Cerbul de Aur – seara a doua: o shaorma cu de toate, mai puțin coerență (30.08)

0
71

amy macdonald cerbul de aur 2018Articol de Iulia Radu
Deși nu sunt adepta măsurilor radicale, uneori cred că TVR-ul n-ar trebui să aibă voie să organizeze ceva sau se apropie de simbolurile naționale. Așa… pentru liniștea noastră sufletească… și a urmașilor urmașilor noștri. Este greu de pus în cuvinte starea care m-a cuprins la nici două ore de la debutul celei de-a două seria a Festivalului Cerbul de Aur. M-am plictisit și devine din ce în ce mai greu de urmărit acest eveniment. Oricât de mult am încercat să găsesc un fir logic în derularea show-ului, n-am reușit. De exemplu, n-am înțeles care a fost rolul lui Gabriel Garko în această seară? Bine, între noi fie vorba, eu n-am înțeles nici de ce a fost prezentat ca „idolul femeilor”, dar nu insist pe partea asta… de gustibus… A avut un scurt dialog cu Iulia Vântur apoi ne-a spus „la revedere” și ne-a anunțat că ne revedem sâmbătă. (?!?!?!) Potrivit comunicatului trimis de organizator, Garko urma să prezinte serile de concurs și Gala… Ce s-a întâmplat de când a fost trimis acest comunicat (2 august) până în prezent? Că n-a mai venit Mădălina Ghenea am înțeles, dar dacă Garko se află aici, ce-l împiedică să fie prezentator?!
Am simțit fiori reci pe șira spinării când am auzit că Mădălin Voicu, membru al juriului, a fost prezentat în calitate de „secretar de stat”, iar prima întrebare care mi-a venit în minte a fost dacă a trebuit să aprobe textele cântecelor și ținutele vestimentare cu care au urcat concurenții pe scenă (în Regulament, la punctul 4 scrie: „ţinuta de scenă trebuie să
fie adecvată transmisiunilor directe pe canalele SRTv”). Apoi am zâmbit ironic și m-am gândit că poate omului pur și simplu îi este rușine să se mai prezinte ca muzician.
Mai are vreo noimă cuvântul „internațional” din denumirea evenimentului?! Știe cineva dacă acest festival mai este preluat de vreo televiziune europeană, mondială (măcar înregistrat, așa cum s-a întâmplat în trecut)? Acum Televiziunea Națională n-a scos niciun cuvânt pe această temă. Ba mai mult decât atât, au renunțat la prezentarea într-o limbă străină (engleză, franceză). Măcar din politețe față de invitații străini (membri ai juriului și concurenți) puteau face o prezentare bilingvă. Pe de altă parte, românii din dispora se plâng că nu pot urmări festivalul la TV, iar live-ul de pe Youtube se întrerupe periodic.
Care era faza cu acele filmulețe de prezentare a… frumuseților țării? Măcar dacă le-ar fi făcut ca la Eurovision: să îi prezinte pe concurenți în diverse colțuri ale României. Dar nici vorbă de așa ceva! Concurenții erau aunțați (e mult spus prezentați) în calupuri de câte 3. Până ajungeai la ultimul din mini-listă, uitai și cum îl cheamă și de unde este și care-i scopul vizitei.
Am aruncat o privire peste Regulamentul concursului pentru că mi-am amintit că la un moment dat, s-a spus ceva despre un premiu al publicului… Cum în primele două zile ale festivalului nu am auzit nicio trimitere la votul publicului, am vrut să aflu dacă mai este sau nu valabil. Iată ce scrie în regulament:

a. Pentru Premiul Publicului:
i. spectatorii şi telespectatorii pot vota printr-un sistem sigur si transparent care oferă imagine în timp real. Este accesibil de pe smartphone sau laptop/desktop. Se votează cu profil de utilizator Facebook preexistent (printr-un POLL publicat pe pagina oficială de Facebook a Festivalului), care nu necesită acţiuni suplimentare din partea userilor;
ii. organizatorul asigură prezenţa de butoane/bannere pe toate paginile web ale TVR, care duc la POLL.

