ONU: Libertate cvasi-totală pentru copii în mediul online. Ce prevede documentul pe care România trebuie să îl respecte

Articol preluat de pe site-ul Adevărul

0
63

ONU: Libertate cvasi-totală pentru copii în mediul online. Ce prevede documentul pe care România trebuie să îl respecte.Organizaţia Naţiunilor Unite a adoptat un document pe care România trebuie să îl respecte, conform căruia copiii vor avea mai multă libertate în mediul online, iar entităţile din domeniu vor avea obligaţia să-i apere de orice atacuri din mediul virtual.

La nivelul ONU a fost adoptat, recent, Comentariul general nr. 25 cu privire la drepturile copiilor în mediul digital. Sunt prevăzute drepturi pentru copii şi obligaţii pentru state, părinţi, profesori şi copii. Concluzia este una inedită: copiii trebuie lăsaţi liberi în lumea digitală, urmând doar să fie protejaţi de violenţă, exploatare, abuz şi dezinformare.

(…)

Document original: https://docstore.ohchr.org/SelfServices/FilesHandler.ashx?enc=6QkG1d%2FPPRiCAqhKb7yhsqIkirKQZLK2M58RF%2F5F0vEG%2BcAAx34gC78FwvnmZXGFUl9nJBDpKR1dfKekJxW2w9nNryRsgArkTJgKelqeZwK9WXzMkZRZd37nLN1bFc2t&fbclid=IwAR34S99IqxO-df0TrYGmVJiDtwJDpSKbt65_JclqVeu_G20si81ZlUc_V6c

Documentul afirmă în mod clar că în mediul digital drepturile copilului prezente în Convenţie trebuie asigurate, respectate şi realizate. De aceea sunt foarte importante accesul la mediul digital, alfabetizarea digitală, protejarea vieţii private şi siguranţa online. Însă pentru realizarea drepturilor copilului în mediul digital trebuie respectate mai multe principii.

(…)

Alfabetizarea digitală

În acest sens, părinţii şi profesorii trebuie să înveţe despre drepturile copiilor, dar mai ales trebuie să se alfabetizeze digital. Ei trebuie să înveţe despre riscurile la care sunt supuşi copiii în folosirea produselor şi serviciilor digitale şi să fie informaţi cu privire la modurile prin care pot respecta şi proteja viaţa privată a copiilor în raport cu mediul digital.

Pentru realizarea acestor obiective, mai arată documentul, educaţia digitală trebuie predată în şcoli, ca parte a programelor de învăţământ de bază, începând cu nivelul preşcolar şi continuând pe parcursul celorlalţi ani şcolari. În acelaşi timp, „instituţiile statului trebuie să ofere informaţii copiilor într-un format adecvat vârstei lor şi prin ghiduri prietenoase”, se mai arată în document.

Părinţii acaparează „viaţa” online a copiilor

Experţii spun că o astfel de reglementare era necesară deoarece păriţii au tendinţa de a pune stăpânire pe „viaţa” online a copiilor. „Activitatea copiilor în mediul online joacă un rol însemnat în viaţa lor, un rol esenţial şi determinant şi nu este vorba doar de timpul pe care ei îl dedică, ci mai ales de implicaţiile emoţionale, educaţionale şi socio-culturale, de aceea era necesară o reglementare a drepturilor copiilor.

În România, deseori părinţii le interzic în mod abuziv copiilor folosirea aplicaţiilor online sau din social media. Însă copiii au dreptul la viaţa privată şi la libertatea de exprimare. Astăzi, copilul îşi formează propria identitate de sine şi identitate socială în interacţiunea online. Reglementările ONU transmise statelor au şi acest scop de a proteja copiii, de a-i feri de orice vătămare a demnităţii lor şi de a le asigura un mediu sănătos şi sigur”, a declarat psihologul Mihai Copăceanu.

Puteți citi articolul în întregime aici: https://adevarul.ro/news/societate/onu-libertate-cvasi-totala-copii-mediul-online-1_6074733a5163ec4271df8d96/index.html

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here