Cuplurile de prezentatori, un model de succes ucis de criză. „Relaţia noastră este ca vinul – cu cât devine mai vechi, cu atât este mai bun“

0
81

Articol preluat din Adevărul
Smiley si Pavel BartosLiant între emisiune şi telespectatorii unui post TV, cuplurile de prezentatori de pe micul ecran încep să nu mai aibă aceeaşi pregnanţă din cauza deprofesionalizării mass-mediei care nu mai pune preţ pe puterea lor.
Cuplurile de prezentatori TV reprezintă punctul de atracţie al unei emisiuni, fiind în acelaşi timp legătura dintre telespectatori şi mediul audiovizual. Însă, în prezent, în România, formula „în doi“ pierde teren, mai ales în câmpul televiziunilor de ştiri, în detrimentul unui singur prezentator. Cauzele? „Televiziunea se face din sărăcie, iar un singur om e mai ieftin decât doi şi, în plus, spaţiile mari (din grilele televiziunilor de ştiri) sunt umplute cu (pseudo-)dezbateri, în care (pseudo-)moderatorul ia locul cupulului“, evidenţiază Iulian Comănescu, analist media.
Cuplurile de TV reprezintă o formulă gândită de management, în timp ce cuplurile de radio sunt mai degrabă iniţiativa realizatorilor, deşi nu e sută la sută aşa, spune Comănescu. Analistul subliniază „complicitatea“ creată între două vedete odată puse una lângă alta, fiecare influenţând-o pe cealaltă. „Frazarea şi tempo-ul unuia sunt influenţate de felul cum citeşte prompterul celălalt, se creează un anumit gen de complicitate, ca într-o veche căsnicie, chiar dacă între cei doi nu există nicio legătură sentimentală“, arată el. În acest sens, Comănescu povesteşte că atunci când lucra la Realitatea TV a făcut probe în care a permutat diferiţi prezentatori în cuplu (Gabriela Avram, Bogdan Gamaleţ, Răzvan Dumitrescu, Melania Medelanu, Ciprian Dinu, Liana Pătraş şi alţii) pentru a da un plus de greutate şi pregnanţă jurnalului.

Cristina Ţopescu şi ochelarii buclucaşi 

„Referitor la complicitatea creată, mi-aduc aminte de o altă întâmplare de la Pro TV, din anii ’90. Cristina Ţopescu avea o pereche de ochelari scumpi, dar rablagiţi, la care nu renunţa în ruptul capului, fiindcă îi plăcea foarte mult forma lor. La un moment dat, în timpul unui jurnal, i-a căzut una din lentile. Cristina nu şi-a dat seama, fiindcă ochelarii erau mai mult un accesoriu estetic, dar la sfârşitul jurnalului, Andrei Zaharescu, care prezentase cu ea, a întrebat-o: «Dragă, tu vezi bine?» Cristina: «Da, de ce?» La care Andrei: «Ia încearcă să-ţi bagi un deget în ochiul stâng». Cristina a încercat: «Au!»“, a exemplificat analistul.    În ceea ce priveşte zona de entertainment, „elementul de legătură depinde foarte mult de personalitatea prezentatorilor“, dar şi de „o anumită repartiţie pe roluri, pentru care e nevoie de personalităţi complementare“. Comănescu a mizat atunci când a lucrat cu astfel de cupluri pe „rolurile“ pe care vedetele şi le asumă şi care le definescu. „Am lucrat, la «Ţara minunilor», cu Dana Nălbaru şi Florin Grozea, care nu puteau fi decât diva-de-treabă şi băiatul bun, la «Frăţia vinului» – cu Cătălin şi Adrian Păduraru, care nu puteau fi decât expertul în vin şi omul cu cunoştinţe istorice“, mai spune acesta. Tot el dă exemplul unor cupluri celebre care prezintă formate de tip late night show şi care funcţionează „cu gazdă şi un sidekick-announcer, un «ridicător» care completează şi alimentează discursul principal“: „Jay Leno îl avea pe John Melendez, Jimmy Fallon îl are pe Steve Higgins, Craig Ferguson a brodat pe formula asta ţinând în studio un schelet animat, pe care l-a botezat Geoff Peterson“, zice el.

