Help! Cum salvăm radiourile de ideile toxice?

0
76

aArticol de Iulia Radu
Revine subiectul difuzarii muzicii la radio. Ieri (marti, 18 septembrie), Florentin Milcof a postat pe pagina lui de Facebook intrebarea: Credeti ca muzica difuzata la radiourile din Romania reprezinta dorintele muzicale ale majoritatii ascultatorilor? Aceasta a fost insotita de cateva link-uri catre articole din presa online (de specialitate !!!!).  Unul dintre articole era chiar spre site-ul nostru, asa ca ii multumim lui Florentin pentru promo, celelalte aveau titluri incitante si n-am stat mult pe ganduri. Le-am deschis, le-am citit, m-am crucit, am scuipat in san si inainte de a merge mai departe, am zambit amar si m-am gandit sa impart cu voi concluziile mele.
Primul soc a fost sa constat ca nimeni (nici autorii articolelor si nici directorii de programe care apar cu declaratii in analizele citate) NU face vreo referire la relatia directa cu ascultatorii de radio. Toti vorbesc despre research, despre cifre seci si reci. Cu alte cuvinte, conteaza feedback-ul primit in research nu cel primit direct de la ascultatori prin mesaje directe (mailuri, telefon, Facebook, Twitter, Instagram, etc). Ma surprinde faptul ca nimeni nu se intreaba de ce a devenit Radioul surd la vocea ascultatorilor. Daca situatia nu se schimba si legatura directa cu publicul nu este refacuta, daca radiourile nu redevin deschise catre ascultatorul de rand, viitorul arata sumbru.
Unul dintre paragrafele care mi-au atras atentia este publicat pe site-ul heavyrotation.ro (nu mi-e foarte clar ce e cu acest site, nu am gasit nicio descriere, niciun cuvant despre menirea lui, articolul este nesemnat)

La radio vor ajunge intotdeauna piesele CERUTE, indiferent daca in playlist sunt si piese difuzate “FORTAT”!

Nu esti difuzat pentru ca piesa ta nu este CERUTA!

Artistule, scoate tu mai intai HITUL si apoi fii convins ca playlist managerul te va difuza! Frustrarile tale sunt oglinda insuccesului materialului proaspat lansat.

Pai, cum adica?! Ceruta de cine?! Exista un barem? Cam cate cereri trebuie sa aiba aceeasi piesa pentru a fi difuzata? Si… daca nu e difuzata, cum ar putea fi ceruta? De unde ar putea sa o stie ascultatorul? Oricum, asta imi aminteste de faptul ca de ceva vreme (cativa ani) casele de discuri au inceput sa trimita comunicate in care anunta ca artistul X a lansat un hit. Nu conteaza ca acel cantec a fost urcat pe Youtube in ziua respectiva si nu stie nici dracu de el, casa de discuri STIE ca e hit. Asadar, in timp ce unii lanseaza pe banda rulanta direct hituri (multumim PR-ilor harnici!), restul artistilor sunt urmasii directi ai lui Frank Zappa, King Crimson, Rare Earth si… Adrian Iorgulescu. Ei se misca-n alte sfere, canta doar pentru propria familie si pana cand nu s-o inventa si un post de radio pentru ei, n-au decat sa… faca arta.
Dar de departe cea mai amuzanta si mai lipsita de logica afirmatie este data de George Zafiu (Europa FM) pe site-ul petreanu.ro:

Sigur că unii dintre noi ascultă radio mai mult sau mai des și atunci o piesă sau mai multe pot deveni stresante la un moment dat, dar în același timp un alt individ care ascultă mai rar se bucură ascultând aceleași melodii.

Asadar…. pana la urma ajungem la adevar. Astia fac radio pentru cei care nu prea asculta. Deci sa nu ne mai miram ca astazi (19 septembrie), in intervalul orar 00.00 – 8.37, Kiss FM a difuzat de cate 3 ori piese ca: Pentru ca – Inna feat The Motans, Lacrimi si pumni in pereti – Carla’s Dreams, Lock My Lips – Karmen feat Krishane, Girls Like You – Maroon 5 feat Cardi B, Dor sa te ador –  Doddy feat Lora, Inima nebuna – DJ Project feat Mira. Tot Kiss FM, in acelasi interval orar, a difuzat de 4 ori piesele 6 Days – Mahmut Orhan  feat Colonel Bagshot si Allegro ventigo – Dan Balan feat Matteo.
Citeam pe pagina lui Florentin Milcof comentariile unui artist, producator si manager care sustine ca daca nu e pe banii nostri, nu avem subiect, putem sa comentam doar ce se intampla la posturile publice. Pana la un punct, are dreptate. Nu-i pe banii nostri. Este, insa, pe nervii nostri. Respectivul, omite totusi, un aspect important: ca iubitor de muzica si de radio, ca receptor al programelor de radio, am dreptul sa pretind calitate, respect. Nu pot impune, dar pot sa cer si sa comentez. Faptul ca un om implicat in fenomen gandeste atat de obtuz, faptul ca un om care traieste din muzica expediaza cu atat usurinta un subiect atat de important precum cel al modului in care MUZICA ajunge la public, spune multe despre gandirea defecta care domina peisajul muzical romanesc. Daca pentru Artist acest subiect este atat de putin important, atunci chiar nu are dreptul sa se planga de problemele din showbiz. Și încă ceva. Să nu uităm că postul public de radio (prin toate canalele lui) difuzează muzică diversă. De la clasică, la jazz, blues până la folk, rock, pop. Dar cum rămâne cu celelalte 100 de posturi de radio care folosesc sistemul heavy-rotation si altereaza gustul publicului?!
Replica nu iti place, nu asculti, nu tine! Este foarte simplu sa te uiti pe playlisturile radiourilor din top 10 pentru a vedea ca o alternativa reala nu exista. Uneori, chiar am impresia ca identitatea unui post de radio este data de semnale, jingles si publicitate. Ceea ce este intre acestea (muzica, hahaieli si uneori chiar si stiri) sunt cam la fel.
Florentin Milcof a postat un link si la studiul facut de IRES privind modul in care se raporteaza romanii la muzica. Interesant este faptul ca potrivit acestui sondaj, romanii asculta muzica in principal la radio. Grav este ca artistii nu constientizeaza faptul ca ne invartim intr-un cerc vicios. E ok, atata vreme cat nu e pe banii nostri. De parca asta e tot ce conteaza. Despre sondajul IRES Andrei Partos a vorbit cu Ilie Stoian in cadrul vlogului de luni.
Aveti mai jos postarea lui Florentin, link-uri catre articolele dezbatute, precum si inregistrarea episodului de luni a vlogului Foc de P.A.E.
 

Cum se alege muzica la Europa FM (şi de ce e cea mai bună muzică pentru ascultătorii Europa FM)

https://www.petreanu.ro/cum-se-alege-muzica-la-europa-fm-si-de-ce-e-cea-mai-buna-muzica-pentru-ascultatorii-europa-fm/
 

Cum ajung piesele pe radio – nișă VS. comercial VS. manele

https://www.infomusic.ro/2018/03/cum-ajung-piesele-pe-radio-nisa-vs-comercial-vs-manele/
 

Dar, cine sunt oamenii care aleg muzica de la radio?

https://heavyrotation.ro/cine-sunt-oamenii-care-aleg-muzica-la-radio/
 

Cum afli dacă o piesă e hit sau nu?

http://www.danfintescu.ro/cum-afli-daca-o-piesa-e-hit-sau-nu/
 

Vlogul Foc de P.A.E.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here