Eurovision 2015. Liana Stanciu, la Adevărul Live: „La Eurovisionul mare e foarte greu. Nu cred că vedetele locale au nevoie de o durere de cap în plus“

0
46

Articol preluat de pe site-ul Adevărul.ro

Liana Stanciu  FOTO David Muntean, Adevărul.ro
Liana Stanciu
FOTO David Muntean, Adevărul.ro

România îşi încearcă norocul şi la Eurovision 2015. Înscrierile pentru Selecţia Naţională sunt aproape de final, însă abia pe 8 martie vom afla numele reprezentantului nostru. Liana Stanciu, şefa delegaţiei României la Eurovision 2015, a venit la Adevărul Live pentru a da toate detaliile despre ediţia din acest an şi pentru a vorbi despre şansele pe care le are ţara noastră la marele trofeu.
Pentru al doilea an consecutiv, Liana Stanciu va conduce delegaţia României la Eurovision. Până în mai, când va avea loc competiţia europeană, se va desfăşura Selecţia Naţională Eurovision 2015. Perioada de înscrieri se apropie însă de final. Artiştii care vor să intre în cursa muzicală o pot face până pe 8 februarie.

Cele mai importante declaraţii:

„Adevărul“: Suntem în plină Selectie Naţională. Până pe 8 februarie se mai pot înscrie piese. Ai idee câte piese s-au înscris până acum? Ne poţi spune câteva nume?
Liana Stanciu: Nu pot să spun exact. De ce? De data asta am ales soluţia de transfer pe internet. Anul trecut, oamenii trimiteau fişiere mari. Înainte de a trimite piesele, pe wetransfer sau la adresa noastră, participanţii trebuie să citească regulamentul. Dar pot spune că am primit piese din străinătate: Norvegia, Germania, Suedia au venit pe adresa noastră. Sunt destul de multe cântece venite deja. În dimineaţa zilei de luni (9 februarie – n.r) vom deschide plicurile şi email-urile, alături de un notar. Pentru Selecţia Naţională sunt doi producători responsabili, Iuliana Marciuc şi Bogdan Niţulescu. Asta e o informaţie în premieră, va fi prima dată când nu să o să îi descalificăm pe cei care nu au toate hârtiile în regulă, vor avea 24 de ore pentru a le completa.
S-a schimbat mentalitatea românilor încât să trimitem un artist străin la Eurovision?
Eu cred că trebuie să avem o piesă foarte bună, fanii Eurovision ştiu că e ceva complex ce se întâmplă acolo. Piesa trebuie să aibă un refren bun şi mai trebuie să avem o voce care să demonstreze ceva. La întâlnirea şefilor de delegaţie de anul trecut mi s-a spus că fac parte dintr-o echipă de profesionistă, care a avut rezultate foarte bune an de an.
Alte ţări îşi desemnează direct reprezentantul, poate fac cel mult o selecţie pentru piese. Au fost voci care au spus că şi România ar trebui să adopte acest sistem. Ar fi mai puţin costisitor.
Televiziunea publică va alege orice e mai bun pentru telespectatorii ei. Nu ştiu dacă România poate să tolereze o chestiune de genul „L-am ales direct pe X“. Cred că e corect şi onest să implicăm publicul în acest proces. Încercăm să ţinem fanii la curent cu ce se întâmplă şi să-i implicăm.
După Selecţia Natională, urmează trei zile de preselecţii: 9, 10 şi 11 februarie. Un juriu va alege piesele finaliste. S-a stabilit cine va face parte din juriu?
Pot să vă spun că nu putem să avem membrii de acum un an sau doi, nu ne permite regulamentul. Sunt oameni din toate domeniile, dar n-am voie să spun cine sunt. Ei sunt oameni care cunosc domeniul muzical, unii foarte tineri, dar vreau să se ştie că nu vor fi aceiaşi care au fost în juriul de anul trecut. Însă juriul de la preselecţiile din acest an va fi păstrat şi în finala naţională .
E al doilea an când finala Selecţiei Naţionale nu se desfăşoară în Capitală. Anul trecut a fost la Braşov, anul acesta la Craiova, pe 8 martie. De ce se merge pe această variantă?
E o decizie luată peste nivelul meu, presupun că e lupta marilor oraşe pentru a deveni capitale culturale europene, e un fel de investiţie în viitorul acestor oraşe. Presupun că autoritaţile locale se vor implica şi financiar, e un moment excepţional, de sărbătoare, va fi unul dintre cele mai importante evenimente ale showbiz-ului românesc. Accesul la Selecţia Naţională, la Sala Polivalentă din Craiova, se va face pe bază de bilete. Dar cred că va fi un preţ accesibil pentru toată lumea.
Guvernul va contribui cu fonduri la această Selecţie Naţională? Aşa s-a anunţat la finalul anului trecut. 
