Cât de proastă e muzica românească de la radio, de fapt? Foarte proastă!

15
891

Articol de Iulia Radu
Citesc cu uimire un articol din Adevărul semnat de Florin Grozea (fostul membru al trupei Hi-Q). Autorul se/ne întreabă cu nonșalanță: „Cât de proastă e muzica românească de la radio, de fapt?” Urmează o jumătate de pagină de ziar în care Florin susține cauza muzicii românești comerciale. Parțial sunt de acord cu Florin. Adică, a devenit într-adevăr cool să te plângi de orice și să pari elitist. Am și scris despre faptul că publicul român (și mai ales cel bucureștean) a devenit snob. Însă, analiza lui Florin este… extrem de subțire (asta, ca să fiu drăguță). Iată ce spune fostul membru Hi-Q:

Ca om elitist şi cu gusturi fine, cu siguranţă ştii că poţi evita muzica ce nu îţi place schimbând postul, trecând pe YouTube, Deezer, Spotify, iTunes, Zonga sau chiar ascultând muzica pe care o ai descărcată pe telefon/laptop. Poţi liniştit să trăieşti în 2016 fără să asculţi hiturile de radio care te oripilează.

Dar oare chiar poți evita!? Când deschizi site-urile menționate primele piese care-ți apar sunt exact cele difuzate în exces la TOATE posturile de radio. Este foarte greu să „lupți” împotriva unui sistem atât de bine organizat precum cel al caselor de discuri care își cumpără vizualizări și își împing artiștii cât mai în față.

Revenind la muzica de la radio, te rog să nu mai spui că te deranjează muzica asta!
Sau că muzica românească este o mizerie.

Stau și mă întreb dacă Florin ascultă și versurile pieselor românești difuzate de radiouri. Nivelul este de clasa a treia… cel mult a patra. Asta ar trebui să ne bucure?! De când este mediocritatea un motiv de mândrie?! Dar hai să vorbim cu exemple:
Te rog – Carla‘s Dreams:
Poate prea departe s-a ajuns
Si lipsa ta imi aduce doar durere in plus
Emotii prin cablu
Dar acolo tu nu esti si eu nu-s
N-am fost perfect
Dar nici tu n-ai fost punand puncte fara rost
E prima data cand poti sa cazi
Cand poti sa cazi de jos in sus
Gura ta – Delia feat Deepcentral
Ce-as putea sa mai vreau cand m-atingi,
Ma las dusa de val tu ma prinzi,
Si ma simt, ireal…
Ce imi faci nu stiu cum ma dezbraci,
Ca o felina acum vrei s-ataci,
Si ma atingi, ma saruti fatal..
Creioane colorate – Feli
Si-mi place asa, de tare
Tu aduci soare, in sufletul meu
Imi place asa, de tare
Am noptile-n culoare
Cu tine pot fi eu
Le-am desenat pe toate in creioane colorate
Fa-mi desenul meu
Si altceva, nu-mi doresc
Doar atat iti multumesc
În oglindă – Amna feat Robert Toma
Poate-ti pare un cliseu
Nu-i ceva ce spun mereu
Dar tie chiar ti-as da numele meu
Cu vorbele nu te juca
Stii ca m-ai ranit candva
Promite-mi ca n-ai sa ma lasi la greu
Iubirea schimbă tot – Andra
As vrea s-auzi ce nu auzi, cand iti vorbesc
Sa simti ce nu simti, cand te iubesc
As vrea s-auzi chiar si-atunci cand iti soptesc
Si-ti spun ce-mi doresc
Cand tacerea e prea grea
Ne împotrivim – Lora
Ne asezam pe locuri opuse
Niciunul din noi nu vrea sa incerce
In interior sunt flacari si nu se
Sting cand o ardem rece
Uite-ne, uite-ne, uite-ne
Cum uitam de noi, cand ne privim
Daca ne, daca ne, daca ne
Potrivim, de ce ne impotrivim
Le-am spus şi fetelor – Lidia Buble feat Amira
Te gasesc in fiecare stea
Findca tu esti dorinta mea
Daca pici tu te ridici
Ca sunt aici
Carla‘s Dreams feat Delia – Cum ne noi
Dacă cineva ar putea să te cum te eu
Și altcineva ar putea să mă cum mă tu
Ai pleca la el, ai pleca la ea,
Și n-am fi noi
Dar suntem aici și ne place cum ne noi.

