Moare rock-ul romanesc?

0
457

De două săptămâni presa internațională „fierbe”. A fost de ajuns ca Gene Simmons să declare că „rock-ul a murit” pentru a provoca un val de reacții pro și contra în presa străină. S-au căutat vinovații (unii au zis că sunt de vină puștii care descarcă muzica ilegal de pe net, alții au dat vina pe mogulii caselor de discuri), s-a discutat și despre cenzură, dar și despre noul val de rockeri versus „garda” veche. Deși suntem încă departe de concluzii, se discută cu multă pasiune dar și cu argumente.
 
Pentru că iubim muzica în general, și rock-ul în special, am „împrumutat” ideea, și amintindu-ne de un interviu pe care i l-a acordat Florian Pittiș lui Andrei Partoș în 1992 (unde Moțu vorbea despre ce a însemnat cândva rock-ul), am vrut să aflăm cum se „simte” rock-ul românesc. Mai trăiește sau nu….? Mai are forță? Mai poate? N-am stat prea mult pe gânduri și am făcut un set de 10 întrebări pe care le-am trimis unor oameni implicați în fenomenul muzical autohton. Astfel, am stat de vorbă cu Daniel Silvian Petre (prozator, publicist și muzician român, Survolaj, Chin, Petre & Kindlein, Acoustica, solo), Adi Manolovici (chitarist, compozitor, profesor de chitară), Mike Godoroja (producător muzical, realizator de emisiuni radio şi televiziune de profil blues, jazz şi rock, fondatorul Mike Godoroja & Blue Spirit, compozitor, textier), Alexandru Andrieș (muzician de blues / jazz / folk, arhitect, scriitor, poet, traducător, pictor și grafician), Andrei Bălașa (chitarist, compozitor, solist, membru fondator al grupului PhenomenOn), Lucian Cremeneanu (jurnalist independent şi DJ), Alin „Coiotu” Dincă (solist, compozitor, membru fondator al grupului Trooper), Vasile Șeicaru (solist, compozitor și de muzică folk) și Răzvan Albu (solist, chitarist, compozitor).
 
Aveți mai jos răspunsurile lor. Așteptăm și opiniile fanilor de rock.
 
 

Daniel-Silvian Petre: „Mesajul social a dispărut pentru ca stam pe capul parintilor pina la 100 de ani si singura forma de protest romanesc e refuzul mincarii la cina”

Daniel Silvian Petre

1.     Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Deocamdata nu. Poate va reusi generatia „uitata acasa”, copiii cu mamele plecate la cules de capsuni in Spania, cei cu probleme de viata adevarate. Astia vor minca jar si, daca va mai exista rock si curent electric peste 10 ani, trupele lor vor umple din nou stadioanele.
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Nu, nu mai conteaza mesajul, doar tehnica, echipamentul si sincronizarea. Rockul a devenit un fel de sport.
 
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Pentru ca stam pe capul parintilor pina la 100 de ani. Singura forma de protest romanesc e refuzul mincarii la cina.
4.     Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?  
Nu. Nici n-ar mai avea ce sa cenzureze, pentru ca o ducem tot intr-o fericire, mai rau ca pe vremea lu’ Ceausescu.
5.     Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?  
Nu numai la noi e o lipsa de progres. Si afara se reincalzeste ciorba de vreo 20 de ani. Iar noi nu sintem un popor rock. Cind ati auzit ultima data un riff de chitara bubuind sanatos dintr-o masina aflata la semafor?
6.     În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc? 
Care vinzari de disc?
7.     Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?    
Nu si da. Nu, pentru ca numarul de descarcari e o confirmare a interesului de moment si da, in sensul ca inflatia asta de artisti si accesul rapid si gratuit la audienta (fie si virtuala) desacralizeaza muzica, o duce in derizoriu. Nu mai apare nimic durabil, totul e sezonier, de unica folosinta.
 
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri? 
Da, pentru ca, oricum, nu prea mai exista artisti profesionisti. Cine mai are curajul sa joace totul pe-o carte, sa ajunga sa traiasca din muzica sau sa faca foamea PENTRU muzica, intr-o epoca in care fericirea e obligatorie si se poate achizitiona in leasing?
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Mai degraba il incurca.
10.  Moare rock-ul românesc?   
Daca o sa reuseasca sa „fure” gagicile din discoteci si sa le aduca in fata scenei sa dea din cap, nu va muri.

