Ar trebui să le batem obrazul unor companii mari, precum Nestle, Apa Bucovina, Red Bull, EvoMag, care și-au asociat imaginea cu vloggerul Colo?

0
388
sursă foto: Libertatea

Potrivit unui articol din ziarul Libertatea (publicat pe 9 iunie și scris de Diana Meseșan), timp de 4 ani, Alexandru Bălan a făcut publicitate pentru mai multe companii, unele dintre ele foarte mari. În mod normal, asta nu ar trebui să fie o problemă. În fond, fiecare este liber să își aleagă partenerii și să se asocieze cu cine dorește. Dacă greșește, plătește. Sau, cel puțin, teoretic asta ar trebui să se întâmple. Privind în urmă, însă, nu-mi amintesc de vreun caz în care publicul/cumpărătorul român să fi „taxat” în vreun fel vreo campanie pentru astfel de gafe.

Mă deranjează faptul că marile companii nu știu/nu sunt în stare să își recunoască greșelile și să își ceară scuze cu adevărat. Vă reamintesc că vloggerul „Colo” este anchetat pentru instigare la violență sexuală împotriva minorelor! Între timp chiar a fost arestat. Limbajul folosit de el în video-uri este explicit! Sunt acuzații grave! Și cu toate astea, deși vloggerul ajunge direct la publicul țintă al marilor companii, acestea aleg să se poarte cu mănuși și nu tulbure prea mult apele. Este uluitor.

Paradoxal, deși trăim în era vizualului, deși imaginea contează mai mult decât ar fi cazul, omul de rând iartă foarte ușor gafele marilor companii. Îmi amintesc că am avut un mic șoc când Ursus a considerat că este necesar să își ceară scuze pentru că s-a băgat într-un eveniment care a ieșit prost și publicul a avut de suferit. Se întâmpla după concertul lui Robbie Williams, organizat de D&D East Entertainment. Eu nu îmi amintesc ca o altă companie mare să fi făcut un astfel de gest față de public.

Cu mici excepții, companiile care și-au făcut reclamă pe canalul de Youtube al vloggerului „Colo” nu au catadicsit să își ceară scuze (nici măcar formal) față de cumpărători, de publicul lor țintă. Deși cei de la Libertatea au cerut puncte de vedere de la companiile respective, nu prea le-au obținut. Reprezentanții companiei Red Bull au spus că i-au dat doar un frigider și băutură (de parcă asta ar fi o scuză): „Nu am colaborat niciodată cu Alexandru Bălan. Selectăm cu foarte mare grijă creatorii de conținut cu care colaborăm”; Apa Bucovina a spus că nu își va mai asocia imaginea cu respectivul vlogger („Nu ne vom mai asocia cu vloggerul”). Ei, da! Acum chiar ne-am liniștit! Nestle a preferat să tacă inițial apoi a publicat un mesaj stufos în care se delimitează de colaborarea cu vloggerul și amintește în treacăt de „regretul cu privire la orice colaborare anterioară”. Aveți mai jos mesajul companiei Nestle:

În contextul informațiilor apărute în spațiul public cu privire la Bălan Alexandru, cunoscut sub numele „Colo” în mediul online, compania Nestlé reiterează faptul că respectă principiile de conduită profesională în orice relație care privește brandurile sau compania ca atare.

Compania Nestlé a luat cunoștință recent de mesajele vulgare exprimate public de Bălan Alexandru „Colo” și își manifestă regretul cu privire la orice colaborare anterioară încheiată în mod indirect, dar și dezacordul ferm cu privire la orice acțiune sau mesaj care contravine valorilor sale fundamentale.

Compania Nestlé nu desfășoară în prezent nicio colaborare directă sau indirectă cu Alexandru Bălan și exclude orice fel de colaborare viitoare, refuzând orice asociere cu persoane sau instituții care adoptă sau promovează un comportament jignitor, periculos sau care contravine drepturilor fundamentale ale omului.

Colaborarea cu orice tip de media a cărei strategie pentru a atrage audiența se bazează pe teme precum violența sau comportamentele ofensatoare contravine politicilor și valorilor profunde ale companiei.

Nestlé susține parteneriatele ale căror obiective vizează construirea unui viitor mai bun, sau ale căror acțiuni respectă norme clare de bune practici și conduită morală.

Valorile companiei Nestlé sunt adânc înrădăcinate în respectul puternic pentru oamenii din comunitățile în care își desfășoară activitatea.

Încă de la fondarea companiei, în 1866, corectitudinea, onestitatea și grija pentru oameni și familiile lor au stat la baza tuturor acțiunilor Nestlé. Acestea se aplică în cazul tuturor categoriilor și brandurilor companiei și pornesc de la modul în care aceasta își desfășoară activitatea și până la modul în care comunică.

 

În urmă cu un an, am trimis mailuri către mai multe companii mari (inclusiv cele despre care citiți aici) și le-am vorbit despre „Foc de P.A.E.”. Încercam să obținem o finanțare pentru a putea funcționa decent. Nu vă gândiți că era vorba despre sume mari. Încercam să strângem din mai multe surse suma de 500 de euro lunar. În naivitatea mea, le-am vorbit despre CONȚINUTUL emisiunii, despre nevoia de a susține cultura, arta, muzica, artiștii, educația, sportul. Am primit multe răspunsuri (inclusiv de la companiile despre care se vorbește în articolul din Libertatea), niciunul, însă, nu se referea la conținut. Toți au spus că ei vizează „un alt gen de public”. De parcă ar fi știut care este publicul nostru (avem statisticile și vedem care sunt grupele de vârstă care ne urmăresc site-ul, emisiunea, paginile de Facebook). Nici măcar unul nu a cerut să vadă acele statistici (care sunt oferite de Google, nu de altă sursă obscură).

Eu pot să înțeleg goana după public, pot să înțeleg că vrei să ai expunere cât mai mare, însă nu pot să înțeleg și nu pot să accept lipsa de atenție la conținut, la propria imagine și nici lipsa de respect față de propriul public. Dacă vă uitați pe site-urile marilor companii, toate declară că le pasă de mediu, de oameni, că vor să ne facă viața mai bună, etc. Undeva, logica este fisurată. Și m-aș bucura să mă ajute cineva să înțeleg mecanismul după care funcționează marile companii.

Vă invit să citiți articolul din Libertatea: https://www.libertatea.ro/stiri/vlogger-colo-companii-promovate-cereale-nestle-red-bull-3028068

M-aș bucura să știu opinia voastră despre acest subiect.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here