Mâncăm coliva culturii pop-rock sau facem ceva concret pentru a o ajuta?!

0
136

Au trecut mai bine de două luni de când am demarat campania „Foc de P.A.E. cu vâlvătaie – Susține jurnalismul independent” (detalii găsiți aici – click) și simt nevoia să scriu câteva rânduri despre acest subiect. Nu sunt concluzii (cred că e prea devreme pentru asta), dar sunt câteva gânduri care mă macină, sunt lucruri pe care simt că trebuie să le lămuresc. Cel mai probabil, rândurile de mai jos nu vor fi comode, cu toate astea am să le scriu.

De ce am început această campanie?

În mod cert n-am făcut-o ca să ne îmbogățim. Acest spațiu a pornit la drum în 2007 sub forma unui forum (a fost făcut pe myforum.ro, pentru cei care își mai amintesc de această platformă gratuită). Ideea a fost simplă: ne-am dorit să creăm o comunitate în jurul emisiunii „Psihologul Muzical”, să îi încurajăm pe oameni să se exprime (liber, decent, cu simț de răspundere), să comenteze ce văd la TV, să recomande filme, cărți, muzică, să povestească despre concertele la care au fost. Nimic nu s-a schimbat, toate cele enumerate rămân valabile și astăzi. Cei care ne urmăresc în mod constant știu foarte bine că ne-am exprimat întotdeauna opiniile argumentat (uneori mai tăios). Am mers mereu pe principiul că cea mai sănătoasă cale este să relatezi lucrurile așa cum le vezi/simți, cu riscul de a-i deranja pe unii. Așa am aflat că nu toți organizatorii de concerte acceptă criticile. Astfel, s-a întâmplat de multe ori să rămânem fără acreditări la diverse evenimente. Noroc că nu acesta era scopul cronicilor noastre. În toți acești 12 ani au fost multe ocazii în care Andrei Partoș și-a cumpărat bilete la concerte. Nu-i un titlu de glorie. Dimpotrivă. Asta ne-a asigurat independența și ne-a scutit de explicații ușor jenante către organizatori.

Vreme de doi ani n-am prea fost luați în seamă. Scriam pe un forum nostru.Eram prea mici. Comunitatea de prieteni, însă, era din ce în ce mai mare. Primeam de la iubitorii de muzică multe cronici de concert, de disc, galerii foto. Tocmai de aceea am considerat că următorul pas era să ne mutăm pe un spațiu privat.

Andrei a achiziționat domeniul andreipartos.ro în 2009. A urmat o transformare totală: forumul a devenit site, am schimbat designul de trei ori în încercarea de a ține pasul cu schimbările din IT, am diversificat meniul site-ului și au apărut rubrici noi. Am devenit mult mai vizibili, a crescut numărul de accesări. Nu ne-am propus niciodată să facem afaceri (deși vizualizările ne-ar fi permis acest lucru). Ne-am propus să facem presă, să informăm corect publicul. Am promovat toate evenimentele muzicale/de carte/de teatru și film despre care am primit informații. Nu am așteptat să primim informații, de multe ori le-am căutat și le-am publicat.

În 2018, Andrei a mai făcut un efort financiar substanțial. Am schimbat complet site-ul, l-am optimizat pentru mobil, tabletă, am achiziționat o temă wordpress care ne dă o mai mare libertate în ceea ce privește designul site-ului.

Tot în 2018, am demarat un nou proiect: vlogul Foc de P.A.E. care, încet dar sigur, câștigă tot mai multă popularitate în mediul online. Din dorința de a oferi un produs de calitate, Andrei a investit în aparatura necesară (camere web, laptop, mixer, microfoane, masă, diverse elemente de decor, cabluri, etc).

În tot acest timp, ne-au fost aproape încă de la început de drum, prieteni buni (Alex Ichim, Nicu Turcu, Mircea Vișan, Aurelia Nistor dar și alții care nu au dorit să le facem public numele) care ne-au ajutat cu sfaturi (despre sunet, despre folosirea și configurarea softului OBS, despre aranjarea decorului, alegerea fețelor de masă, a fundalului, sigla emisiunii), dar și cu obiecte concrete mixer, microfoane, cabluri. Le mulțumim încă o dată aici!

Toate acestea înseamnă pentru Andrei Partoș investiții constante. Toate acestea costă. Andrei le-a dus singur timp de 10 ani, dar devine din ce în ce mai greu să ținem pasul cu tehnologia, cu deplasările prin țară la diverse evenimente. Avem nevoie de sprijin. L-am căutat mai întâi la firme, corporații, lanțuri de supermarket-uri. În naivitatea mea, m-am gândit că măcar o companie ar putea fi interesată să susțină un proiect ambițios, mai ales că suma lunară de care avem noi nevoie pentru a funcționa este modică. Din păcate, însă, în lumea afacerilor totul se rezumă la cifre și dacă nu practici tehnicile de clickbait pentru a-ți crește traficul de site, nu ești interesant pentru ei. Nu e ușor să accept acest răspuns, eu încă mai sper că vom găsi înțelegere la o firmă.