Sigur, nu mă așteptam la texte din Schopenhauer, Kant, Nichita Stănescu sau Mihai Eminescu. Dar ceea ce auzim noi la posturile de radio poate rivaliza oricând cu perlele de la BAC!

Ai spus de atâtea ori că muzica românească este slabă, că artiştii au voci proaste şi fac playback, că se ascultă un singur stil muzical, că se intră cu pile. Acum te rog să mă scuzi, dar Top 10 de mai sus nu e deloc omogen: avem pop-dance, classic-pop, hip-hop, balade, dance. OK, nu găsim nici metal şi nici jazz, dar hai să fim corecţi: la radio se difuzează muzică „uşoară”, pentru toate vârstele şi toate gusturile, în niciun caz nu se difuzează stiluri underground. Pentru stilurile muzicale nişate te rog intră pe net şi fă-ţi singur playlistul preferat. Şi în niciun caz nu poţi spune că Andra, Delia, Feli, Amna, Lora, Lidia, Mihail, Randi nu au voci. Ba, dimpotrivă, acest top este plin de voci puternice! Iar despre pile… hai că mă faci să râd! În acest top 10 văd trei sferturi nume noi, adică artişti care se află la prima sau maxim a doua „lovitură”. Ce pile credeţi că are Carla‘s Dreams, venit din Moldova? Sau Mihail născut în Rusia şi crescut la Cluj-Napoca? Sau DOC, care a cântat cu CTC în underground?

Mă surprinde că un artist poate pune problema astfel. Sincer! Adică, mai nou, diversitate înseamnă: pop-dance, classic-pop, hip-hop, balade, dance?!?! Mai nou „metalul” înseamnă rock?! Cum rămâne cu pop-rock-ul, cu rock-ul alternativ, cu folk-ul, cu blues-ul, cu hard-rock-ul, cu punk-ul etc? Pe mine, ca simplu ascultător mă deranjează conceptul de heavy-rotation. Înțeleg că pe tine ca artist nu te deranjează pentru că de acolo îți vin banii. Dar pe mine mă enervează la culme să ascult aceeași piesă de 30 de ori pe zi pe toate posturile de radio. Așa că nu mă sfătui să schimb postul pentru că oriunde mă duc dau peste aceleași nume! Faptul că posturile de radio nu au identitate și promovează intens aceleași 20 de nume este supărător! Mașinăria de spălat creiere funcționează la capacitate maximă și în România și peste hotare. Disperarea caselor de discuri (care nu mai reușesc să vândă albume) a dus la această situație nefericită. Casele de discuri vor câștig rapid și investesc în tineri care visează la o clipă de celebritate, iar după ce îi folosesc îi aruncă la coșul de gunoi fără niciun regret. Ia să îi scoatem din top pe Andra, Delia, Feli, Amna, Lora, Lidia, Mihail, Randi, Smiley, Connect-R, Alex Velea, Antonia etc. Ia să-i lăsăm nedifuzați o lună să vedem cine le duce dorul? Hai să vorbim despre concerte pe bilete.  În afară de Delia și Smiley (care au mai avut concerte pe bilete, e drept că nu știu cât au vândut și cât au fost invitații) câți dintre cei care au fost în difuzare excesivă pe TOATE posturile de radio pot umple o sală de 1.000 de locuri?! Câți?! Vorbește vreunul dintre acești artiști despre ce presupune show-ul lui?! Știe cineva ce înseamnă un „show Andra” sau un „show Feli” sau un „show Randi”? Eu nu pot băga mâna în foc că au repertoriu să umple 90 de minute! Ah, știm că au milioane de vizualizări pe Facebook și pe Youtube! Beton! Sunt absolut impresionată! Faptul că ei cântă des la evenimente private și că primesc mulți bani din difuzări (alea din heavy-rotation!!) nu îi face artiști. În afară de mondenități, mai aflăm ceva despre ei? E vreunul implicat social? Dă vreunul semne că vrea să lase vreo urmă pe unde trece? E vreunul preocupat de showbiz-ul acesta bolnav?! NU! Lor (celor susținuți de case de discuri) le convine! Ce dacă alți colegi de breaslă (care abordează „genuri muzicale de nișă”) se zbat pentru doi lei și pentru a scoate un album?! Mă miră că pe Florin nu-l deranjează faptul că breasla din care face parte NU e unită. E drept că și Hi-Q a beneficiat din plin de sistemul heavy-rotation, dar asta nu ar trebui să fie o piedică în calea unei atitudini corecte. Și încă ceva artiștii catalogați drept „nișă” chiar cântă pe bilete cu sălile pline. Mă refer acum la: Alexandru Andrieș, Nicu Alifantis, Tudor Gheorghe, Alina Manole, Trooper, Kempes, Ada Milea, Mircea Baniciu, Cargo, Holograf, Voltaj, Phoenix, Ștefan Bănică, Robin & The Backstabbers, Compact, Pasărea Colibri și mulți alții. Ei de ce nu ar avea dreptul să fie la radio? În loc să-l ascult pe X de 30 de ori pe zi, aș putea să-l ascult de 10 ori, nu? Poate așa se face loc și pentru alții.
Atenție! Să nu confundăm lucrurile. Sigur că unii dintre cei enumerați de Florin au voci foarte bune. Sigur că unii au melodii (nu texte!) bune. Eu nu le neg calitățile vocale. Dar aici vorbim despre un pachet: muzică, text, interpretare, prezență și eficiență scenică.