Smiley şi Pavel Bartoş, singurul cuplu de succes 

Pe zona de mainstream din România, singurii care merită numele de cuplu de succes sunt Smiley şi Bartoş, afirmă analistul, dar care, în prezent, sunt prost utilizaţi la „Românii au talent“ din cauza crizei pornite de o Mihaela Rădulescu scăpată din mână. Restul televiziunilor suferă la capitolul cupluri de prezentatori din motivele deja enunţate de Comănescu: pauperitatea pieţei şi deprofesionalizarea. În schimb, acesta se arată încântat de ceea ce fac Andrei Gheorghe şi Greeg, la Pro Fm, cei doi reinventând o epocă în care radioul era foarte amuzant, dar deloc scabros. Mai mult, Gheorghe l-a pus pe Greeg în valoare şi l-a făcut să se dezvolte într-o direcţie plină de sens.
Percepţia publicului asupra unui cuplu de prezentatori poate lua nuanţe diferite în funcţie de componenţa grupului. „Dacă e vorba de un băiat şi o fată, oamenii îşi imaginează cele mai ciudate lucruri pornind de la apariţia lor la TV. Pe vremea când lucram cu Florin Călinescu, am fost întrebat nu odată dacă e căsătorit cu Neti Sandu, deşi interacţiunea dintre ei se rezuma la câteva «pase», de la Florin la Horoscop şi înapoi“, dezvăluie acesta. Pe de altă parte, influenţa unui cuplu de prezentatori TV, în măsura în care există o convenţie validă în care funcţionează, poate da un plus de greutate, atractivitate, conţinut.

Viitorul prezentatorilor, în trecutul televiziunii

Mai nou, seriozitatea televiziunii are de suferit după ce prezentatorul convenţional a început să se bazeze din ce în ce mai mult pe prompter. „Ca dovadă ce se întâmplă pe YouTube, unde oameni ca Zmenta sau Tequila dovedesc că viitorul e pe undeva, prin trecutul îndepărtat, la începuturile televiziunii“, spune Comănescu care dă exemplul unor jurnalişti precum Edward R. Murrow sau Walter Cronkite, oameni doldora de experienţă şi jurnalism, care imprimau o notă foarte personală şi credibilă discursului audiovizual.

Cuplurile de prezentatori, „strivite“ în epoca comunistă

Privind în trecut, cuplurile de prezentatori de pe micul ecran par a fi o „invenţie“ recentă. În perioada comunistă, astfel de cupluri contraveneau cultului personalităţii, care descuraja apariţia unor nume cunsocute diferite de Ceauşescu. Comănescu îi aduce în atenţie doar pe Tudor Vornicu şi pe Viorica Bucur care au prezentat „Gala desenului animat“. La ştiri, însă, impersonalitatea jurnalelor a făcut ca prezentatorii să nu aibă nume (cu excepţia câte unei burtiere efemere), aici fiind menţionat George Marinescu. Citirea oficială a anumitor ştiri şi încadratura lor largă putea să „strivească“ un prezentator şi, într-un sens, chiar şi un singur prezentator era prea mult pentru o astfel de abordare, încheie analistul.

