Holograf, la Adevărul Live: „După Revoluţie, am plecat în Olanda pentru că lumea îşi revărsa furia pe cei care reuşiseră să existe în comunism“

0
64

Holograf la Radio Romania 2015Articol preluat din Adevărul
Membrii trupei Holograf şi cântăreţul de muzică folk Marius Baţu au fost prezenţi în studioul Adevărul Live, unde au vorbit despre concertul acustic pe care urmează să-l susţină la Alba Iulia, în cadrul Festivalului Dilema Veche, dar şi despre perioada de început a formaţiei, piedicile puse de regimul comunist şi despre schimbarea stilului muzical de-a lungul timpului.
„Deciza de a-l coopta pe Mugurel (Iulian Vrabete) în Holograf a fost chiar întâlnirea noastră de la Alba Iulia, din ‘85, când a venit propunerea de a cânta la Casa de Cultură de acolo“, îşi aminteşte Edi Petroşel.
„Se punea un afiş cam cât un flyer pe unul din stâlpii de la Piaţă Romană şi seara veneau 1200 de tineri. 600 stăteau în stradă, să audă doar muzica. Erau alte forme de promovare şi era altă atmosferă. Noi încercăm să aproximăm tot felul de lucruri, de la sunet, că şi ăla era manufacturat, până la maşinile de fum artizanale, care şi alea luau foc. Erau pe vremuri chiar baloane cu făină, care explodau când nu trebuia, şi ăsta era fumul. Erau vremuri frumoase pentru că trăiam într-o lume a noastră“, şi-a amintit Dan Bittman perioada de început a trupei.
Edi Petroşel şi-a amintit şi de concertele susţinute seară de seară pe litoralul românesc, pe toată perioada verii: „Pentru noi perioada Costineşti a însemnat enorm, era întâlnirea noastră cu ţara. În perioada aia cântam în fiecare seară, nu existau pauze, Dănuţ nu avea voie să răguşească. Aveam cam o sută de zile de muzică non-stop.“
„Cenzură era mai mult a textului, pentru că muzical sigur că nu permiteau la vremea respectivă abordări extreme, de exemplu punk, care era mult prea agresiv“, a completat Iulian Vrabete.
„A fost un moment foarte delicat în februarie ’90. Noi, care umpleam sălile, ne-am trezit molestaţi de public, oamenii erau ostili. Două-trei săptămâni toată lumea îşi revărsa furia pe cei care reuşiseră să existe în comunism. A fost greu, am încercat şi turnee, n-am mai reuşit, de asta am luat şi decizia să plecăm în Olanda, unde am activat că trupă de coveruri“, a spus şi Edi Petroşel.
„În domeniul ăsta noi am reuşit ca întotdeauna să fim mai catolici decât Papa, pentru că la noi industria muzicală este mult mai aprigă decât în Europa, poate chiar şi decât în Statele Unite ale Americii. Probabil şi pe un fond naţional, puţin mai străveziu, pentru că pe nicăieri nu s-a polarizat atât de tare industria pe un singur gen, reuşind să le dea la o parte pe toate celelelalte. Vorbesc despre ceea ce înseamnă apariţie pe TV şi radio. În State, toată lumea are un loc sub soare. În România, cineva care ţine de un gen necomercial e greu să apară undeva. Atunci totul se bazează pe comunicare directă, prin spectacole. Nu mai sunt emisiuni muzicale, sunt doar câteva posturi muzicale, care nu au o audienţă mare, care difuzează toată ziua videoclipuri, dar doar dintr-un gen muzical. Noi aparţinem unui trecut care e destul de puternic să ne ţină în picioare şi acum“, este de părere Iulian Vrabete.
„Mai e o problema destul de delicată. Nu uitaţi că înainte de ‘89 cântam exclusiv pe bilet. În momentul de faţă este doar notorietatea care te pune în situaţia să cânţi gratuit la un festival de bere sau la un eveniment publicitar sau campanie electorală. Piaţa biletului în România este zero. În ziua de azi, artiştii români nu cânta pe bilete, nu asta este sursa principală“, a completat Petroşel.
„Noi am fost contestaţi de-a lungul timpului, că de ce ne-am adaptat, de ce nu mai cântăm rock? Noi am cântat ce ne-a stat bine. Au început să conteze şi versurile, pentru că până în ‘90 versurile le păcăleai, trebuia să ai mare grijă ce spui. Asta a făcut diferenţa apoi. Adaptarea s-a făcut şi în funcţie de vârstă, de cum ne stătea bine. În 1996 s-a întors Marius Baţu şi am început să colaborăm, făcând acest album «69% Unplugged», unul dintre cele mai frumoase albume, şi care a readus interesul publicului faţă de Holograf“, a explicat Edi Petroşel.
Pe link găsiți video precum și textul în întregime:
http://adevarul.ro/entertainment/muzica/trupa-holograf-adevarul-live-dupa-revolutie-plecat-olanda-lumea-isi-revarsafuria-cei-reusisera-existe-comunism-video-1_57b729415ab6550cb8e7e3c8/index.html

Andrei Partos
Follow me
Ultimele postari ale lui Andrei Partos (vezi toate)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here