Că sunt eu nebun când te rog să te mai gândeşti o dată: chiar e atât de că…t muzica pop românească? Uită-te la artiştii de mai sus… cât de proastă este de fapt muzica de la radio? Nu te oblig să o asculţi, dar uită-te pe topul de mai sus, el arată gusturile majorităţii fanilor români. Mai zic o dată: majoritatea fanilor români. Nu gusturile tale, că tu eşti elitist şi asculţi altceva, am înţeles.

Da, Florin, muzica pop românescă este foarte slabă! Grav este că artiștii care o fac sunt adesea lipsiți de identitate, personalitate și inițiativă. Sunt doar niște buni executanți, nimic mai mult. Avem vreo șansă să ieșim din acest cerc vicios? Vor pune mâna artiștii pe o carte ca să-și mai îmbogățească vocabularul? Vor apărea în muzica pop din România artiști cu identitate? Probabil că nu! De ce? Pentru că funcționează și ei după principiul românesc: „Lasă bă, că merge așa!”.
Puteți citi articolul aici:
http://adevarul.ro/entertainment/muzica/cat-proasta-e-muzica-romaneasca-radio-faptf-1_574953265ab6550cb8634fb5/index.html
Iar dacă vreți să vă amuzați cu texte stupide găsiți top Media Forest aici:
http://mediaforest.ro/Charts/Chart2016p.aspx

15 COMENTARII

  1. Foarte bine argumentat si foarte bine scris acest articol.. Iulia ,felicitari !
    In sfarsit a reusit cineva sa vorbeasca decent despre aceasta problema..!
    Suntem tot mai multi cei care folosim telecomanda sau ne refugiem in preferintele muzicale proprii salvate pe un stick satuli de aceleasi \” valori muzicale\” din heavy rotation de la radiouri..!
    Este foarte adevarat ca nimeni nu obliga pe absolut
    nimeni sa asculte ceea ce nu-i place . De exemplu mie mi-e dor sa ascult Madalina Manole, Adrian Daminescu,
    Angela Similea.. dar si rock cu trupe de la noi dintre care preferate imi sunt Iris si Compact ( Iulia sa stii ca mai sunt trupe bune care vand pe bilete concertele lor : Semnal M, Ghotic, Desperado si cele doua preferate ale mele amintite mai sus si altele)… imi place si muzica clasica iar uneori in masina conduc ascultand Mozart, Beethoven..!
    Asa ca admir faptul ca Iulia a atras atentia asupra acestui aspect din \” showbizul muzical \” romanesc !
    Ma intreb insa daca acest semnal de alarma va schimba ceva ..?

