Zoltán András (Sarmalele Reci): „Adevărata cenzură am resimțit-o după 2000, nu în perioada de tranziție”

Articol preluat din Capital

1
132
Zoltan Andras

Țara te vrea prost. Așa te-o fi vrând ea, dar Sarmalele Reci au încercat dintotdeauna, prin versurile lor, să deștepte: un simț, o conștientizare a unor situații și imboldul de a acționa. Despre acest cântec, Zoltán András spune că a fost o revelație și pentru ei, le-a fost infirmat mitul că prin alte părți ale lumii ar umbla câinii cu covrigi în coadă, existau fani de ai lor în Germania, în Elveția care le-au spus că textul e și despre ei, despre societatea lor, societate care de aici, din România, părea un paradis al armoniei sociale.

(…)

Ne întoarcem la formație. Cât de greu v-a fost să vă impuneți pe piață? Pe atunci, era loc destul…Fizic, cel puțin. Cât spațiu de înțelegere a fenomenului aveau românii?

Zoltán András: Comunitatea de rockeri ne-a primit cu brațele deschise. Apoi, am avut parte de sprijinul presei democratice, al radiourilor independente și al intelectualilor critici, contestatari ai regimului tota­litar. Anul 1999 a însemnat un moment de cotitură, o dată cu lansarea hitului Tele­fonul nu mai sună, al cărui clip a fost difuzat în heavy rotation (fără exagerare) pe ProTV. A fost un cântec de dragoste, nu de protest, dar, prin inter­mediul lui, Sarmalele Reci au ajuns la inima românului simplu, care „nu prea e cu rockul”. Peste încă doi ani, aveam să lansăm Șpriț de vară, un hit care avea să intre pe compilații de petrecere, alături de manele și cântece folclorice de pahar. Dintotdeauna am încercat să rezol­văm acest paradox: cântecele cu miză socială sunt apre­ciate de „intelectuali”, în timp ce oamenii simpli, despre a căror viață vorbim în principal, nu prea ajung la mesajele noastre. Încă ne străduim să găsim o soluție.

V-ați confruntat cu cenzura în primii ani de existență a trupei?

Zoltán András: Nu era propriu-zis cenzură, mai mult un fel de ghetoizare, de izolare, de care sufereau toate vo­cile contestatare din acei ani. Am primit amenințări în revista România Mare a lui Vadim Tudor, dar asta mai degrabă ne-a promovat într-o elită a artiștilor incomozi. Am primit des­tule șicane, dar eram căpoși și ne făceam loc prin cluburi, teatre, case de cultură studențești sau centre culturale ale ambasadelor. Adevărata cenzură am resimțit-o nu atunci, în perioada de tranziție, ci mai târziu, după 2000. E cenzura radio­urilor comerciale și a sistemului mediatic-con­sumerist care încurajează moda hiturilor care țin doar o vară, lipsite de valoare muzicală și de mesaj. Culmea e că și radiourile alter­native strâmbă din nas, pentru că nu suntem nici pe placul corporatiștilor fandosiți și nici ai hipsterilor. Un radio de rock unde aveam prieteni ne-a refuzat în 2006 un cântec foarte curajos, în care ne luam de întreaga clasă politică (Adrian Băsescu) pe pretextul că „noi nu difuzăm manele”. Desigur, era un pretext. Dar am avut mereu de partea noastră publicul, care astăzi numără mai multe generații de ascultători.

Puteți citi interviul în întregime aici: https://capitalcultural.ro/zoltan-andras-sarmalele-reci/

1 COMENTARIU

  1. Confuzie de termeni.Cenzura este altceva si se aplica intr-un sistem de masuri ordonate ,centralizate , cand e la nivel de stat.Deci onorabilul bate campii.Faptul ca un radio comercial care are un target te refuza NU e cenzura.Daca te refuza si un radio independent poate e un semnal.Radiourile comerciale fac ce stiu.Adica vand ”produse” care sa faca bani.Asta in sine nu are nici o legatura cu muzica sau cultura si etc .Deci nu poate fi socotita ca o forma de impiedicare a unei libere manifestari.E simplu.Dom’le produsul tau nu e ptr mine.Mergi mataluta si canta la alta masa.Daca-i zic asta tiganului care vine sa-mi cante la ureche….il cenzurez?Nu.In rest, trupa are o anumita audienta si aia e.Cu”corporatistii fandositi si hipsterii” iar e un pic de ras.Bine ma.Acu’ daca nu asculti Sarmalele , aceasta lumina de la rasarit esti fandosit;-)))).Mai sa fie.A se slabi.By the way.Valoare muzicala , ca se face referire)radiourile care nu cultiva valoare etc )…pai aia e din plin pe la niste baieti de mare trecut/prezent/viitor.Bach, Stravinsky, Bartok ,Ravel….hohoo..Lista plina.N-ai timp sa asculti.Ce sa mai zicem de Enescu, Cuclin,Jora, etc ,etc .Ai nostri d’aci.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here