OPINII, SNOBISM, MINCIUNĂ, MANIPULARE… MADONNA ÎN ROMÂNIA

0
175

Cronică de Andrei Partoş

Voi încerca să sintetizez, fără să mă opresc prea mult la date deja semnalate de colegii de forum. Să vă spun de ce m-am dus la concert. Pentru că am primit acreditare. Dacă era la Braşov sau la Timişoara, nu mergeam. La 10 minute de casă mi s-a părut firesc să fiu acolo. Şi, profesional, nu regret. Dacă pentru Pink Floyd m-am deplasat cu autocarul până-n Germania, pentru Madonna n-aş fi făcut acest efort. Am difuzat în anii 80 absolut toate hit-urile ei în discotecă, la RV Costineşti… Ştiu exact cât a vândut, am văzut DVD-uri, am văzut toate clipurile (unele excelent produse)…Nu poţi face abstracţie de Madonna, dacă te ocupi de acest domeniu. Îţi place sau nu, asta e treaba ta …Piese ca Holiday,Like a Virgin, Material Girl, Crazy For You, True Blue, Like A Prayer, Live to tell (piesa a stat 18 săptămâni in top în 1986), Papa Don t Preach, La Isla Bonita ş.a.,vin din prima perioadă a carierei (1983-1990) şi vor rămâne în clasamentele all time, pentru că s-au vândut şi se vând şi azi. Nu le-am auzit pe toate în concert… Iar versiunile remixate nu m-au încântat, dar asta e treaba mea internă, de consumator… Am văzut persoane, care au primit invitaţii cadou şi s-au plâns, s-au arătat revoltate, nemulţumite. Poate Laura Coroianu va fi mai atentă cui îi dă invitaţii de acum încolo…Ipocrizia unora, pe care i-am întâlnit în zilele post concert, de a taxa evenimentul ca pe unul suburban, neimportant, nerelevant, scandalos, kitsch-os, mă revoltă. Snobii au sărit în sus, văzând comentariile din presă şi mai ales tv.
Nu-mi amintesc să fi fost vreun ordin, care să oblige lumea să meargă la concert. Şi nici nu cred că cineva a stat acolo cu forţa… Din 27 până azi, prima întrebare, în loc de salut, care mi-a fost adresată era: „Ai fost la Madonna?”… şi văzând că nu sunt revoltat, cum se aşteaptă X sau Y, au început imediat acuzele… Repet, de la oameni , care n-au fost acolo… Drăguţ, nu?

CE AU FĂCUT TELEVIZIUNILE?

Au apăsat pe accelerator, ca disperaţii încă din 15-16 august, când s-a văzut că biletele nu erau vândute, aşa cum sperau organizatorii.  S-a ajuns la isterie autoindusă… Publicul era calm şi liniştit, televiziunile erau la paroxism… Cum vine, când vine, cu ce vine, ce fantastic e showul, câte kilograme se transportă, câţi oameni lucrează pentru Madonna, ce mănâncă, florile, prosoapele, de toate… Reţetă ştiută pentru a promova şi monden-picant un eveniment foarte scump. Disperarea şi insistenţa televiziunilor a generat un orizont de aşteptare imens. De la cei , care nu cunoşteau muzica şi imaginea artistei. Pentru cei ,care doreau să vadă, sau să audă altceva… Pentru cei, care doreau să intre într-o cofetărie şi să cumpere cârnaţi… S-a indus de la început ideea că Madonna nu prea ne are la suflet, că nu va sta deloc aici, că strâmbă din nas la condiţiile oferite de români… S-a ajuns la relatări penibile, despre fiecare amănunt, total neinteresant, care au dus în derizoriu ideea de promovare a unui concert.
Aceleaşi televiziuni , care au vânat-o pas cu pas, cum pune ea piciorul pe pământ românesc, o denigrează acum cu exact acelaşi elan tovărăşesc. La intrare în Parcul Izvor se făceau interviuri entuziaste, se împărţeau afişe cu „Romania Loves You” de către reporterii tv, iar la ieşire totul era invers… Au uitat să le dea afişe cu „Madonna Romania Hates You”, dar s-a subînţeles…
Dezbaterile de după spectacol, cu diverşi comentatori, muzicieni, ziarişti, parlamentari, au fost (cu foarte mici excepţii) monumente ale ridicolului. De regulă au vorbit cei, care n-au fost la concert. C.V.Tudor la Antena 3 a pus bomboana pe coliva intoleranţei… Johnny Răducanu a declarat că el e mai cunoscut în SUA ca Madonna… S-a discutat în emisiunea Alessandrei Stoicescu şi despre minoritatea gay (Madonna s-a referit şi la ea), dar reacţia virulentă a europarlamentarului, a făcut imposibil dialogul cu Mircea Zara (care acum a uitat că s-a declarat gay, dar a uitat şi să vorbească relativ coerent) şi Răzvan Ciobanu, care mi s-a părut cel mai decent din întreaga emisiune. Era acolo şi Fl. Jucan, care s-a limitat la mici linguşeli la adresa preşedintelui PRM, cel care a lansat-o în anii 90, dar nimic cu substanţă…
Televiziunile au făcut tot posibilul ca România să se mai facă odată de băcănie în ochii lumii întregi… Imaginile circulă rapid şi din nou suntem altfel ca toţi ceilalţi…

A GREŞIT MADONNA?

