Tony Visconti: „Un album David Bowie este aproape la fel de complicat precum galaxia în care trăim”

0
43

DAVID BOWIE aTony Visconti (producător britanic) a acordat un interviu revistei MOJO (ianuarie 2016). Revista a apărut pe piață înainte de decesul artistului. Visconti a povestit despre relația cu David Bowie (au lucrat împreună aproape 50 de ani) și despre modul în care s-a născut albumul „Blackstar”.
La aproape 3 ani de la revenirea neașteptată pe plan muzical (n.r. – albumul The Next Day), David Bowie a lansat „Blackstar”, un album excepțional, pentru care a colaborat cu cei mai buni muzicieni: saxofonistul Donny McCaslin, pianistul Jason Lindner, basistul Tim Lefebvre, bateristul Mark Guiliana și chitaristul Ben Monder. Totul s-a petrecut sub „bagheta” lui Tony Visconti.
„Nu suntem căsătoriți”, glumește Visconti pe seama faptului că lumea ar putea avea impresia că el și David formează un cuplu. Astăzi, Bowie se adresează lumii doar prin muzica lui sau prin interlocutori, și cine poate fi mai potrivit să vorbească decât Tony Visconti? Iată ce a povestit jurnaliștilor britanici.
 
Reporter: Ai spus că ai fost surprins că David Bowie te-a sunat și ți-a propus să lucrați la albumul The Next Day… Cum a fost cu Blackstar, te-a surprins și mai mult?
Tony Visconti: Nu m-a suprins atât de mult. Știam că intenționează să mai lanseze un album. Vroia să înceapă lucrul imediat după ce terminasem The Next Day, dar a fost nevoit să mai aștepte pentru că nu avea toate piesele. Oricum, este mereu o surpriză când mă sună pentru că îmi spune doar atât: „sunt gata”.
 
 Reporter: Cum sunau piesele când ați început să înregistrați?
Tony Visconti: Unele aveau versuri, ceea ce este un lucru neobișnuit pentru că de obicei lasă versurile la urmă. Am început să înregistrăm alături de trupă în ianuarie 2015. Când intram în studio înregistram o piesă pe zi.
 
Reporter: Având în vedere colaborarea voastră de lungă durată, clar pentru toată lumea că Bowie găsește ceva în tine, ce nu găsește la alții. Ai idee despre ce e vorba?
Tony Visconti: Habar n-am. Mă întreb des ce vede la mine. După ce am făcut albumul The Next Day, i-am trimis un mesaj în care îi spuneam: „Știu că poți lucra cu oricine vrei și nu știu de ce vrei să lucrezi cu mine, dar îți mulțumesc! A fost o călătorie plăcută!”. Evident, nu i-am produs toate albumele. Nu suntem căsătoriți. Sowbusiness-ul este un domeniu în care poți schimba partenerii fără să fi acuzat că înșeli. Nu știu de ce m-a ales pe mine de atâtea ori… Avem gusturi asemănătoare în ceea ce privește muzica, aproape identice. Ne-am înțeles unul pe altul încă de la început. Cred că apreciază acest lucru. Un alt aspect important este faptul că deși țin foarte mult la el, nu o iau razna în prezența lui, așa cum am văzut că fac alții mai tineri care se emoționează doar pentru că îl văd în carne și oase pe David Bowie. El este unul dintre cei mai vechi prieteni ai mei. Se simte în largul lui în prezența mea.
 
Reporter: Cum organizează David Bowie lucrul în studio? Care-i atmosfera?
Tony Visconti: Nu l-am văzut niciodată pe Bowie alergând prin studio cu un clipboard în mână spundu-le oamenilor ce să facă. Ne place să lucrăm cu muzicieni buni și respectăm ce este în mintea lor. Este multă improvizație, apoi noi alegem ce ne place. Modul în care facem un album este un proces de editare. Și alții fac așa, mai ales de când a apărut Pro-Tools. Dar eu și David facem lucrurile puțin diferit pentru că noi dăm un feedback muzicienilor din studio, ceea ce nu prea se mai întâmplă. Producătorii tineri îi pun pe muzicieni să cânte 15 ore și nu le spun nimic. Noi nu facem asta, noi vrem să îi ghidăm pe oameni în direcția potrivită. Suntem o echipă bună, eu și David. Ne bazăm mult pe instincte și de obicei suntem pe aceeași lungime de undă. Când se întâmplă să nu fim de acord, este foarte interesant. De obicei câștigă el, dar mă lasă totuși să încerc să-mi apăr punctul de vedere. S-a întâmplat, totuși, să câștig și eu.
 
Reporter: Când lucrați la piese, știi deja și textul?
Tony Visconti: Nu. Evităm acest lucru intenționat. S-a întâmplat foarte rar să-mi spună despre ce va fi piesa respectivă. Uneori nici nu știu ce vrea să facă, ce mesaj vrea să transmită. David Bowie a gândit mereu în afara cutiei. Nu a fost genul de artist care urmează un trend. De foarte multe ori m-a surprins și pe mine când am auzit piesa cu text.
 

Tony Visconti: „Muzica pop actuală este pentru oameni cu creier subdezvoltat”

 
Reporter: Tu ai produs albumul Blackstar, dar mixajul final a fost făcut de Tom Elmhirst. Ce s-a întâmplat?
Tony Visconti: Mixam cu David în studioul meu, iar el a zis „Hai să facem asta la Electric Lady, când am lucrat cu Arcade Fire acum câțiva ani, mi-a plăcut foarte mult acel studio”. Dar Electric Lady nu ne-a dat studioul pe care l-am vrut, ci unul analog, mai mic. Studioul pe care-l vroia David nu putea fi închiriat pentru că acolo lucra Tom Elmhirst. Între noi fie vorba, deși este britanic, Tim este cel mai bun inginer de mixaj din SUA, colaborează cu Adele, Frank Ocean… Având în vedere că nouă nu ne ieșea nimic în studioul pe care-l primisem, am fost să ne întâlnim cu Tom și am avut ocazia să ascultăm câteva dintre mixajele lui recente. David m-a tras de mânecă și m-a întrebat încet: „te superi dacă-l rog pe Tom să facă mixajul?”. I-am spus că nu. Tom a acceptat, dar am aflat că Tom lucrează „neasistat” – asta este noua modă în SUA. Adele, de exemplu, nu vine niciodată în studio. Dar noi locuiam în New York. Așa că în fiecare zi la ora 17.00 mergeam cu David la studio și corectam unele lucruri. Inițial tom ne-a spus: „fac un mixaj pe zi, așa lucrez eu”. Eu și David ne-am uitat unul la altul și i-am spus: „Ne pare rău, dar durează mai mult să mixezi o piesă David Bowie…” Până la urmă Tom a făcut o treabă excelentă și a muncit foarte mult. Oricum, muzica pop a devenit atât de simplă astăzi… Muzica pop actuală este pentru oameni cu creier subdezvoltat… Îmi pare rău să o spun, dar nu ai nevoie de prea mult creier ca să mixezi un album Adele. În schimb, un album David Bowie este aproape la fel de complicat precum galaxia în care trăim. Este pentru prima dată când David și cu mine am lucrat cu o altă persoană la mixaj. Dacă Tom nu s-ar fi descurcat aș fi făcut tot posibilul să renunțăm la el, dar omul a făcut o treabă foarte bună
 
sursa: Mojo Music Magazine (ianuarie 2016)
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here