  2. Noi (formatia 30 Music Street) avem aceeasi problema si ne regasim perfect in cele scrise de tine. Ne-am „milogit” efectiv de radiourile „de nisa” (National, Romantic, Cultural) sa ne accepte o piesa, consideram noi, buna- „Dragostea-i un fum”. Paradoxul mare este acesta: toata lumea ne complimenteaza pentru ca scriem versuri „gandite”, in timp ce nimeni nu ne accepta piesele pe radio pentru ca sunt prea…”de nisa”…

  3. Sunt de acord cu majoritatea lucrurilor pe care le-ai spus si imi doresc din suflet o schimbare in sensul indicat de tine. Totusi, consider deplasat s-o introduci pe Andra in aceeasi categorie si sa ezitam sa raspundem la intrebarea „oare ar avea un repertoriu suficient sa umple 90 de minute?”. Andra e un artist desavarsit, cu un repertoriu bogat si mai divers decat avem ocazia sa vedem in mod uzual, cu o voce versatila, puternica si lucrata, care se pliaza aparent pe orice gen ar aborda, in general un om decent si plin de bun simt, orientat spre calitate si respect pentru ascultatori. E adevarat ca are si piese comerciale, mai multe in ultima vreme, dar calitatea ei ca artist tot e departe de a fi chestionabila.
    In rest, observatiile tale sunt mai mult decat pertinente, muzica romaneasca a trecut din extrema „everybody on the dance floor, put your hands up, I miss you” la poezii cel mult adolescentine, naive si kitchoase, cat mai incarcate, in speranta ca n-o sa mai incerce cineva sa le ASCULTE cu adevarat. Sa speram ca vom vedea in curand o zona de echilibru. 🙂

    • Esti tu fana Andra si poate ca iti scapa niste detalii, insa si Andra are niste hibe la versuri, ma refer la versurile hiturilor difuzate la radio. Pe mine unul ma zgarie la timpan textul lui „Niciodata sa nu spui niciodata”… 😉

  4. Interesant! De ce nu vorbeste asta mic..Grozea, de casele de productie care detin monopol pe posturile de radio patetice care difuzeaza mizeria asta de muzica? Trebuia punctat si faptul ca publicul e tampit..de vreme ce „consuma” astfel de laturi muzicale. Sau emisiuni de cacat, gen Un show pacatos, Wow Bizz, etc.
    Retarzii care controleaza si decid cine „intra’ sau nu pe radio, nu stiu sa faca diferenta intre un accident de masina si un Picasso! Deci nu poti avea pretentii mari.
    Ar fi interesant sa-i provocam muzical pe acesti diletanti, intr-un concert unde sa vedem de fapt cum stau lucrurile cu adevarat. In rest..peace!

  5. Nu! Nu, nu, nu! Vi s-a urcat jazzu’ la cap, ce aveti? Cum sa ascult Trooper, Tudor Ghoeorghe, Voltaj sau alte …d’astea de 10 ori pe zi la radio?! Cum sa stau in traficul din Bucuresti si sa ascult traforaju’ jegos de la Trooper sau labareala din era cretacica a lu’ Tudor Gheorghe sau…sau…sau?! Lasati radio-ul sa fie radio si ascultati acasa artistii si piesele voastre „de suflet”, nu mi le bagati mie, ascultatorul de pop digerabil, pe gat! Duceti-va dupa ei, artistii astia, platiti-le bilet, cumparati-le CD-urile, rupeti butonu’ de Like peste tot asa cum facem si noi, mediocrii, cu artistii care ne plac si nu incercati sa ne mai bagati pe gat dinozauri d’astia de mult apusi (sau d’astia mici care au ca mentori trupe gen Iris) care canta 2 acorduri si 5 metafore haiducesti si gata: sunt si filosofi si poeti si compozitori de clasica revolutionara in acelasi timp… Sunt 100% de acord cu Florin. Ce naiba aveti cu pop-ul romanesc exact acum, cand chiar incepe sa sune a ceva?! Snobi! Snobi everywhere!