Showul ei era structurat de la primul concert al turneului în ţările est-europene.A şi fost publicat în presă, cu playlist cu tot, ceea ce n-am prea văzut până acum! N-a fost o reţetă pentru România. Ce putea ocoli, era acel scurt discurs. Asta , dacă organizatorii îi explicau că există o anume sensibilitate privind problema ţiganilor…Nicio ţară nu are parte de această confuzie indusă de Europa, cu Rom şi ROMÂNIA… Nicio ţară nu are parte de acuze globale pentru faptele ţiganilor în diverse ţări ale lumii… Ba mai mult, tocmai europenii occidentali sunt cei, care-i expulzează pe ţigani, nereuşind să-i aducă pe calea civilizaţiei… Există o mare nemulţumire mocnită privind modul în care guvernanţii noştri se prefac că ar rezolva problema ţigănească… Deşi primesc bani europeni… Şi atunci, un discurs, ca cel al Madonnei, a produs reacţia unora… A 30% dintre cei prezenţi… Cel mult… Totul a durat câteva secunde. De ce a apărut peste tot în presa noastră şi cea internaţională (scrisă tot de oameni, care trăiesc aici) că Madonna a fost huiduită la Bucureşti, deşi acţiunea a durat câteva secunde?! Revin şi afirm că fără vorbele, neinspirate (dar juste în fond), nimeni n-ar fi reacţionat la momentul „Gipsy” propus de regia showului.
Chiar în acest moment la RTV se discută despre discursul anti-discriminare al Madonnei (e ora 13,33 şi e 30.08) cu Damian Drăghici. Nici acum nu ştim dacă a fost huiduită ea, sau ideea promovată. Nu ne place să ni se spună ce să facem… dar ne revoltăm, doar la întuneric şi numai faţă de un artist, care a plecat şi nu poate reacţiona…

ARE SAU N-ARE VOCE?

Foto: Getty Images

Aceasta este întrebarea! Doar pentru cei , care nu au vreo legătură cu fenomenul. În peste 25 de ani de carieră, Madonna a dovedit că are inteligenţă, ambiţie, simţ al scandalului, că are o viaţă erotică bogată şi diversă, dar n-a pretins niciodată că are o mare voce. Produsul muzical, cel care a ajuns pe discuri, s-a vândut în sute de milioane de exemplare, pentru că era impecabil împachetat. Lumea dansa pe piesele Madonna, nu pe cele cântate de Angela Gheorghiu, lumea ştie ce poate Madonna şi n-o confundă cu Sarah Brightman! Şi atunci de unde această revelaţie la unii artişti români, la unii jurnalişti cu pretenţii?! A nu fi informat azi, a pretinde că n-ai ştiut că Madonna nu are voce, e egal cu a recunoaşte că eşti prost. E un paradox, nu? A fost inteligent dublată de cele două backing-vocals, care au timbru perfect compatibil cu al ei, poate că unele pasaje au fost şi suprapuse cu elemente înregistrate, ceea ce nu înseamnă playback… Au fost şi piese cu vocea înregistrată, dar fără artista pe scenă, când s-au derulat imagini cu diverse semnificaţii… practic vizionai video-clipuri… aşa e conceput show-ul… dacă era să mă supere ceva, era exact acest aspect… Şi vreţi să vă fac o listă cu artişti români sau străini cu voci mici, dar cu vânzări considerabile? Cred că nu vreţi! Ne-am şi găsit… publicul de operă în schimb de experienţă la un show pop-dance! Jenant şi ipocrit!