Smiley şi Pavel Bartoş – un vin vechi, Răzvan şi Dani – o Coca-Cola

Smiley şi Bartoş, Răzvan şi Dani, Buzdugan şi Morar sunt printre puţinele cupluri de prezentatori din showbizul românesc ce „se încăpăţâneze“ să reziste în televiziunea care „se face din sărăcie“.  Fie că a fost o alegere inteligentă a producătorilor sau că este vorba de o prietenie şi o pasiune sinceră, aceştia încă reuşesc să atragă audienţe-record. Despre o reţetă clară nici nu poate fi vorba, deşi mulţi tind să mizeze pe naturaleţe şi sinceritate, două „ingrediente“ fără de care nu se poate suda o relaţie care să treacă dincolo de micul ecran, direct în casele românilor.
Smiley şi Pavel Bartoş fac echipă din 2011, odată cu debutul celui mai urmărit show de divertisment de pe piaţa media din România, „Românii au talent“. Cel mai mare atu al lor, ar spune unii, este faptul că sunt simpatici, însă Bartoş consideră că respectul faţă de munca partenerului primează şi oferă un succes garantat.
„Relaţia noastră este ca vinul: cu cât devine mai vechi, cu atât este mai bun. Cred că secretul a tot ceea ce facem este naturaleţea. Nu forţăm lucrurile, pur şi simplu ni se întâmplă, şi asta pentru că am ajuns să ştim foarte bine ce gândeşte celălalt şi atunci lucrurile se întâmplă firesc. Şi, poate, cel mai important lucru este că respectăm foarte mult unul munca celuilalt atât în cadrul emisiunii, cât şi în afara ei. Pentru toate celelalte există Românii au talent“, a declarat Pavel Bartoş pentru ziarul „Adevărul“.
„Relaţia cu Pavel trece dincolo de TV. Suntem foarte buni prieteni, iar acest aspect îşi pune amprenta vizibil asupra modului în care interacţionăm si în faţa camerelor. Suntem naturali, iar după atâtea sezoane Românii au talent, intuim ce vrea celălalt să facă şi ne completăm perfect de fiecare dată“, a explicat şi Smiley.
Şi dacă relaţia Smiley-Bartoş este ca vinul, matinalii de la Antena 1, Răzvan Simion şi Dani Oţil, se compară cu brandul Coca-Cola. Cei doi par a fi de mai mult de şapte ani pe micul ecran. Şi, într-adevăr, chiar aşa e. Pe lângă munca din radio şi TV, îi leagă o prietenie de 33 de ani. Au ajuns să se înţeleagă din priviri şi să fie foarte greu de dezbinat. De altfel, sunt percepuţi întotdeauna împreună şi niciodată separat. „Aşa cum telespectatorii ne asociază mereu ca fiind un cuplu, tot aşa nu poţi să te duci la magazin să îţi iei o «Coca» sau doar o «Cola». Întotdeauna îţi iei o «Coca-Cola», altfel nu are acelaşi gust“, este de părere Răzvan Simion.

Răzvan şi Dani
Răzvan şi Dani

Matinalul „Neaţa cu Răzvan şi Dani“ a intrat în emisie la Antena 1 din anul 2008, în trecut fiind difuzat pe Naţional TV cu denumirea de „Dimineaţa cu Răzvan şi Dani“. În 1995, Dani realiza emisiuni de radio pentru tineri, ca mai apoi, alături de Răzvan, să treacă pe la radio Contact, Radio Vest Timişoara şi Naţional FM. Împreună au ajuns la Naţional TV şi apoi la Antena 1.
„Noi am venit ca un «cuplu» pe micul ecran. Vorbim de o relaţie de prietenie de 33 de ani, ne ştim de la doi ani, am lucrat doar împreună, indiferent dacă a fost radio sau TV, indiferent că a fost la Antena 1 sau în provincie. Restul «cuplurilor» s-au format pe parcurs, adăugând un personaj, două, trei, la ce exista deja. Elementul care ne-a ţinut uniţi este prietenia non-invazivă. Pur şi simplu, suntem înţelegători, având cele două mari principii ale noastre: să nu ne certăm de la bani şi de la femei“, explică Răzvan Simion.
Dani Oţil, pe de altă parte, consideră că succesul de care se bucură poate fi pus pe seama faptului că şi-au clădit o imagine de „oameni normali“, cu griji şi nevoi, şi le-au indus telespectatorilor ideea de apropiere, de prietenie. „«Răzvan şi Dani» înseamnă, în momentul ăsta, aşa cum s-a construit, prietenii tăi cu care probabil stai pe acelaşi palier, la care dacă mergi în vizită sigur găseşti ceva bun şi ieftin de mâncare. La ei în casă o să găseşti mereu o vorbă bună, un zâmbet, o stare de bine. Dacă e o situaţie delicată poţi să găseşti un umăr pe care să plângi. Noi doi suntem oameni ca şi tine, cu rate“, spune Dani.
În alte cuvinte, oameni pe care ai curajul să îi abordezi pe stradă, să faci o fotografie sau să povesteşti ceva: „Oamenii te percep chiar aşa, ca pe unul de-al lor. Ăsta e brandul «Răzvan şi Dani», la noi totul e sincer, nu avem nimic de ascuns. Eu cred că este, în momentul ăsta, pe TV, unul dintre cele mai sincere branduri.“

