Două sisteme, o emisiune: Metronom

0
16

Cornel ChiriacArticol de Ionuț Iamandi publicat pe reporterglobal.ro
Azi pare desuet ca un realizator de radio sau de televiziune să fie venerat. Considerat infailibil. Urmărit cu sfințenie, ediție de ediție. Dar așa îl descriu pe Cornel Chiriac cei ce au apucat să îi asculte emisiunea. „Metronom” a strălucit puțin, dar intens. Ca și viața lui Cornel Chiriac.
În jurul anilor ’50 ai secolului trecut, tovarășii din partea de est a Berlinului aveau o problemă. Radioul socialist nu mai făcea față concurenței celui capitalist. Fiind în același oraș, oamenii puteau foarte ușor schimba frecvența și pentru toți era evident că marea majoritate prefera radioul american, cu muzică nouă și bună, celui sovietic, cu discursuri lungi despre politică și viitorul socialist.
Două decenii mai târziu, în România, povestea se repetă. Oamenii aveau același obicei de a-și întoarce urechea după emisiunea mai bună. Emisiunea se chema „Metronom”. A început la un radio din est și, când s-a mutat în vest, cu ea a plecat și publicul.
„Nicăieri în Europa nu poți asculta un program mai bun”
„Metronom” a debutat la Radio România pe 10 iunie 1967, după cum povestea unul dintre corealizatorii ei de atunci, Geo Limbășanu. Acesta prezenta muzica pop, în vreme ce Cornel Chiriac acoperea partea de jazz. Emisiunea suna „altfel”. Realizatorii promovau trupe românești în vogă sau în ascensiune – Phoenix, Sideral, Sfinx, Chromatic Grup, Mondial – sau difuzau discuri noi, occidentale. Cum, și drepturile de autor? Cum, și cenzura? Acestea ar fi primele întrebări, de bun-simț de altfel, pe care le-ar pune un ascultător de azi. Însă problema copyrightului nu avea acuitatea de acum, în vreme ce traseul melodiilor din occident la radio era neașteptat, dar până la urmă explicabil. L-a descris Camil Petrescu junior – fiul scriitorului, și el un fost angajat la radio – în cartea semnată de Doru Ionescu, „Timpul chitarelor – Cornel Chiriac și Epoca Beat”.
„Poate că lumea – de ieri și de azi – își închipuie cumva că radioul era, chiar în anii așa-zisei libertăți a deceniului ’60, o sursă inepuizabilă de discuri, de muzică bună”, spunea Camil Petrescu junior. „Departe de adevăr! Totul – sau aproape totul – era adus de fiii celor din Comitetul Central al Partidului Comunist Român. Noi, de pildă, eram prieteni cu băiatul lui Ianoș Fazekaș, jumătate din discurile difuzate la „Metronom” au fost de fapt ale lui. La fel și în cazul lui Valentin Ceaușescu, fiul președintelui”. Ianoș Fazekaș era un lider comunist influent, pe atunci fiind viceprim-ministru. Iar situaţia descrisă vine să confirme teoria ulterioară a istoricului Stephen Kotkin, din cartea acestuia “Societatea necivilă”, în legătură cu rolul coroziv pentru sistem al “fiilor nomenclaturii”.
Cornel Chiriac devine din ce în ce mai îndrăzneț. Intervine aici și latura sa rebelă, descrisă de cei ce l-au cunoscut. Se arăta deranjat de tot ce însemna îngrădire, interdicție, intruziune politică în muzica lui. Odată, ar fi izbucnit față de paznicii de la radio: „Ce faceți mă aici, păziți mediocritatea comunistă?!” Într-o ediție a „Metronomului” a introdus o piesă a lui Mircea Florian în care era vorba de un lup mare și cinci lupi mici – aluzii la adresa URSS-ului și a celorlalte țări est-europene comuniste care au invadat Cehoslovacia în 1968. Deși România nu a participat la intervenția militară condusă de sovietici, difuzarea melodiei nu a picat bine. Însă când Chiriac a difuzat și piesa Beatles „Back in the USSR” a fost deja prea mult și „Metronomul” a fost suspendat. Potrivit „Programului Radioteleviziunii” publicat în acea perioadă, emisiunea ajunsese să se difuzeze în fiecare marți, pe programul I, de la ora 18.20 până la ora 19.00 și în reluare probabil extinsă, duminica, pe programul II, de la ora 21.10 până la 22.10. Însă marți, 17 septembrie 1968 – probabil ediția în care a fost difuzată melodia Beatles-ilor – apare ultima menționare din Program a „Metronomului”; pe 22 septembrie, duminică, nu s-a mai reluat, în locul ei difuzându-se „Muzică ușoară”. E greu de justificat decizia de suspendare a emisiunii, mai ales că Beatles au fost criticați în Vest că au lansat o melodie vag pro-sovietică tocmai în anul invadării Cehoslovaciei. A contat probabil și atitudinea sfidătoare a lui Chiriac, dar și faptul că oricum Beatles erau reprezentanții „occidentului decadent”, orice ar fi cântat.
Puteți citi articolul în întregime aici:
https://reporterglobal.ro/featured/doua-sisteme-o-emisiune-metronom/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here