Adi Manolovici: „Cred ca mesajul in rock a disparut datorita publicului care este din ce in ce mai superficial”

Adi Manolovici

1. Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
In situatia actuala, atat la nivel national dar si la nivel international, rock-ul (se stie, din ce in ce mai putin promovat de media) nu are cum sa renasca, mai ales cand spectatorii sunt nevoiti sa plateasca bilet. Se stie ca in ultimii 10 – 15 ani, majoritatea concertelor (exceptie facand legendele rock-ului international) au fost cu public „la liber”, sponsorii preluand toate obligatiile pecuniare pentru artisti. Din punctul meu de vedere nu se poate vorbi de stadioane. Poate, cel mult sali cu capacitate de pana in 500 de locuri….din pacate.
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Rock=Protest. Fanii adevarati de rock urmaresc atat versurile cat si mesajul general al piesei. Cata vreme, societatea noastra, statul, guvernantii fac greseli, iar nivelul de trai scade pe zi ce trece, este evident ca vor exista miscari de protest. Este bine ca pe langa rock, au aparut si alte miscari (tot protestatare) de gen rap care se bazeaza in mod special pe versuri. Este posibil sa intalnim muzical si o fuziune a acestor genuri, cum dealtfel am mai avut surprize (Cargo feat. Parazitii).
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Cred ca mesajul in rock a disparut datorita publicului care este din ce in ce mai superficial. Foarte putini asculta rock cu mesaj, iar preferinta actuala este pentru trupele care canta balade cu influente pop (si mai putin rock). Fanii de astazi sunt in general corporatistii care nu au „trait” sub regimul de trista amintire (cand rock-ul era intr-adevar un fenomen de protest, de revolta). Generatia mea, este deja la 40-50 de ani, iar majoritatea au in case adevarate biblioteci muzicale, iar deplasarile la concertele live au devenit din ce in ce mai anevoioase si mai rare. Cum as putea sa merg la un concert Voltaj, Vama, Vita sau Trooper cand acasa am Sfinx, Progresiv TM, Pro Musica si Sterian? Nu as vrea sa jignesc pe nimeni din breasla dar prefer sa ma raportez la o muzica cu mesaj rock autentic. E o chestiune de alegere personala.
 
4. Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Cenzura este din punct de vedere al genului abordat, al sound-ului, al raportarii la public. Cel mai bun exemplu este trupa Voltaj. Cum suna (stilistic vorbind) aceasta trupa in anii 80-90 si cum suna acum? Cati fani aveau atunci si cati acum? Raspunsul vine de la sine… Producatorii dicteaza sound-ul si linia muzicala. Din acest punct de vedere putem vorbi de cenzura. Se vrea numai muzica facila, muzica creata la computer, pentru adolescenti sau copii, care sa nu puna intrebari filozofice ci doar sa ofere raspunsuri superficiale maselor. „Tara te vrea prost„, o piesa cu iz de premonitie a Sarmalelor Reci, sau, daca vreti „Stupid People” scrisa cam prin aceeasi perioada: ’95-’96, de catre subsemnatul.
 
5. Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Promoteri exista, slava Domnului ! …desi, orele de difuzare ale muzicii rock sunt majoritatea pe timpul noptii. Nu cred totusi ca aici este problema. Atata timp cat doresti sa asculti muzica buna, iti poti gasi canale care difuzeaza muzica dorita. Totusi, cred ca in principal mass-media (la modul general ) si „producatorii” sunt vinovati de dezastrul in care ne aflam acum. As putea enumera cateva televiziuni si radio-uri care au implementat muzica facila, de plastic si au ingropat rock-ul…. Cred ca le stiti si Dvs… Cat despre „producatori”, acestia cauta numai mijloace facile de imbogatire, asta in detrimentul muzicii adevarate, muzica cu har.
 
6. În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Vanzarile de disc nu mai sunt atat de importante in acesta decada plina de internet. Inainte, era ceva sa ai un vinil, un CD cu trupa preferata. Acum absolut totul este la viteza ffw si la consum (…chiar si viata noastra). Cumperi numai ce-ti place si in general o faci online. Pentru artisti, adevaratii bani vin din concerte live, pe baza promovarii tale artistice de catre casa de discuri de care apartii, iar o parte din banii din concerte se intorc, indirect la producator. Dar asta este o alta poveste…
 
7. Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Nu cred. Cat va exista internet, vor exista si descarcari ilegale. Ar trebui aplicata o taxa modica de utilizare a net-ului care sa trimita niste cote artistilor, prin intermediul asociatiile de gestiune colectiva. Cam cum au facut la CD-urile blanc. O mica parte pleca la UCMR-Ada in folosul artistilor.
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Desigur ca nu. Youtube este doar un canal de mediatizare a ta ca artist, de promovare a unor piese, etc. El nu iti aduce decat vizualizari si notorietate dar nu si bani la modul direct. Banii vin din concerte, asta daca ai noroc cu vreun producator nostalgic care doreste sa-ti promoveze muzica ta, fara sa intervina el cu cenzura de care vorbeam mai devreme.
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Nu cred ca le ajuta. Defapt casele de productie isi impart singure premiile muzicale anuale, artistilor lor. E ca o roata care se invarte numai pentru ei. Cat despre rock, eu nu prea stiu case de productie din Romania care sa vanda rock !
10. Moare rock-ul românesc?
Se stinge usor, usor pana cand, poate se va reinventa sub o alta forma, dar in orice caz, va ramane un fenomen de nisa, underground, asa cum este, daca vreti blues-ul sau jazz-ul: mai mult de club, cu spectatori avizati si iubitori ai fenomenului.
P.S. Multumiri speciale acelor promoteri care isi mai pun inca intrebari cu privire la muzica rock si la artistii uitati de vreme (sau poate, unii dintre ei, uitati prea devreme…). Keep On Rockin’ !
 