M-am uitat lung atât pe site-ul festivalului cât și pe pagina de Facebook dar n-am văzut nici măcar un anunț că publicul își va putea vota preferații în ziua X. În mod normal, informația ar fi trebuit să existe pe site, să fie repetată în timpul evenimentului, explicată de prezentatori. De când este votul pe Facebook sigur și transparent?! Sunt curioasă cum vor publica organizatorii un sondaj pe pagina oficială a fstivalului… Mai nou, pe pagini poți face sondaje cu doar două opțiuni, ori din câte știu eu la Cerb sunt cel puțin 3 concurenți. Sondajele cu mai multe opțiuni pot fi făcute doar pe pagina de facebook a evenimentului. DAR există două reguli: 1. le poți da sau nu șansa oamenilor să adauge singuri și alte opțiuni. 2. le poți da șansa fie să voteze un singur nume din listă, fie pe toate, nu poți seta alt număr de opțiuni pentru vot. Și mai este ceva: pe Facebook după ce un utilizator a votat într-un sondaj, acesta are posibilitatea să își schimbe votul. Adică, dacă eu l-am votat pe X și pe urmă mă răzgândesc și îl bifez pe Y votul meu se mută automat la noua preferință. Este, oare, normal să existe un vot al publicului într-un festival internațional care este transmis doar în România și în Republica Moldova și la care participă și concurenți români și din Moldova?! Oare pe cine va vota lumea?! Întreb și eu…
Apropo de gândirea regizorală… A înțeles cineva de ce a fost „spart” concursul de interpretare cu recitalul susținut de Linda și Flavius Teodosiu? Momentul lor a fost foarte bun, dar nu putea fi pus altfel în program?
Din punctul meu de vedere, cel mai bun recital al serii a fost cel al lui Amy MacDonald. Are 31 de ani, a lansat primul album, „This Is The Life” în 2007. Acest album a primit de două ori Discul de Platină în Europa pentru vânzări de peste 2 milioane de exemplare. Amy își compune singură piesele și până în prezent a lansat 4 albume, cel mai recent, „Under Stars”, în 2017 (care a primit Discul de Aur în Germania pentru vânzări care depășesc 100.000 de exemplare). Am văzut însă, că a fost foarte criticată prezența artistei scoțiene pe scena festivalului (de parcă a venit singură și i-a obligat pe organizatori să o lase să cânte). Singura vină pe care i-au găsit-o cârcotașii (de pe pagina oficială de FB a Festivalului) a fost că… nu e româncă. M-a surprins și comentariul unui  mare artist român (care a stat o vreme în Danemarca) postat pe pagina lui Andrei Partoș (am atașat postarea la finalul articolului), care a caracterizat recitalul lui Amy drept „amatorism gol goluț”. De unde atâta naționalism (o fi de la Centenar?!)?!… Văzând toate aceste reacții virulente în mediul online, revin la ideea mea: scoateți din titlu cuvântul „internațional”, mutați evenimentul la Mamaia, adăugați secțiune de Creație și transformați-l în Festival Național! Și ați rezolvat problema! Nu-mi amintesc de vreo reacție dură a compozitorilor când a „decedat” festivalul național de tradiție, cel de la Mamaia. Dar e bine că le dă sângele în clocot când un artist străin vine (invitat de organizator) în recital la un festival internațional.
Nu știu cine a gândit programul, dar m-aș bucura să aflu motivele pentru care a stabilit că recitalurile se pot întinde până după miezul nopții? Bănuiesc că unul dintre ele este că la Brașov poți să dai muzica tare până dimineață, că nu deranjează pe nimeni (uite, încă un punct comun cu Mamaia). Dar totuși, în mijlocul săptămânii, când oamenii merg dimineața la serviciu era de preferat să se termine la o oră rezonabilă. Nu au toți program flexibil., nu toți românii lucrează la stat…
E păcat să pui recitalul Loredanei după miezul nopții. Un show antrenant ca al ei merita o oră normală de difuzare. Faptul că publicul a rămas până la final, este un semn bun și este meritul artistei. Loredana a strălucit, a făcut show, a cântat de toate (de la pop la muzică populară și lăutărească). Când știi că ai pe scenă un astfel de artist, de ce să-l împingi după miezul nopții când nici măcar spațiu de publicitate nu mai poți vinde?!
Am preluat textul publicat de Florentin Milcof pe Facebook:

A fost și ziua a doua, așa-i? Hai să vă spun ce am auzit eu. Mai întâi numai vorbe bune despre concurenții români. Ovidiu , Dora cu care am și cântat și Raluca Blejușcă pe care mă pot lăuda că am difuzat-o pentru prima oară în viața ei la tv. Avea 14 ani. Foarte bune voci. Grea misiune să le departajezi, oricum e doar un simplu concurs nu vă faceți prea mari probleme sau iluzii, muzica nu se dă la concurs. Cineva întreba de ce mai întâi Amy Mcdonald și după aceea Loredana. Mie mi se pare firesc. Concertul englezoaicei a fost unul standard, pe când la Loredana a fost ceva producție. Aici nu vorbim de calitatea muzicală. Au fost ok ambele. Cu toate că au fost și aseară momente bune am văzut că mulți se plâng de flow-ul spectacolului, de faptul că desfășurarea trenează, că nu are ritm. Așa a fost? Voi să-mi spuneți că eu n-am fost pe fază. Am avut alte treburi. Obligații, csf, ncsf…Apoi multe bâlbe din astea multe și mărunte de însăilare. E cazul să plângem după Mitică Moroșanu, Mariana Șoitu sau Doina Anastasiu? Nu știu, întreb. Degeaba avem un Stevie Wonder sau Michael Jackson dacă nu e unul Quincy Jones care să-i așeze în pagină. Dar nu mă pronunț că nu am văzut și vine apoi Manoliu Dan-adrian și mă ceartă apărându-și colegii. E normal. ” E șchiop, adus de spate, cu un ochi nu vede, dar lasă-l. E al nostru.” 🙂
Aștept să îmi suneți părerile voastre. Nu de alta dar în afară de Iulia Radu și Andrei Partos n-am văzut nici o altă lupă pricepută pusă pe acest eveniment. Și e de apreciat asta. Nimic nu e mai rău ca atunci când nu te bagă nimeni în seamă. Dacă mai sunt și alți comentatori vă rog să mi-i spuneți. Dar de-ăstia care știu ce vorbesc, nu tot felul de băeți de publicitate, copiroaiteri care cică fac și ei caterincă, mai ales pe la Eurovision, de fapt niște glumeți de autobază din Ferentari care se dau telectuali și influensări. Vai mama lor. Deci vă aștept să îmi spuneți dacă se poate atunci când criticați să dați și soluții și când lăudați să argumentați. Mulțumesc și vă aștept cu părerile voastre. 

Am primit cadou câteva imagini din prima și din a doua zi de la colegul nostru Ștefan Naftanailă, jurnalist acreditar la Cerbul de Aur. Îi mulțumim!


 
Aveți mai jos mesajele de pe pagina de Facebook a lui Andrei Partoș:

Postarea lui Florentin Milcof:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here