară pe scenă, in sală scaune de plastic, altele depozitate pe lateral, suprapuse, imi dădea senzația că sunt într-un depozit, nu știu cum s-a văzut de acolo, la fața locului, dar cred că trebuia acordată mai multă atenție detaliilor care creează o ambientă si o stare.
Transmisia de la Cluj a fost superioară celei de la Breaza, din punct de vedere al decorului. Din păcate, nu am văzut nicăieri un banner sau un afiș cu evenimentul, pe scenă, nici la Breaza, nici la Cluj. Așa cum Ardealul s-a adunat la Cluj poate se găsea o variantă la București, fără spectatori, pentru Mircea Bodolan, Alexandru Andrieș, Vasile Șeicaru, tot cu transmisie online.
De sunet nu are rost să comentez, nu știu cum s-a auzit in sală, dar de acasă nu s-a auzit prea bine (asta ca să fiu elegantă!). Putem pune deficiența pe seama lipsei de experientă in domeniul spectacolelor transmise online. Interesant este, totuși, faptul că la unii artiști s-a auzit exceptional. (nu o să dau exemplu doar recitalul lui Victor Socaciu, să nu fiu tendentioasă, ar mai fi Alina Manole, Cosmin Vaman, etc….).
Să trecem la părțile frumoase
Am avut ocazia să ne bucurăm de muzica folk de la începuturi si până în zilele noastre, practic, folkul in evoluția lui, de la Doru Stănculescu si Mircea Vintilă până la Vlad Gălățianu si grupul Harmonic. Am urmărit recitaluri excepționale, am ascultat artiști legendari dar si artiști moderni.
Mi-a fost dificil să alcătuiesc un top 3 deoarece lucrurile nu sunt doar in alb și negru, sunt nuanțe, și nu puține! Depinde ce criterii luăm în considerare. Prima seară are deficiențe in alcătuirea top3 prin absența lui Alexandru Andrieș si Mircea Bodolan.
A. După atitudine și prezență scenică:
seara I. 1. Ada Milea, 2. Mircea Vintilă, 3. Nicu Zotta
seara II. 1. Victor Socaciu, 2. Marius Bațu, 3.Alina Manole
seara III. 1. Florin Săsărman, 2. Cătălin Stepa, 3. Claudia Șerdan.
B. După emoția transmisă:
seara I. 1. George Nicolescu-a fost o mare bucurie să îl revăd, un moment cu adevărat emoționant! 2. Adi Beznă, 3. Nicu Zotta
seara II. 1. Adrian Ivanițchi-un recital extrem de emoționant, (prietenii știu de ce), 2. Ecoul-o întoarcere în timp (40 de ani puși între paranteze) prin prezența extraordinară a Sorinei Bloj, 3. Emeric Imre.
seara III. 1. Maria Gheorghiu-o artistă cu sensibilitate și putere de transmitere a emoției și a mesajului cum rar putem întâlni, 2. Florin Săsărman, 3. Cătălin Stepa
C. După voce ( in opinia mea):
seara I. 1. Mircea Vintilă, 2.Nicu Zotta, 3. Adi Beznă
seara II 1. Victor Socaciu, 2. Marius Bațu, 3. Alina Manole
seara III 1. Maria Gheorghiu, 2. Florin Săsărman, 3. Claudia Șerdan
D. După creație și originalitate:
seara I 1. Ada Milea, 2. Nicu Zotta, 3. Adi Beznă
seara II 1.Cosmin Vaman, 2. Alina Manole, 3. Ecoul
seara III 1. Maria Gheorghiu, 2. Claudia Șerdan, 3. Vali Petcu.
LA MULTI ANI, OM BUN!
Este părerea mea personală, sper să nu supăr pe nimeni.
Mi-aș fi dorit să o văd și pe Dana Florian pe această scenă, pe Maria Magdalena Dănăilă, Didina Curea, Jul Baldovin, etc. Poate OM BUN ar avea in vedere și o gală pentru artiștii mai puțin vizibili. Știu că nu e loc pentru toată lumea în cadrul unei ediții, și așa au fost extrem de mulți, 30 de artiști, dar important e că avem cu cine și cu ce, mai puțin pentru cine.
Din păcate muzica folk, o muzică valoroasă prin mesajele transmise și cântările live, este o muzică de nisă, prea puțin promovată și adusă la cunoștința publicului.
Vă felicit pentru susținerea și promovarea muzicii folk, și a artiștilor care vin cu sufletul deschis in fața ascultătorilor.
Cronică de Mihail Turturică
Nu știu ce a însemnat festivalul OM BUN pentru mine ! Poate câteva luni de așteptare ca să se producă evenimentul, poate faptul că la acest festival am asistat prima dată, și atunci online â! Poate faptul că mi-am luat bilet în data de vineri 26 martie, pentru că nu am riscat să achiziționez cu mult timp în urmă, riscând ca evenimentul să fie amânat sau și mai rău poate chiar anulat … ( se știe situația în care suntem)!
Cert este faptul că am privit acest eveniment ca un cadou pentru aniversarea mea din 28 martie, și că am fost încântat de toți cei care au concertat – bucurându-mă că am văzut atâția artiști strânși la un loc pentru 3 zile!
În tot acest timp, pentru că noi suntem la început de primăvară, și noi cei de la sat avem activități agricole importante, și pentru că ora s-a dat înainte conform orarului de vară, ora 18.00 a fost în două seri pentru mine puțin devreme – deoarece fiind la câmp pentru desfășurarea de activități agricole de sezon, importante, – nu am fost prezent de la începutul transmisiei … în a doua zi am pierdut startul emisiunii intrând după 15 minute (18:15), iar în a treia zi am întârziat 45 de minute ( 18:45) … fiind nevoit să fac câteva munci administrative – dar am revăzut imediat după terminarea evenimentului acele segmente de concert ratate la start!
Mi-au plăcut toți cei ce au concertat – fără să fac clasamente și să dau note! Mi-ar fi plăcut, și încă îmi face plăcere să cred, că cineva va avea inițiativa de a aduna în unul sau două BIG BOX – uri, CD-uri ale celor ce au concertat, și acestea să fie oferite doritorilor, plătitori de bilet, contra cost, la un preț bun – pentru a avea fiecare în colecția lui muzica cântată de acești artiști!
Mi-ar mai face plăcere să fie acest eveniment disponibil pe DVD (unul, două, trei … cinci) și comercializat împreună cu afișul evenimentului eventual cu autografele artiștilor – la un preț rezonabil – pentru a îl avea doritorii în colecția personală!
Știu este situația în care ne aflăm și avem limitările noastre, dar poate eu la noapte, într-o situație de insomnie mi-aș pune un CD cu … unul dintre cei ce au concertat – de ce să nu le am disponibile în casa mea, de ce trebuie să contactez 30 de artiști și să plătesc taxe de transport pentru 30 de colete separate, când mi-ar fi ușor să le cumpăr toate odată! Cam atât pentru început!