    • 1. Cine a zis ca trebuie sa intre in heavy rotation Trooper sau Tudor Gheorghe? Daca citeai cu atentie ai fi sesizat ca am taxat conceptul de heavy rotation, care face rau si artistilor si ascultatorilor.
      2. Diversitatea nu inseamna pop, pop-dance, classic-pop. Diversitate inseamna sa oferi ascultatorului sansa sa auda mai multe genuri muzicale si sa-l lasi sa-si aleaga preferatii. Nu sa-i impui prin difuzare excesiva. Asa cum tu vrei sa asculti pop (si ai tot dreptul sa o faci), exista oameni care vor sa asculte si altceva. Exista oameni care au citit cateva carti in viata lor si nu vor sa se scalde in mediocritate (la textele pieselor ma refer!!). E dreptul lor.
      3. Box-office-ul unui artist se verifica in sala de concert, acolo unde publicul plateste bilet. Box-office-ul nu este dat nici de aparitii TV, nici de difuzari excesive. Artistii adevarati aduc public in sala. In Romania, s-au strans 60.000 de oameni la concerte cu AC/DC, The Rolling Stones, Bon Jovi. Si la Leonard Cohen a fost plin de fiecare data. Publicul de pop e extrem de inconstant. Oare de ce am ramas fara Bestfest? Pentru ca oameni ca tine au preferat sa asculte radioul si sa stea pe net in loc sa cumpere bilete. Este remarcabila cresterea festivalului Untold de la Cluj. Dar hai sa ne gandim asa: in tara sunt organizate numeroase festivaluri de jazz, de blues, de folk, de rock unde publicul plateste bilete. Genurile acestea muzicale nu sunt in difuzare la radiouri. Si cu toate astea publicul nu lipseste de la concerte.
      4. E geniala referirea ta la trupele rock care canta 2 acorduri. Venind de la cineva care asculta pop (piese trase la indigo, cu acelasi beat) e chiar amuzant!
      5. Nu va baga nimeni nimic pe gat! Dimpotriva! Este fix invers. Casele de discuri si radiourile ne obliga sa ascultam mereu si mereu aceleasi nume.
      6. Pana una alta, artisti precum Tudor Gheorghe, Trooper, Alifantis, Andries si altii ca ei sustin concerte pe bilete. Daca am avea si noi topuri de vanzari (albume, bilete, merchendise) situatia ar sta mult diferit. Repet, nu aparitiile la TV sau la radio te fac vedeta.

      • Aici ai pus punctul pe i. Este foarte adevarat ca majoritatea acestor artisti din mainstream nu vand si nu stau stralucit cand e vorba de concerte pe bilete. Cred ca aici se vede respectul publicului fata de ei. Sunt putine exceptii: Delia, Horia Brenciu, Stefan Banica (desi el canta rar, poate tocmai de aceea).
        Pe de alta parte, asta nu incalzeste foarte mult. Pentru ca atunci cand organizezi un concert de sala, sa zicem, cu un artist, chiar daca lumea cumpara bilete, daca stai sa privesti matematic nu e chiar roz. Nu ajungi nici la degetul mic al sumelor pe care Credidam si UCMR le plateste artistilor difuzati de posturile „mainstream”. De cumparat CD-uri nu mai poate fi vorba, deci artistii acestor genuri traiesc exclusiv din concerte, ceea ce nu este usor. Mai ales daca vrei sa mentii un standard in ceea ce priveste calitatea concertelor.
        Tare mi-e teama ca daca nu se schimba situatia in curand, foarte multi dintre acesti artisti considerati astazi „de nisa” vor disparea de pe piata. Si nici cei noi nu vor mai fi motivati sa isi faca un drum in industria asta….