Buzdugan şi Morar, „nedomesticiţi“ într-ale radioului

Buzdugan şi Morar, Radio Zu
Buzdugan şi Morar, Radio Zu

Amfitrionii matinalului de la Radio ZU, Daniel Buzdugan şi Mihai Morar, au împlinit, nu mai departe de anul trecut, cinci ani de emisie. Pentru cei doi, toată această perioadă nu a fost o muncă propriu-zisă, ci, mai mult, o „prelungire a copilăriei“, în care au continuat să se joace cu undele din eter. Încă păstrând spiritul ludic al vremurilor trecute şi „nedomesticiţi“ într-ale radioului.
 
„Suntem «nedomesticiţi» încă. De fapt, e o prelungire a copilăriei. Ăsta e şi motivul pentru care, deşi, eram în aceeaşi formulă şi la Radio 21 nu ne-am mai regăsit în locul în care munceam pentru că se «corporatizase» foarte mult“, a declarat Mihai Morar, în 2014, pentru „Adevărul“.
 

Şerban Huidu şi Mihai Găinuşă

„Taci, că l-a dat pe Huidu la televizor. E bine!“, aşa a început „Cronica Cârcotaşilor“, în urmă cu 15 ani, când platoul era mic, dar destul de încâpător pentru un prezentator şi două Bebeluşe. Cea mai longevivă emisiune de satiră din România, „Cronica Cârcotaşilor“ a debutat la Prima TV pe 14 aprilie, în anul 2000, sub formă de emisiune zilnică prezentată de Şerban Huidu. În 2001, Şerban Huidu a dublat umorul şi ironiile alături de Mihai Găinuşă, la „Cronica Cârcotaşilor“, care a devenit cea mai premiată emisiune de entertainment din România.
În 2011, un eveniment nefast avea să pună punct apariţiilor „pe sticlă“ ale lui Huidu, odată ce a fost condamnat la doi ani şi jumătate de închisoare cu suspendare pentru provocarea unui accident rutier, în judeţul Braşov, în urma căruia au murit trei persoane. În octombrie 2011, realizatorul şi producătorul anunţa că se retrage din viaţa publică şi că părăseşte pupitrul emisiunii „Cronica Cţrcotaşilor“ din respect pentru victimele cumplitului accident. Locul său din dreapta lui Mihai Găinuşă a fost luat de Dezbrăcatu’ (Codruţ Kegheş). În 2014, însă, fără niciun „preaviz“, Găinuşă a decis să părăsească echipa „Cronicii“, după aproape 14 ani.
Şerban Huidu, care în tot acest timp a mânuit show-ul din spatele camerelor de filmat, din rolul de producător, le-a mulţumit celor doi pentru „anii frumoşi petrecuţi împreună“, folosind, în acelaşi timp, termeni precum „frustrări“ şi „neîmpliniri“ pentru a explica ruptura produsă. „Nimic nu mă supără mai tare decât lipsa de loialitate. Eu sunt un tip foarte loial, de 14 ani sunt la Prima TV, am schimbat o singură dată locul, iar dacă e ceva care m-a deranjat puternic, este lipsa de loialitate“, a dezvăluit Huidu la momentul respectiv pentru Paginademedia.ro.
Şerban Huidu a rămas loial şi continuă să producă „Cronica Cârcotaşilor“, ba chiar a avut şi câteva apariţii episodice. Mihai Găinuşă a încercat, alături de Dezbrăcatu’ şi Mistreţu’, un nou format, „Cusurgiii“, care a dispărut la fel de repede precum a apărut. În prezent, acesta realizează matinalul cu acelaşi nume la Radio 21.