 

Mike Godoroja: „Muzica rock nu mai este de la jumatatea anilor 90 un bun comercial de foarte larga circulatie”

Mike Godoroja

1. Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Raspunsul la aceasta intrebare trebuie dat de catre un profesionist in domeniul vanzarii de spectacole, care stie, simte si are viziunea unei tranzactii in acest domeniu. Eu pot sa fac doar o speculatie de ordin personal… Muzica rock nu mai este de la jumatatea anilor 90 un bun comercial de foarte larga circulatie, a fost inlocuita de altceva, iar cele cateva nume rock care vand ”stadioane” sunt in inferioritate numerica in fata actelor de alta natura. Statistica arata ca numarul spectcolelor de aceasta natura (cu peste 40.000 de bilete vandute) care apartin unui singur cap de afis s-a redus simtitor de la an la an, in schimb festivalurile si-au pastrat audienta. Asadar, ce pot raspunde la intrebare ?!…este un efect al celor afirmate mai devreme…in afara de cele cateva formatii cu chitara electrica cu distorsiune care se aud insistent la radio (Holograf sau Directia 5) care pot vinde Sala Palatului, in rest totul se rezuma la o sala de maxim 600-800. Daca se creeaza un eveniment gen TROOPER-MINCULESCU-OLTEANU atunci se poate trece de 2000 de bilete vandute !… asta este doar impresia mea si nimic mai mult.
 
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Asa cum spunea Sorin Chifiriuc (a carui autoritate in opinii o respect si o aprob in mare masura) intr-un interviu la Radio Total din 1994, ”vorbele in rock sunt 50% din esenta acestei muzici” separand astfel, in mintea ascultatorului, simplu si natural acest gen de cele care apartin ”fast-food-ului muzical” ! Raspunsul este da, conteza si azi si vor conta atat vreme cat artisti vor urca pe scena si vor canta riff-uri dinamice si galagioase, cu atitudine si puncte de vedere de la cele mai simple, directe si natange (vezi Alice Cooper sau Offspring) la cele mai inteligente si sofisticate (cum ar fi Coldplay sau Pink Floyd 2014) . Rock-ul din Romania nu are alta situatie decat cea de aiurea…bineinteles ca are pentru ce protesta …
 
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Industria, care este motorul economic, a dus la aceatsa consecinta !…
 
4. Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Nu, deloc…
 
5. Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Nu cred ca exista progres in arta ci evolutie… daca vorbim de acest criteriu, atunci cu totii asistam la o perioada de palier a acestui gen ajuns natural la apusul creativ al sau pe plan mondial… ca in orice arta, un curent , gen sau stil isi are un varf intr-o anume perioada dupa care se aseaza intr-o linie dreapta, traind in mare parte din inspiratie valorilor clasice. Nu este de vina nimeni !
 
6. În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Nu depinde deloc ! In tara noastra vanzarile de discuri nu au generat venituri care sa conteze pentru artistii rock.
 
7. Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Afecteaza la ”buzunar” dar nu si la ”suflet”…
 
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Daca esti un artist de LIVE, cu siguranta ca nu…
 
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Nu.
 
10. Moare rock-ul românesc?
Poftim ?!…
 
 

Alexandru Andrieș: „Cred ca duplicitatea a ajuns si in rock si – cel putin deocamdata – rockul nu prea se zbate”

Alexandru Andries

1. Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Asta e o intrebare pentru impresari, nu pentru artisti – nu-i asa ? Si de ce ar trebui rock-ul sa fie cintat in stadioane, in sali de sport ? In cluburi nu-i sta bine ? eu cred ca da …
 
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Nu cred ca exista o conditie obligatorie, respectiv rock = protest. Orice exprimare de tip artistic supravietuieste prin sinceritate – asta da, e obligatoriu !!! In rest, orice subiect e in regula, inlcusiv protestul – daca exista motivatie pentru asta.
 
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Probabil pentru ca artistii genului isi doresc o expunere cit mai mare si evita zonele controversate, oricum, nu cred ca le dicteaza nimeni ce sa compuna  🙂
 
4. Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Nu cred asta, cred insa ca duplicitatea a ajuns si in rock si – cel putin deocamdata – rockul nu prea se zbate …
 
5. Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Eu nu caut de obicei vinovati, prefer sa ma gindesc la solutii – de data asta insa raspund : publicul, in primul rind, e cel care sustine sau nu un artist, un gen. Punct.
 