De ce ne dorim să continuăm?

În primul rând, din pasiune. Poate părea greu de crezut că într-o lume atât de mercantilă, ceea ce ne stârnește pe noi este PASIUNEA. În plus, noi credem cu tărie în ceea ce facem. Știm că arta, muzica, teatrul, filmul, sportul, cultura în general, artiștii aflați la început de dreum dar și cei consacrați au nevoie de susținere.

Știm că astăzi, mai mult ca oricând este nevoie de spații unde oamenii să se poată exprima liber, este nevoie de informație corectă, sinceră, unde dezbaterea și dialogul au câștig de cauză în fața pumnului în gură. Știm că este vital ca generația tânără să aibă acces la informație, să își cunoască trecutul cultural (de la istoria pop-rock-folk-blues până la actori de teatru și film sau mari sportivi ai țării). Ne străduim să vă oferim toate acestea.

Avem pe site interviuri cu artiști care au scris istoria muzicală a României, cu sportivi medaliați în diverse competiții internaționale și naționale, cu actori care au definit teatrul și cinematografia românească. Avem, de asemenea, interviuri exclusive cu artiști internaționali de top. Ne străduim să oferim informație diversă. Subliniez încă o dată: o facem din pasiune. Mergem înainte pentru că noi credem că astfel de spații sunt vitale.

Trăim vremuri în care mass-media de mainstream este din ce în ce mai controlată, iar corectitudinea politică își face tot mai mult simțită prezența în societatea noastră. N-avem multe soluții, dar una dintre ele este să îi susținem pe cei care fac ceva. Noi vă oferim, atât pe site cât și pe vlog, o alternativă la kitsch-ul care ne sufocă viața de zi cu zi. Atenție! Eu nu spun că noi suntem salvatorii culturii pop-rock românești. Nu! Noi suntem o piesă dintr-un puzzle. Dar singuri nu vom reuși. N-avem cum să câștigăm singuri acest război!

Tocmai aici este paradoxul. E plin Facebook-ul de oameni care deplâng situația artiștilor români, de artiști care vorbesc despre nedreptățile de care se lovesc în industria muzicală din România, de coruri de bocitoare care apar când moare câte un artist și acuză în stânga și-n dreapta că nu are nimeni grijă de artiștii valoroși.

Am scris în repetate rânduri despre hibele pseudo-industriei muzicale românești, am tras semnale de alarmă, am descoperit că suntem pe aceeși lungime de undă atât cu artiștii cât și cu publicul mare. Din păcate, constat acum că se întâmplă doar la nivel declarativ. Când vine vorba să facă ceva concret, toți nemulțumiții dispar ca prin minune.

E trist că în peste două luni de zile nu am găsit 100 de oameni care să sprijine un proiect ca acesta cu 2 euro lunar sau trimestrial. Este și mai trist că n-am găsit 500 de oameni care să se implice activ în distribuirea articolelor de pe site și a vlogurilor.

Pot să înțeleg că traversăm vremuri tulburi și că pentru mulți, 2 euro poate fi o sumă mare. Dar distribuirea informației este moca. Un share, un comentariu, un like – toate astea sunt gratuite. Avem nevoie ca informația să circule. Ne-am bucura ca atât vlogurile cât și articolele publicate pe site să ajungă la cât mai mulți oameni. Implicarea voastră este vitală.

Din 19 martie, de când am dat drumul acestei campanii, artiștii care s-au implicat și ne-au fost aproape (fie cu o donație, fie cu share-uri) pot fi numărați pe degetele de la o mână. Asta în condițiile în care, în lista de prieteni a lui Andrei sunt 70% artiști și oameni din industria muzicală. Nu m-aș fi așteptat să ne ajute toți, deși nu mi s-ar fi părut deplasat. Poate nu au mijloacele financiare să ne susțină lunar sau trimestrial… Dar m-aș bucura să văd că dau un share campaniei și le vorbesc prietenilor lor de pe Facebook despre cât de important este să îi susții pe cei care se zbat să facă ceva. Da, mă așteptam ca artiștii să fie primii care reacționează și ne sprijină pentru că ei știu foarte bine că în peisajul autohton de divertisment sunt foarte puține locuri în care își pot promova creația, nu cancanurile din viața privată.

Oameni buni, dacă iubiți muzica atât de mult pe cât o trâmbițați pe Facebook, atunci fiți alături de cei care chiar fac ceva.

Mulțumim anticipat tuturor celor care au înțeles mesajul. Orice ajutor contează. Fie că-i donație, fie că e un share la articolele postate pe site, fie că e un like pe Facebook sau că vă abonați la pagina de Youtube.

Toți cei care vor să sprijine activitatea nostră au la dispoziție următoarele căi:

 

Transfer direct in contul:
IBAN: RO86INGB0000999908980108
Titular: Partos Andrei Eugen
Mentiune: Donatie

Donație prin PayPal folosind adresa de mail andreipartos60@gmail.com sau: paypal.me/andreipartos
Donație pe site-ul patreon.com: https://www.patreon.com/andreipartos

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here