De la Instagram la TikTok: Cum a evoluat social media în ultimul deceniu

Articol preluat de pe site-ul Hotnews

0
151
În 6 octombrie 2010, o nouă aplicație construită de o mică echipă, Instagram, a intrat în direct pe Apple Store.
 
Instagram a acumulat peste 100.000 de utilizatori în mai puțin de o săptămână, ceea ce a consacrat-o drept una dintre aplicațiile cu cea mai rapidă ascensiune de la acea vreme. Până în decembrie, acesta a înregistrat un milion de înscrieri. Co-fondatorul Instagram, Kevin Systrom, a prezis atunci că „această comunicare prin imagini” va „lua avânt” în anii următori, potrivit Mediafax.
Până la sfârșitul deceniului, Instagram avea peste 1 miliard de utilizatori și făcea parte din una dintre cele mai valoroase companii tehnologice din lume. În 2012, a fost achiziționat de Facebook (FB) pentru un miliard de dolari.
 
În prezent, pe piața tehnologică a apărut un nou rival, TikTok, care are o ascensiune la fel de rapidă ca cea a aplicației Instagram, de la începutul anului 2010.
 
În ultimii ani, Instagram a copiat mai multe funcții din modelul aplicațiilor rivale precum Snapchat și TikTok, totul pentru a se adapta la schimbarea tendinițelor și obiceiurilor utilizatorilor. Totodată, această aplicație a fost nevoită să se confrunte și cu părțile negative ale platformei sale, de la dezinformare la intimidare online.
 
„Când Instagram a apărut, a fost vorba în primul rând de urmărirea persoanelor fără aprobare, a fost vorba despre distribuirea fotografiilor cu un grup larg de oameni”, a spus Josh Miller, fost angajat al Facebook. Acum, Instagram – ca și celelalte aplicații din mediul online- se concentrează pe postări efemere, experimentând videoclipuri muzicale de 15 secunde și oferind mai degrabă opțiuni de partajare privată decât publice.
 
Cronologie: Cum a evoluat social media în ultimul deceniu
 
2010: Instagram se lansează în octombrie 2010 și depășește extrem de rapid un milion de utilizatori;
 
2011: lansare Snapchat și Google Plus. Doar unul dintre aceste două aplicații va supraviețui deceniului;
 
2012: Facebook este de acord să achiziționeze Instagram pentru 1 miliard de dolari, o sumă uluitoare la acea vreme. Astfel, Facebook ajunge la un miliard de utilizatori activi lunar.
 
2013: Twitter devine public, dar investitorii de pe Wall Street își dau seama că dimensiunea publicului acestei platforme nu se va compara niciodată cu Facebook; Wall Street Journal relatează că Snapchat a respins o ofertă de achiziție de 3 miliarde de dolari de la Facebook.
 
2014: Facebook cumpără WhatsApp pentru o sumă uriașă de 22 de miliarde de dolari, consolidându-și puterea asupra pieței de social media.
 
2015: Rețeaua socială Friendster se închide, invocând „peisajul în evoluție din industria noastră provocatoare”.
 
2016: Facebook, Twitter și Google se confruntă cu reacții negative pentru rolul pe care platformele lor l-au jucat în dezinformarea din timpul alegerilor prezidențiale din 2016.
 
2017: Twitter închide Vine, o aplicație de partajare video. Bytedance, un start-up din China, cumpără Musical.ly, o platformă de sincronizare a buzelor și apoi îi mută utilizatorii pe TikTok.
 
2018: Facebook, Twitter și Google se confuntă din nou cu probleme legate de confidențialitate, în urma scandalului Cambridge Analytica.
 
2019: Elizabeth Warren vrea să spargă Facebook, despărțindu-l de Instagram și Whatsapp.
 
În momentul lansării Instagram, Facebook era un jucător major în social media, dar niciodată nu a fost la fel de dominant ca în prezent. Alți giganți tehnologici, inclusiv Google și Apple, au încercat să-și creeze propriile rețele de socializare. Snapchat a fost lansat în 2011, iar Twitter a devenit public în 2013. Unii credeau, la acea vreme, că mai multe rețele de socializare ar putea coexista.
 
Totuși, Google a închis Google+, iar publicul Twitter a rămas la circa 300 de milioane de utilizatori, mult sub cele 2,45 de miliarde de utilizatori ai Facebook. „Când s-a lansat Snapchat, acesta a prezentat un mod total diferit de comunicare”, a spus analistul principal al eMarketer, Debra Aho Williamson.
 
Până la sfârșitul deceniului, industria s-a consolidat destul de mult. În urma achiziției Instagram, Facebook a cumpărat și platforma de mesagerie WhatsApp pentru 22 de miliarde de dolari în 2014. De asemenea, Facebook a încercat să cumpere Snapchat pentru 3 miliarde de dolari în 2013, dar fondatorul acestei aplicații, Evan Spiegel, a refuzat.
 
Pentru o perioadă, Instagram părea că și-a păstrat în continuare spiritul independent, chiar și după ce a fost cumpărat. În 2018, co-fondatorii Instagram, Systrom și Mike Krieger, au părăsit compania din cauza tensiunilor cu CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg.
 
Cu Instagram, WhatsApp și Messenger, Facebook deține patru platforme care au fiecare peste 1 miliard de utilizatori. Reputația Facebook a suferit o lovitură majoră după dezvăluirile conform cărora Cambridge Analytica a obținut datele personale a peste 87 de milioane de utilizatori, generând suspiciuni asupra modului în care tehnologia respetă viața privată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here