PUBLICUL ŞI NOI

Presa a avut parte de nişte invitaţii, în loc de acreditări. Am avut acces pe gazonul B, conform organizatorilor. Mi se pare jignitor şi de prost gust. Mai bine ne spuneau să cumpărăm bilete. Totuşi, graţie lipsei de vigilenţă a băieţilor de la intrarea pe gazon (sau a bunăvoinţei lor) am ajuns mai mulţi pe gazonul (pe praful) A. Am văzut popor decent, majoritar feminin. Net! Partea cu jetoanele nu am experimentat-o, dar am văzut cât s-au străduit unii cavaleri. Ora începerii fusese publicată, dar nu deranja pe nimeni să fie anunţată şi la staţie… Ţine de respectul pentru public. Oamenii de vârste diverse (între 16-65 cred, pentru că nu eram cel mai bătrân de acolo) au stat o vreme în picioare, apoi s-au aşezat în praf, pe urmele de iarbă arsă, tocită, fiecare pe ce a putut (pungi, ziare, prosoape, etc)… Era o viermuială continuă de la 20,00 la 21,50… Jetoanele se luau din dreapta, băuturile din stânga, aşa că oamenii erau nevoiţi să treacă în slalom printre toţi cei care-şi găsiseră un loc, presupus, corespunzător. DJ-ul din deschidere, dealtfel foarte bun, care a folosit şi piese Madonna dar şi Eurythmics, n-a prea contat… Mă aşteptam ca publicul de club să fie mai entuziast, dar nimic… Au fost mult mai mulţi curioşi, decât vă puteţi aştepta… Acesta e efectul manipulării tv, al produsului supralicitat şi incorect prezentat… Împreună cu colegul de radio, Ştefan Naftanailă, am analizat feţele, fetele şi reacţiile celor din jur… N-am văzut entuziasm… Poate doar la momentul Michael Jackson… Şi au fost tentative de „jump” când a cerut-o Madonna, dar toţi aveau picioarele obosite, aşa că riscau fracturi… au renunţat rapid… Cei din faţă (primii 60 de metri) au fost activi, energici, iar pe cele două ecrane imaginea publicului dădea bine… Ecrane prea mici pentru mărimea spaţiului… Cei de pe gazonul B au fost prejudiciaţi, atât ca sunet cât şi ca vizibilitate. Suprafaţa nu permitea un gazon B. Nici înălţimea scenei nu permitea. Lângă mine erau persoane tinere, de 1,60-1,70, care nu vedeau nimic pe scenă, aşa că priveau strict la ecran. Pentru asta puteau sta acasă. Nu ştiu dacă au fost 60.000 sau nu. Eu cred doar în acte. Câte invitaţii s-au dat, plus câte bilete s-au vândut. Cât s-a virat la stat, care a fost reţeta… Aşa se face în toate ţările civilizate… Revista Billboard publică periodic liste cu astfel de cifre… Aşa se stabileşte box-office-ul unei vedete… Doar aşa aflăm câte persoane au fost… Poate că eram 50.000… Dacă organizatorii nu ţin la rigoare, nu mă pot baza pe cifre aruncate de ziarişti… Comentariile legate de praf sunt reale, am inhalat la greu… Pantofii s-au făcut albi, iar pantalonii până la genunchi şi-au schimbat culoarea. Cine a venit în bermude şi şlapi, a fost inspirat! Suprafaţa este total nepotrivită pentru concerte. Văd că azi s-au trezit şi organizaţiile neguvernamentale ECO, iubitoare de parcuri şi verdeaţă… Cam târziu… Urmează Festivalul Tuborg… şi apoi ce mai vrea Vanghelie pe acolo… Ori se amenajează acest parc, pentru concerte, ori se revine la statutul de parc verde şi se renunţă la astfel de soluţii de compromis. Noi nu avem un Hyde Park, sau Central Park, cu iarbă îngrijită, cu tehnologie de protecţie… Cât priveşte presa, cred că atitudinea Emag!c n-a fost una corectă. Putea asigura un rând în tribună pentru că toţi au scris şi promovat concertul, iar financiar efortul era infim. Câte locuri ocupam? 100? 200? So what?
Tot la capitolul presă, trebuie să remarc aberaţiile scrise de unii. Le găsiţi pe toate la topicul alăturat. Cum poate scrie cineva „Madonna, ce dezamăgire!”??? Păi, te-ai dus la ce? Ce sperai? Lui Florin Negruţiu (Gândul) i-au plăcut totuşi două aspecte: Like a Prayer (şi acesta a fost remixat ) „Give It to Me” precum şi faptul că Madonna arată foarte bine la 51 de ani şi se mişcă excelent. Alţii nici de mişcarea ei nu erau mulţumiţi.
Unii au vorbit despre sunet. Locul în care ne-am aflat noi (nu eram aproape de scenă) a fost perfect. Volum corect, puteai vorbi cu cei de alături fără să ţipi. Producţia muzicală n-a avut cusur.