  6. retardatu` de la hai chiu are dreptate la faza cu mutatul pe internet. Cu youtube+addblocker te scapi de cretinitățile de pe radio. Singura chestie care mi-a scăpat de addblocker era Adele – Hello când s-a lansat, că îmi tot intra la recomandate, dar și aia nu pentru multă vreme. So, praise the Addblocker 😀

    • In mod normal nu trebuie sa se „mute” nimeni nicaieri. Publicul trebuie lasat sa isi aleaga preferatii. Informatia trebuie sa ajunga la public netrunchiata.In Romania sunt lansate anual mii de albume de care marele public nu are habar. Cum ar putea sa ajunga un om la Grimus, Kumm, Tapinarii, Toulouse Lautrec daca nu stie despre ei? Rolul mass-mediei (radiouri, televiziuni, site-uri, ziare) este sa informeze. Cum poti sa cauti ceva daca nu stii ca exista trupa X care a lansat albumul Y? Daca asculti radiourile FM din Romania ai impresia ca in tara asta canta doar cei impusi de casele de discuri. Si nu e normal! Viata concertistica este mult mai bogata in tara noastra.

  7. Hai sa fim corecti ! Unii dintre artistii enumerati mai sus chiar sunt artisti si pe scena,nu doar la radio.Cei de la Carla’s Dreams, spre exemplu, vand bilete cu casa inchisa ! La concertelelor se calca lumea in picioare ! Si cuvantul playback ( asa ca o paranteza ) nu exista in vocabularul lor, iar cu intelectul si nivelul de cultura ei chiar stau bine ! La concertul din Piatra Neamt de luna trecuta, au fost peste 4000 de fani si era sa se lase cu tragedie din cauza aglomeratiei ( ca sa nu mai zicem ca cei enumerati mai sus nu sunt capabili sa umple o sala de concert sau un mall ! Trupa a fost nevoita sa opreasca concertul de tot pentru ca li s-a facut rau oamenilor si s-a lasat cu salvare si oameni ajunsi la urgenta.Deci….sa nu mai generalizam si sa nu-i mai bagam pe toti in aceeasi oala ! Unii chiar stiu sa fie artisti si pe la concerte, nu doar pe youtube sau la radio !

    • Din cate stiu eu, la concertul de la Piatra Neamt accesul publicului a fost gratuit. Acolo a fost o problema grava de organizare. Eu nu neg calitatile lor vocale. Unii dintre ei sunt chiar buni. Dar eu vorbeam de bilete vandute. Vorbeam de textele extrem de slabe ale pieselor pe care le auzim zilnic la radio. Si ai dreptate, unii chiar sunt artisti pe scena, vand bilete, chiar daca nu sunt sustinuti de casele de discuri si nu ii auzi de 30 de ori pe zi la toate radiourile..

      • Lol…degeaba te sustine o casa de discuri daca nu stii sa fii artist pe scena.Ei te sustin financiar sau pe la radio/tv, dar scena e a artistilor.Acolo, pe scena, daca esti artist ca lumea, te descurci, daca nu, nu, si te faci de ras.Nu am auzit despre ei sa se fi facut vreodata de ras pe scena ori sa cante de-a dreptu’ la peretii goi…..si tocmai am zis in comentariul anterior ca baietii de la Carla’s dreams vand bilete cu casa inchisa.Deci in cazul lor concertele sunt aglomerate, atat cele cu bilete cat si cele gratuite.Ca accepta ei sa tina si concerte fara bilete, dar sunt platiti de organizatori, asta e altceva.Toti artistii accepta si din astea, daca sunt invitati.Si da, in Piatra Neamt a fost o problema serioasa de organizare.Ca unde nu e cap ( la organizatori ma refer ) e vai de picioare.

        • Cum adica degeaba? Pai, daca intri in heavy-rotation, nu-i chiar degeaba, nu? Raman la parerea ca muzica pop romaneasca difuzata la radio este foarte slaba.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here