În 2014, TVR nu a putut să sprijine show-ul de pe scenă, deşi a plătit taxele de participare, aşa că anul trecut Guvernul i-a sprijinit pe Paula şi Ovi. Nu ştiu care va fi bugetul pentru anul acesta şi nici dacă Guvernul ne va ajuta financiar.
Anul acesta vom concura în prima semifinală. În ultimii ani am fost în a doua. Suntem în a doua jumătate, intrăm pe poziţia a 12-a în concurs, din 17 state. Ne avantajează sau nu această poziţie?
Nu cred că e foarte important în ce semifinală intri. Nu se confirmă mereu regula potrivit căreia rămâi în memoria publicului şi eşti votat dacă intri spre final. Cred că trebuie să ai o piesă cu mesaj excepţional. Conchita a fost prima care a urcat pe scenă în finala de anul trecut şi a câştigat. Eu cred cu tărie că muzica din România nu şi-a spus cuvântul, sunt sigură că vom merge cu o piesă bună. E atâta energie în minutul acela de dinainte de intrarea pe scenă, e foarte multă tensiune, e nobil să îţi reprezinţi ţara. România o să meargă acolo să facă ce poate mai bine.
Prieteniile dintre ţări ajută în vreun fel punctajul final?
Anul trecut, gemenele care au reprezentat Rusia au fost huiduite din cauza lui Putin, care tocmai atacase Ucraina. S-au demoralizat înainte de a intra pe scenă, au cântat slab, dar au ocupat locul 7, totuşi. De regulă, noi votăm Moldova pentru că se duce cu o piesă în limba română. Sigur că putem să vorbim de influenţe, dar vă dau un alt exemplu de anul trecut: România a dat puncte multe Ungariei. De ce? Pentru că a fost o piesă bună. Cred că se pot trece peste aceste lucruri, suntem peste tot acasă, peste tot în Europa. Am avut ani când am fost foarte buni şi foarte aproape de a câştiga.
Site-urile de specialitate au intrat deja în febra Eurovision, fac predicţii în ceea ce priveşte statele calificate în marea finală. România pare să aibă şanse serioase să se califice în finală, potrivit predicţiilor făcute de site-ul specializat esctoday.com. Ar urma să ocupe poziţia a patra în prima semifinală.
Am fost plină de supărare anul trecut. La semifinală, juriul ne-a dat nişte note mari. În finală, aceiaşi oameni, aceleaşi jurii, pentru aceeaşi piesă. nu ne-au dat note mai mari de 2 sau 3. Cum vă explicaţi asta? Aici este o situaţie pe care nu pot să o explic şi o s-o semnalez la EBU, pentru că am cifre. Cezar Ouatu, de exemplu, a fost primul la televoting în Italia şi totuşi a primit puncte puţine de acolo, pentru că nu a fost votat şi de juriul de specialitate.
Dacă am câştiga, am putea să organizăm Eurovision?
La Copenhaga, am fost suprinsă să vad cum un hangar pentru piese de vapoare a fost transformat într-o sală modernă în doar câteva luni. Asta pentru că în ţara gazdă vin foarte mulţi bani de la EBU (European Broadcasting Union, organizatorul show-ului – n.r.), milioane de euro.
S-a spus că, de obicei, România mizează reţeta câştigătoare în anii trecuţi, că nu avem un show original. 
Nu pot să vorbesc decât în ceea ce priveşte ediţia de anul trecut, cand m-am ocupat eu. N-am fost decât nişte spectatori, show-ul de pe scenă e conceput de artist. Pentru piesa  „Miracle“, Paula şi soţul ei au conceput totul. Show-ul nu e inventat sau copiat de cineva din TVR, e un spectacol pe care şi-l imaginează artistul. Noi nu facem decât să fim interfaţa lor cu cei care produc spectacolul.
Unii comentatori spun că selecţiile din ultimii ani au fost pline de „pensionari“, de artişti a căror carieră se apropie de final şi vor să ştie care e strategia TVR pentru a atrage artişti de succes la Selecţia Naţională.
Oamenii care sunt tot timpul la televizor şi pe radio n-au nevoie de încă o durere de cap. Sincer, să te duci acolo să stai cu inima în gât, să ai momente în care tremuri tot… e foarte complicat. Şi e de-ajuns un fals sau o notă aiurea ca apoi să ai foarte multe probleme. De fapt, Eurovision e un foarte bun mijloc de PR şi la noi în ţară, şi în alte ţări: îţi faci un nume. Oamenii aceştia au deja acest lucru aici: sunt vedete pe plan local. Nu cred, repet, că au nevoie de o durere de cap în plus. La Eurovisionul mare e foarte greu, e regim de cazarmă. Nu ştiu dacă artiştii care au foarte multe aici, pe plan local, îşi asumă toate aceste riscuri pentru o chestiune care poate sau nu să aibă succes. Ei ştiu că îi adoră România, dar nu e obligatoriu ca acelaşi sentiment să-l aibă şi Europa.
sursa: Adevărul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here