6. În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Nu stiu, habar n-am ce tiraje se vind din acest gen muzical – asa ca nu am cum sa raspund.
 
7. Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Descarcarile ilegale afecteaza buzunarul aristilor, si parca n-as pune semnul egal intre banii din cont si creativitatea si randamentul artistic …
 
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Daca asta vrei, sa te vada multa lume pe YouTube, sigur ca te poti multumi cu asta: a lucra in studio la un album e o cu totul alta experienta, cintatul pe viu in fata publicului stabileste un altfel de contact artistic. Aici nu e de discutat, fiecare artist are propriile optiuni si e normal sa fie asa.
 
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Ideea asta cu „sa ma ajute cineva” cred ca nu ar mai trebui sa functioneze : casele de discuri vor sa vinda discuri, asta e treaba lor, nu sa ajute artisti – in clipa in care o casa de discuri e interesata de tine ca artist inseamna ca exista un potential comercial, nu e nimic secret aici.
 
10. Moare rock-ul românesc?
n-as vrea sa-l citez pe ROBERT PLANT, insa ce pot sa fac … mi-a placut mult raspunsul lui : „dar mai are puls?”
 
 

Andrei Bălașa (PhomenOn): „Pot spune ca exista cenzura, atat timp cat se decerneaza premii la categoria rock pentru trupe care nu canta rock”

Andrei Balasa – PhonemenOn

1. Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Eu consider ca rockul romanesc poate umple stadioane si sali de sport. Bineinteles conteaza ca organizarea sa fie extrem de buna si o publicitate pe masura .
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Versurile sunt extrem de importante in muzica rock. Consider ca rockul in ziua de azi are foarte multe motive pentru a protesta.
3.     Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Noi aproape tot timpul am avut un mesaj social in muzica noastra. Deasemenea stiu foarte multe trupe rock care au si ele. Din pacate sunt promovate trupele sau artisti fara mesaj.
4.     Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Productiile rock nu sunt cenzurate pentru ca nu depind de casele de discuri, aceste nefiind implicate in a promova trupe rock. Fiecare este liber sa se exprime cum vrea, atat timp cat o face pe cont propriu. Pe de alta parte, pot spune ca exista cenzura, atat timp cat se decerneaza premii la categoria rock pentru trupe care nu canta rock.
5.     Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Toti sunt vinovati intr-o mai mica sau mare masura, eu consider ca este un cerc vicios.
6.     În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Eu nu cunosc la ora actuala o formatie rock care sa depinda de vanzarile de disc, acestea fiind foarte scazute  .De cele mai multe ori formatiile  trebuie sa se autofinanteze .
7.     Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Eu cred ca descarcarile ilegale afecteaza cel mai mult formatiile mari. Formatiile  mai mici nu sunt afectate negativ, important este ca muzica sa ajunga la public, si sa fie ascultata.
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Sa ai mii-milioane de vizualizari pe Youtube nu poate decat sa ajute sa vinzi sali si CD-uri. Ca formatie in ziua de azi trebuie sa reusesti sa te adaptezi . Asadar , as fi multumit sa am milioane de vizualizari, aceasta nu ar insemna decat ca am reusit sa transmitem muzica noastra mai departe.
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
In niciun caz. Unul din motivele mari pentru care rockul romanesc sufera sunt casele de discuri, insa sper ca acest lucru sa se schimbe pe viitor.
10. Moare rock-ul românesc?
Trebuie sa recunoastem ca rockul romanesc nu o duce foarte bine, insa nu cred ca va muri, atata timp cat publicul va continua sa creada in noi.
PhenomenOn va lupta in continuare si sper sa faca la fel cat mai multe trupe.
Chiar daca rockul a fost ucis, conform declaratiei lui Gene Simmons, noi vom lupta pentru a-i demonstra ca se insala.Generatiile tinere iubesc rockul si nu il vor lasa sa moara.
 
 

Lucian Cremeneanu: „Rock-ul are chiar mai multe cauze pentru care să lupte şi să strige decât înainte de 89”

Lucian Cremeneanu

1. Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Da, însă nu peste noapte. E nevoie de rock bun, de promovare din partea caselor de discuri, a televiziunilor şi radiourilor. E nevoie de promoteri care să-şi facă treaba, de artişti care să creeze concepte. Întâi săli mici, apoi săli mai mari. Pentru moment, stadioanele par să fie rezervate în România doar legendelor.
 
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Categoric, da, versurile contează. Şi da, are pentru ce protesta! Are chiar mai multe cauze pentru care să lupte şi să strige decât înainte de 89.
 
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?  
Probabil din dorinţa de a crea un rock pozitiv, nesupărat, mai superficial şi mai uşor de înţeles.
 
4. Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Cred că există cenzură în primul rând la nivelul alegerilor pe care le fac casele de discuri. Apoi se ştie că există un şablon pe care televiziunile şi radiourile îl acceptă. O trupă rock care protestează împotriva unui partid sau a unei figuri (politice sau nu) ştie că nu se poate aştepta la foarte multă mediatizare.
 
5. Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
În primul rând producătorii. În România e foarte greu să găseşti acel producător care creează soundul împreună cu muzicienii, care ştie să facă sunetul actual, să inoveze. Când producătorul a făcut muncă bună (vezi cazul lui Mike Godoroja cu Iris) efectele s-au simţit, iar succesul nu a lipsit. Pe de altă parte, televiziunile şi radiourile au considerat întotdeauna rockul un gen de nişă, iar asta se vede şi se aude. Creatorul, muzicianul, poartă şi el o parte din vină pentru că nu a simţit vântul schimbărilor în rock şi nu a ştiut să ducă steagul mai departe. Publicul cred că e cel mai puţin vinovat.
 
6. În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Poate un pic mai mult decât alte genuri muzicale. Cred asta fiindcă în cazul artiştilor dance, pop, etno, chiar dacă nu vând discuri multe, ei sunt invitaţi la televiziuni, se aud la radiouri, sunt chemaţi la concerte. Iar astfel pot să compenseze pierderile de la vânzări cu veniturile din cântări. Rockerii nu au un tratament identic, aşa că pentru ei veniturile din vânzări s-ar putea să fie mai importante.
 
7. Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Nu sunt artist, nu cunosc problema din punctul lor de vedere, dar cred că îi afectează, pentru că descărcările ilegale înseamnă bani mai puţini pentru ei.
 
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Nu. Notorietatea nu este suficientă dacă nu se şi monetizează.
 
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
În momentul de faţă prea puţin spre deloc.
 
10. Moare rock-ul românesc?
Nu moare, fiindcă are rădăcini adânci care trebuie doar puţin plivite şi udate. Există o generaţie tânără de muzicieni buni din care trebuie să iasă şi compozitori buni. Iar după ce piaţa se va supra-satura de pop-ul şi dance-ul facil, va fi loc şi pentru rock.
 
 
 

Alin „Coiotu” Dincă (Trooper): „Dupa 50 de ani de rock romanesc, nu pot sa numar 10 nume in activitate”

Alin „Coiotu” Dincă

1.Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Nu sunt adeptul lui „niciodata”. Nu vreau sa fiu atat de brutal. Totusi eu simt ca lucrurile merg intr-o alta directie. Totul se modifica atat de rapid… totul se schimba. Si muzica incepe sa ia noi forme. Poate nu mai reusim noi sa vedem rock-ul romanesc tocmai de rock-ul din ochii nostri. Stiu insa un lucru sigur: intr-o zi, muzica buna scrisa de compozitori romani va umple din nou stadioane.
 
2. Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Daca aruncam o privire in jurul nostru gasim sute de motive pentru protest. Dar la concerte oamenii vin acum tocmai pentru a uita de problemele de acasa. Pentru a uita de scoala, de rate la banci, de politicieni mizerabili, de birocratia unei tari in genunchi. Asa ca muzicienii au schimbat putin lucrurile si au inceput sa cante despre partea frumoasa si luminoasa a lucrurilor. In ziua de astazi multe gasti de rock incearca sa aduca un zambet pe chipurile celor din fata scenei. Romania nu este tara in care sa devenim si mai incrancenati decat suntem. Trebuie sa invatam sa zambim… si nu ironic. Asta stim.
 
3. Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Am incercat mai sus sa-ti explic asta. Suntem prea tristi ca sa ne hranim cu si mai multa frustrare. Nu este momentul sa agitam lucrurile. Oamenii au obosit. Asa vad eu. Au protestat, au strigat, au murit, s-au imbolnavit… nu s-a schimbat nimic. Acum sunt ca un soldat care se reface. Trebuie sa incercam sa-i dam motive sa traiasca. In clipa asta nu se poate ridica la lupta.
 
4. Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
O daaaaa! Cate am auzit eu in anii astia de muzica. Cate pareri venite de la o adunatura de analfabeti. Cate pareri de mari specialisti… exista persoane care ajung sa ocupe locuri importante in radiouri sau televiziuni prin simple intamplari de moment. De acolo incepe dementa. Oamenii astia taie mai rau decat comunistii. Nu au legatura cu nimic si dovada este… in fata noastra. Porneste televizorul. Ai sa vezi cum se tampeste lumea in masa.
 
5. Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Toti! Creatorul nu mai simte nevoia sa experimenteze, sa se dezvolte, sa se auto descopere… de ce? Pentru ca producatorul ii explica exact care este situatia in radiouri si televiziuni. Daca faci aia nu te baga lumea in seama, daca faci altceva te injura ceilalti, daca nu faci nimic esti autosuficient si tot asa. Multi organizatori vor sa aduca pe scena femei dezbracate care fac playback… crede-ma ca este foarte trista situatia din Romania. Solistele de la noi arata ca niste femei abuzate pe strazile din Amsterdam. Ma uit cu mila ca s-a ajuns in punctul in care chiar si solistele cu voce incep sa sa renunte la haine. Pe afoanele alea inutile le inteleg… dar… este trist. O sa ne transformam intr-o oglinda a societatii. Artistii erau modele pentru altii. Acum noi incercam sa oglindim realitatea din Romania. Ma rog, nu toti. Inca mai exista muzicieni care nu sunt interesati de judecati, pareri, specialisti, doctori, si mai stiu eu. Mai exista pe undeva o sansa ca lucrurile sa revina la normal. Ma bazez mult pe tineri, pe cei pe care multi ii inura acum si ii numesc in toate felurile. Eu cred ca exact copiii de acum vor schimba lucrurile. Sunt deschisi, calzi, zambesc… in ei vad viitorul muzicii. Sunt cel mai fericit cand vad ca in fata scenei sunt si oameni foarte tineri.
 
6. În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Nu mai depinde nimeni de vanzarile de discuri. Nici in Romania, nici afara. Nu se mai cumpara muzica. Punct. Totul este pe internet. Acolo se afla realitatea de astazi. CD-ul este o amintire frumoasa.
 
7. Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Nu afecteaza creativitatea. Asta nu. Insa artistii cunoscuti nu vor sa mai lanseze muzica noua pentru ca ascultatorii doresc sa auda hituri, iar artistii tineri nu mai vad rostul unui album atata timp cat lumea cu greu este convinsa sa asculte chiar si o singura piesa. De ce sa risipesti 10 cantece cand oamenii nu mai au rabdarea sa asculte un album intreg?
 
8. Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
Si Sexy Braileanca are milioane de vizualizari… asa ca nu stiu daca asta este un criteriu. Vanzarile clar nu sunt. Dar la capitolul „vanzari bilete”… aici se vede exact cum sta treaba.
 
9. Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Casele de discuri nu mai ajuta pe nimeni. Lanseaza baloane de sapun in functie de anotimp. Mai scot si ei niste bani pe spinarea unor fraieri. Totul este moda de sezon pentru casele de discuri.
 
10. Moare rock-ul românesc?
Este in perfuzii. Asta este clar. Depinde de noi sa il scoatem de acolo, de la terapie intensiva, si sa il ducem din nou in fata oamenilor. Lucrurile sunt subre acum. Nu pot sa enumar 10 trupe mari romanesti, active! Nu pot. Chiar am incercat sa ma gandesc si nu am gasit. Trageti voi concluziile. Dupa 50 de ani de rock romanesc, nu pot sa numar 10 nume in activitate.
 
 
 

Vasile Șeicaru: „Atata timp cat vor exista concerte gratuite, atata timp cat banii vor circula altfel decat ar fi normal, nu vom avea o industie muzicala sanatoasa”

Vasile Șeicaru

Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?

Din pacate  cei care conduc, sau mai bine  zis stapanesc ’ostilitatile’ in ceea ce a mai ramas din domeniul pe care il numim inca rock, si in care unii cu naivitate mai credem,  sunt conduse de oameni care n-au avut de a face cu fenomenul, sau nu l-au inteles. Nu cred ca foarte curand trupe rock autohtone vor mai umple stadioane sau sali de sport,  la concerte cu bilete. Totul pleaca de la intelegerea genului, de la educatie, de la ceea ce se da (se dicteaza), pe Media spre vizionare sau ascultare .
 
Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Ar trebui sa conteze, dar cine se mai gandeste azi la asa ceva? Rock-ul ramane o stare de spirit pe care daca n-o traiesti la momentul respectiv, la momentul potrivit, nu vei putea intelege fenomenul in veci. Bineinteles ca mai are pentru ce protesta, ca doar avem exemplele si personajele langa noi, peste tot, la indemana noastra… trebuie sa gasesti doar calea, iti trebuie un dram de neliniste in plus!
 
Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Pentru ca la noi muzica a devenit strict o afacere! Rock-ul trebuie iubit neconditionat pentru ca revelatia sa vina, pentru ca muza sa vina! Toti cei din generatia noastra, care au iubit si au trait rock-ul, au tremurat si au ramas tulburati pana azi la auzul sunetelor chitarelor electrice in anii aceia! Nu ca as fi ramas vreun nostalgic, dar o privire inapoi nu strica niciodata! Eu vad cu ochi buni dezvoltarea rock-ului la nivel planetar. La noi faptul ca tinerii nu stiu ce sa asculte, se lasa usor manipulati si n-au modele bune de urmarit si de urmat, au dat nastere unor prapastii intre generatii, si asta intelegi mai bine cand auzi intamplator  …cum?… Beatles, Bob Dylan, Rolling Stones?…sorry, n-am auzit!
Mesajul social (fie ca-l transmiti, tu creatorule, fie ca il percepi, tu spectatorule), pleaca de la trairea libera de orice fel de manipulare sau aliniere. Cei care au revigorat rock-ul anilor 70, au reusit sa schimbe lucruri, mentalitati, gusturi in plan social sau chiar politic, si asta n-a fost putin!
 
Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Nu exista nici un fel de cenzura. Lipseste uneori motivatia pentru ca aceste productii rock sa patrunda, sa ajunga mai mult la oameni, si sa reziste mai mult timp! Exista proiecte de care casele de productie nu sunt si nu vor fi interesate, ca nu aduc un castig imediat! Sa nu uitam cum au ajuns pe piata trupe ca Jethro Tull sau Pink Floyd, Yes sau Electric Light Orchestra in anii aceia! La noi s-a dovedit ca atunci cand a existat cenzura, au aparut trupe de mare valoare care au ramas in timp! Asta vrea sa insemne oare ca in tara asta oamenii nu stiu ce sa faca cu libertatea lor?
 
Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Exista un fel de lehamite, lipseste dorinta de nou si de autentic in cadrul stilurilor! La noi au disparut productiile rock adevarate! Phoenix au rezistat, si legenda va ramane definitiv, indiferent de disensiunile de acum din interiorul ei, pentru ca ei au scris o muzica autentica…n-a semanat cu nimic muzica lor in anii aceia, si asta a insemnat ceva, si nu numai pe plan intern… in rest, putem discuta multe. Astazi, nici un producator nu s-a gandit sa gasesca si sa promoveze trupe sau solisti rock autentici, s-o ia de la capat cu ei, sa-i ajute, sa-i impinga de la spate, sa-i aduca la televizor (ca azi fara tv, esti mort)! Azi e vorba numai de bani… de bani si atat! E nevoie de artisti noi care sa aduca idei noi, idei care n-au mai fost spuse sau expuse nicaieri. Prezenta acestor artisti sau trupe sa tulbure din nou, sau sa puna pe ganduri mase mari de oameni! Trebuie schimbat tot, privit altfel, inteles altfel peisajul rock (si nu numai rock),  autohton.
 
În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
Rock-ul depinde crucial de vanzarile de disc! Atata timp cat asa zisii producatori de la noi, nu-si vor vedea decat propriile interese financiare si atat, atata timp cat nu vor fi promovate decat aceleasi trei, patru trupe si solisti arhimediatizati, cat nu vor fi tratate toate genurile muzicale in mod egal, nu va exista nici progres, nici o adevarata  industrie muzicala romaneasca. Va exista doar acel foc de paie pe care-l stim si-l vedem la televizor si atat! Imediat dupa aceea nu se va mai intampla nimic!
 
Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Din pacate nu ne putem lupta cu morile de vant! Internetul este ce este, si starea de dezamagire a creatorilor care sunt nevoiti sa lupte cu arme noi in cautarea captarii atentiei din partea celor ce vaneaza muzica de pe anumite site-uri, atata timp cat lipsa de educatie duce in continuare la descarcari gratuite si nu la cumpararea din magazin a produsului original, randamentul si creativitatea artistilor va avea de suferit!
 
Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
N-am crezut, si nu cred in acele milioane! Se poate rezolva acea problema cu programe speciale…platesti si ai milioane de vizionari pe Youtube! De asta sunt sigur si stiu! Daca acele vizualizari (citeste like-uri), ar fi reale, atunci salile ar fi pline peste tot, si ar fi din nou cozi la cumparat CD uri in magazinele de specialitate!
 
Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Casele de discuri, radiourile, ajuta doar cele cateva trupe care sunt prezente peste tot in capitala si in tara, si care aduc mari sume de bani din drepturi de autor! ATATA TIMP CAT VOR MAI EXISTA CONCERTE  IN AER LIBER, FARA BILET PLATIT LA INTRARE, ATATA TIMP CAT BANII VOR CIRCULA ALTFEL DECAT AR FI  NORMAL, NU VOM AVEA UN SHOWBIZ  AUTENTIC SI O INDUSTRIE MUZICALA SANATOASA, CA IN TOATE TARILE CILIZATE DIN LUMEA ASTA!
 
