Eurovisionul și manipularea din presă

0
288

E tot mai greu să ții pasul cu știrile despre Eurovisionul românesc și cu ciudățeniile din regulamentul acestui concurs organizat de TVR. Ca și când limbajul de lemn din actele oficiale ale televiziunii precum și lipsa de reacție la valul de critici din ultima vreme n-ar fi de ajuns, mai toarnă gaz pe foc și presa manipulatoare. Astăzi (duminică, 13 ianuarie), ziarul Capital a publicat pe site un articol cu un titlu pe cât de lung, pe atât de fake: „EXCLUSIV! Scandal monstru la TVR din cauza Eurovision 2019! Acuzații grave la adresa postului public de televiziune! Dan Bitman implicat! Cât costă toată afacerea”.

Punctul 1. Nu era nimic exclusiv în acel text scris de Anca Andrei pe capital.ro.

Punctul 2. Nu există niciun „scandal monstru” în TVR. Acolo toată lumea doarme liniștită și aplică zicala: „câinii latră, caravana trece”.

Punctul 3. Dan Bittman (scris cu dublu T, precizare pentru jurnaliștii de la Capital) nu mai este implicat din 31 decembrie 2018, moment în care și-a anunțat retragerea din concurs.

Punctul 4. Din textul publicat pe site-ul capital.ro, nu reiese cât costă „toată afacerea”. Formularea „întreaga poveste Eurovision ar costa aproximativ un milion de euro” este o manipulare ordinară. Păi, ori știi cât costă (din surse oficiale sau nu) și îți asumi să faci informația publică, ori habar n-ai, caz în care te abții.

Punctul 5. Înțeleg nevoia de vizualizări și accesări, dar se poate și cu mai multă decență. Poate și cu inteligență.

Primul paragraf din acest articol, care ridică semne de întrebare, este următorul:

Printre câştigători s-a aflat şi Dan Bitman, care a decis, însă să se retragă din concurs la scurt timp. Regulamentul spune că dacă acest lucru nu se întâmplă în primele 24 de ore, artistul ar trebui penalizat financiar şi prima piesă sub linie ar urma să o înlocuiască pe cea retrasă.

Reiau: Bittman, cu dublu „t”.

În primul rând, regulamentul publicat pe site-ul TVR nu zice nimic despre o sancțiune financiară. Aveți paragraful mai jos. Citat din regulament:

a)      retragerea piesei sau a Concurentului admise în SNESC 2019 este permisă doar în condiţiile clauzelor contractuale agreate cu SRTv, intenţia motivată de retragere necesitând notificare prealabilă care trebuie transmisă pe adresa eurovision.romania@tvr.ro în termen de cel mult de 24 de ore de la transmiterea înştiinţării aferente calificării în oricare dintre etapele SNESC 2019;

Pentru a putea aplica un regulament, ar însemna să existe un contract între două părți (organizator-concurent). L-a întrebat cineva pe Bittman (cu doi de „t”) cu câte ore înainte semnase contractul cu TVR-ul? Dar pe Mihai Trăistariu l-a întrebat cineva dacă și când a semnat vreun contract?

De unde reiese că ar exista o sancțiune financiară pentru cei care decid să se retragă? Așteptăm în continuare un comunicat clar de la TVR în acest sens. E chiar atât de greu să organizezi transparent un concurs?! Subliniez faptul că TVR-ul nu a anunțat oficial nici retragerea lui Dan Bittman (dublu „t”, insist) și nici pe cea a lui Mihai Trăistariu. Telespectatorii au aflat aceste informații de pe paginile de facebook ale artiștilor. Dacă în cazul lui Bittman, televiziunea a catadicsit să confirme postarea solistului, în cazul lui Trăistariu tace doct.

Singurul lucru cu sens spus de cei de la Capital în paragraful citat mai sus, este faptul că piesa lui Bittman ar fi trebuit să fie înlocuită cu prima clasată sub linie. Dacă ne uităm în regulament, citim următoarele:

…poate proceda la calificarea următorului clasat în situaţia retragerii/eliminării unui concurent;

Mă întreb: ce caută „poate” într-un regulament?! Cum adică „poate proceda”?! Poate, dar nu vrea să îl califice pe următorul clasat?! Sau cum vine asta?!

Un alt paragraf din articol, care mi-a atras atenția este următorul:

Regula Wild Card-ului introdus din mers de TVR a creat un adevărat scandal intern şi momentan nimeni nu înţelege exact cum are de gând TVR să stopeze valul de acuzaţii care au început deja să curgă.

Jurnalista de la capital.ro și-a făcut documentarea pe genunchi. TVR-ul nu a introdus din mers regula wild card-ului. Ea exista în regulement de la bun început. Problema nu este cum are de gând televiziunea să stopeze valul de acuzații, ci de ce ajunge mereu în astfel de situații, de ce nu este în stare să facă un regulament clar, de ce nu își asuma răspunderea de a desemna un reprezentant, fără să simuleze o preselecție?!

Și… cum adică există „un adevărat scandal intern” în TVR? S-a certat portarul cu cameramanul?! De ce ne-ar interesa pe noi de un scandal intern?! Nu e suficient faptul că acordarea unor wild card-uri nu este corectă față de ceilalți concurenți înscriși?!

Iată ce scrie în continuare autoarea articolului:

O altă problemă ar fi cu trupa Trooper care şi-ar fi publicat piesa înainte 1 septembrie 2018, ceea ce nu este în acord cu regulamentul. În urmă cu zece ani, Marius Moga a fost descalificat din acest motiv, iar acum TVR, deşi atenţionat, nu ar fi luat nicio măsură.

Condiționalul-optativ perfect ne omoară cu zile. Când vrei să lași impresia că știi, când vrei să bagi un fitil, folosești în exprimare formulări de genul „ar fi fost” „și-ar fi publicat”, „ar fi luat”. Din punctul meu de vedere, tăcerea celor două tabere (organizator și artiști) este stranie. În mod normal, trebuiau să pună capăt imediat acestor speculații.

Dar să citim paragraful care încheie într-un mod apoteotic articolul:

Conform unor surse media, întreaga poveste Eurovision ar costa aproximativ un milion de euro, iar managerul proiectului ar fi Cristian Zgabercea, un apropiat al lui Radu Mazăre, care ar avea şi probleme penale serioase. Modul în care sunt gestionaţi banii şi cum este organizată selecţia naţională a creat numeroase nemulţumiri în rândul tinerilor artişti români, care ameninţă că vor solicita EBU (Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune) să ia atitudine.

Din nou: „ar costa”, „ar fi”, „ar avea”. Ce caută Mazăre în toată aceste poveste, doar autoarea articolului știe. De când e EBU Fiscul Europei?! De ce ar cere „tinerii artiști români” ca EBU să ia atitudine față de modul în care TVR-ul gestionează bugetul alocat unui eveniment?

Așa jurnaliști, așa concursuri, așa industrie muzicală!

P.S. Ne-am bucura ca până pe 27 ianuarie, TVR ar răspunde măcar câtorva întrebări formulate aici, pe site, sau în grupurile dedicate evenimentului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here