Teo Trandafir şi Mircea Badea au râs împreună mulţi ani. Acum râd separat

În anii ’90, oamenii se dezmeticeau după o Revoluţie şi îşi începeau dimineţile cu Teo Trandafir şi Mircea Badea. Râzând cu poftă. Cel puţin aşa era pentru cei doi prezentatori, care s-au perindat pe la Tele 7 abc, Antena 1, Realitatea TV, Pro TV, Prima TV. Împreună.
Cei doi formau un cuplu în emisiuni de divertisment precum „Bună dimineaţa, România“, la Tele 7 abc, din 1994, şi apoi „Dimineaţa devreme“ şi „Teo şi Mircea Şou“ la Antena 1, între 1997 şi 2000.   În 2000, Teo Trandafir a revenit în trustul Media Pro, cu o serie de emisiuni la Pro TV, timp în care Mircea Badea apărea la postul concurent Antena 1, cu un format de emisiune nocturn, alături de Oreste Scarlat Teodorescu.
În prezent, Mircea Badea realizează la  Antena 3 emisiunea-pamflet „În gura presei“. Cifrele de audienţă sunt mari datorită (sau din cauza) stilului său care a fost apreciat drept vulgar şi agresiv de către membrii Consiliului Naţional al Audiovizualui, care l-au sancţionat în repetate rânduri.
Pe de altă parte, Teo Trandafir prezintă, din 2013, emisiunea „Teo Show“ de la Kanal D, care are o audienţă onorabilă. Din acele vremuri au rămas amintiri cu râsete. Ca cea de mai jos.
„Eu l-am întâlnit pe Mircea într-un moment în care aveam mare nevoie de el. Şi el a apărut. Am făcut emisiuni la radio, după care a venit la mine un coleg – nu Tatulici – care mi-a zis: „Bă, avem o problemă, matinalul nostru merge prost“. Pe Mircea aproape că-l dăduseră afară. De fapt, îl băgaseră într-un con de umbră şi mi-au spus să fac eu matinalul. Fraţilor, eu ştiu să fac radio şi cam atât, le-am spus eu. Iar ei mi-au spus că altfel vor băga pe post Deutsche Welle. Şi le-am zis: „Bine, dar am şi eu o condiţie! Îl vreau pe Badea!“ Şi aşa a început treaba. Între noi a fost o flamă atât de tare şi o scânteie atât de puternică, încât n-am fost în stare de nimic, pentru că am râs foarte mulţi ani. Atât de bine ne înţelegeam numai când ne uitam unul la altul. A adus de la Mamaia nişte extraveral şi a zis că dacă luăm extraveral nu o să mai râdem atât. Aiurea, am combinat extraveralul cu cafea şi-am râs de am făcut pe noi! Murise Mitterrand sau nu ştiu care dracu’ murise atunci şi-am râs şi-atunci. Sau, când a murit Coposu, ne ziceam: „Mamă, ce dracu’ facem. Am zis să ne îmbrăcăm în negru. Ne-am îmbrăcat şi Mircică a sunat la directoarea de programe şi i-a zis: „Doamnă, sunt eu, Mircea Badea, ştiţi, a murit Coposu… Noi ce facem cu emisiunea?“.Şi ea i-a spus: „Nu ştiu, dar să faceţi bine, să se uite lumea!“. Şi-am râs de am făcut pe noi. Am râs! Şi ne-a chemat Coşarcă cu demisiile semnate. Ne-am dus şi făcea Coşarcă la noi: „Râdeţi, mă, râdeţi întruna!“ Pe măsură ce rostea verbul mai rău ne făcea să râdem. Ne-a ameninţat că ne dă afară şi Mircică îi zice la un moment dat: „Domnu’ Coşarcă, am şi eu o întrebare: la câte zile vă spălaţi pe cap?“. Şi s-a dus dracu’ totul, îţi dai seama!“, a povestit Teo Trandafir, în 2008, pentru jurnalul.ro.
sursa: Adevărul

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here