Moare rock-ul românesc?
Nu cred ca moare. Vom mai vedea si vom mai asculta aceleasi trupe si aceiasi solisti ceva vreme, se va  continua organizarea de concertele la care romanii vor veni gratuit, isi vor mai da premii ei intre ei cu diferite ocazii. Rock-ul de azi va mai rezista ceva timp pana cand vor aparea trupe si solisti   proaspeti, pe scenele din Romania! Uneori intoarcerea la izvoare nu strica deloc! Visez la ziua in care vor aparea pe scena trupe si solisti care se vor expima altfel, care vor impresiona altfel, care ne vor lasa surprinsi. Nu-ti pot spune ce anume, ca n-am de unde sa stiu, dar de sperat tot mai pot sa sper… pana atunci probabil ca vom mai astepta…vom mai astepta!
 
 

Răzvan Albu: „Versuri „grele”, cu mesaj înseamnă lipsa de difuzare radio si TV”

Răzvan Albu

Rock-ul românesc poate recuceri stadioane, săli de sport (în concerte cu bilete)?
Rock-ul romanesc rar a depasit stadiul de „sala”, eventual scena amenajata pentru vreun eveniment organizat de primarie, in ultimii 24 de ani – stadioanele sunt dificil de umplut chiar si de unele nume mari din vest, d-apoi de romani. In ceea ce priveste concertele cu bilete, nu cred ca se poate face cine stie ce fara sustinerea unor case de discuri + marketing, PR, etc. Nu vad insa interes semnificativ din partea caselor de discuri importante de a investi in rock (inclusiv romanesc).
 
Azi mai contează versurile, mesajul în muzica rock? Mai are rock-ul românesc pentru ce protesta?
Nu. Parerea mea este ca: versuri „grele”, cu mesaj = lipsa de difuzare radio si TV.
 
Din ce cauză a dispărut mesajul social din muzica rock?
Pe de o parte cred ca interesul publicului s-a mutat catre o muzica mult mai usoara, mai fada, care sa relaxeze corporatistul dupa o zi grea la munca (la fel si ca si filmul); pe de alta parte rockerii au inceput sa recicleze mesajele si sa mearga „soft”, probabil din dorinta de bani (vezi Holograf, de exemplu).
 
Crezi că există cenzură la noi, privind producţiile rock?
Nu, cred ca oricine poate canta orice.
 
Cine crezi că este principalul vinovat pentru lipsa progresului rock-ului românesc? Creatorul? Promoterul? Televiziunile? Radiourile? Producătorul? Publicul?
Cred ca principalul vinovat esta artistul care, din dorinta de a face bani, prefera sa cante cover-uri triste/reciclate in cluburi din centrul vechi, decat sa creeze si sa lupte cu sistemul. Majoritatea marilor artisti au pornit de jos, au riscat si au reusit. Acum putini isi mai asuma riscuri. Pe de alta parte, si casele de discuri ar trebui sa ofere exemple – sa investeasca in cativa artisti care au fost dispusi sa riste, ca sa arate ca „se poate”. Cu siguranta ar urma si altii apoi.
 
În ce măsură depinde rock-ul românesc de vânzările de disc?
In mica masura. In lumea digitala, discul (vinil sau CD) a devenit ceva pentru puristi, pentru pasionati. Publicul nu e format din audiofili, ci din oameni dispusi sa mearga sa vada un concert. Cred ca rock-ul de pretutindeni depinde in primul rand de concerte. Desi radioul si televiziunea practic nu mai difuzeaza rock, exista foarte multi oameni, atat la noi cat si in afara, dispusi sa mearga la spectacole. Important este sa le oferi un show de calitate.
 
Descărcările ilegale afectează randamentul şi creativitatea artiştilor?
Afecteaza probabil randamentul si creativitatea marilor artisti, obisnuiti sa vanda discuri (desi chiar si in cazul lor este discutabil, fiindca banii si-i scot din concerte oricum). Exista insa o intreaga generatie de artisti mai tineri, necunoscuti, nascuti si crescuti in mediul digital si dispusi sa creeze. Pacat ca nu au sustinere.
 
Te poţi mulţumi cu mii-milioane de vizualizări pe Youtube, dacă nu reuşeşti să vinzi săli şi CD-uri?
In ceea ce ma priveste, da. Insa cine sunt eu?
 
Casele de discuri ajută fenomenul rock de la noi?
Nu cred. Nu cunosc detalii, intrucat nu sunt afiliat vreunei case de discuri, insa nu vad vreo legatura intre rockerii de la noi si casele de discuri.
 
Moare rock-ul românesc?
Gene Simmons spune ca a murit rock-ul de pretutindeni. Slash a venit cu o caracterizare ceva mai moderata, in care a spus ca barierele pentru noua generatie de rockeri sunt extrem de greu de depasit si ca asta incerca Gene sa spuna de fapt. Daca ar fi sa aplicam aceste idei la rockul autohton, putem afirma ca in mare parte acesta s-a restrans semnificativ. Urmam si noi trendul de afara, la scara mult mai mica – ca de obicei.
 
 
 
Mai multe comentarii puteți citi și pe pagina Trooper Romania
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here