ORGANIZARE

Am ascultat atent explicaţiile date de Laura Coroianu (Emag!c). Nu m-a convins că nu existau alte soluţii pentru acest concert. Lumea s-a plâns de multe: de WC-uri prea puţine, de căi de acces puţine, de praf, de slaba aprovizionarea cu răcoritoare, de aglomeraţie, de lipsa unor soluţii (se puteau distribui la intrare nişte cartoane pe care să ne aşezăm până începea concertul), lipsa unor anunţuri organizatorice (la intrare, dar mai ales la ieşire, prin care oamenii să fie chemaţi la calm, orientaţi spre trasee eficiente, etc). A existat şi un magazin cu „merchandise” (tricouri, obiecte, şepci) asaltat la ieşire. Nici acesta nu a avut parte de o minimă mediatizare. Dacă la BestFest treburile erau puse la punct, aici n-a mai funcţionat cum se cuvine strategia organizatorilor. Cei care au plătit bani mulţi n-au avut parte de confortul meritat. Am cules opinii şi ele sunt aproape unanime la acest capitol.

CONCLUZIILE MELE

Când vom renunţa la ţopism, snobism, când vom merge le concertele care ne interesează real, vom avea satisfacţii mai mari. Cultura concertistică se formează în decenii. Avem 20 de ani de când avem oferte, iar de vreo 10 ani oferta are şi nivel inalt. O artistă controversată cu impact discografic şi tabloid, nu trebuie , nu are voie, să fie comparată cu The Rolling Stones, Michael Jackson, Metallica sau Elton John (apropo, mai ţineţi minte câtă lume a fost la concert… sau nici Elton John nu cântă?) şi mulţi alţii. Unii compară cifre, alţii muzica, vocile, mişcarea, producţia. La cea din urmă Madonna se află în top pe tot Globul. Faptul că despre Madonna s-a scris şi s-a vorbit mai mult ca despre oricare alt artist prezent pe o scenă din România, exprimă incapacitatea noastră de a discerne… La Santana n-a fost puhoi, la Robert Plant nici atât…Unde era presa asta viguroasă şi pricepută? Nici mesajul lui Santana, care îndemna la pace şi toleranţă n-a fost înţeles. Soluţia ar fi să-i rugăm pe musafiri să nu mai vorbească, nu? Ce noroc pe Madonna că a spus Romania şi Bucureşti! Concertul m-a ajutat să înţeleg mai multe despre showbiz, despre artiştii români, despre publicul nostru, despre limitele noastre, despre cum nu se promovează un eveniment de acest calibru. N-am avut trăiri, pentru că Madonna nu mi-a transmis aşa ceva. O respect pentru felul în care a ştiut şi ştie să se menţină mereu în centrul atenţiei. Şi ca să nu mă înţelegeţi greşit, fizic nu mi-a plăcut nici când avea 20 de ani…
Acum aştept să aflu dacă Anastacia are sau nu voce!

P.S.1 Poate aduna cineva toate declaraţiile artiştilor români, după acest concert. Sunt extrem de interesante, pline de substanţă! Pe Oana Roman n-o asimilaţi aici. Ea ar fi cerut banii înapoi, dacă nu primea invitaţie de la organizatori! Ea vede cultură adevărată prin cluburile bucureştene sau de pe litoral…

P.S.2 Madonna n-a repetat mesajul anti-discriminare la Sofia…Deci, dacă i se explică, înţelege…Showul a fost acelaşi, doar vorbele le-a schimbat…A făcut apel la toleranţă religioasă…Oriunde merge, provoacă…asta e reţeta ei şi ţine! Nu spun că e bine…
P.S.3. Scena multifuncţională, componentele hidraulice, scenografia, efectele laser sau combinaţiile de lumini şi imagini, culorile de pe fundal, sound-ul trupei de acompaniament (excelenţi muzicieni), le trec la pozitiv, chiar dacă au fost puţin abordate în presă.

Alte articole:

MADONNA: Cronică de pe bordură… (Iulia Radu – click aici)

1 COMENTARIU

  1. […] http://andreipartos.ro/opinii-snobism-minciuna-manipulare-madonna-in-romania/ var addedComment = function(response) { //console.log('fbComments: Caught added comment'); //console.log('fbComments: Making AJAX call to update Facebook comment count'); $.post('http://andreipartos.ro/wp-content/plugins/facebook-comments-for-wordpress/facebook-comments-ajax.php', { fn: 'addComment', xid: 'hgPHoozzGWOYnrL_post14995' }, function(resp) { if (resp === 'true') { //console.log('fbComments: Updated and cached Facebook comment count for post with xid=hgPHoozzGWOYnrL_post14995'); } else { //console.log('fbComments: FAILED to update Facebook comment count for post with xid=hgPHoozzGWOYnrL_post14995'); } }); //console.log('fbComments: Making AJAX call to send email notification'); $.post('http://andreipartos.ro/wp-content/plugins/facebook-comments-for-wordpress/facebook-comments-ajax.php', { fn: 'sendNotification', xid: 'hgPHoozzGWOYnrL_post14995', postTitle: '26 AUGUST – NĂSCUŢI PENTRU MUZICĂ', postUrl: 'http://andreipartos.ro/26-august-nascuti-pentru-muzica/' }, function(resp) { if (resp === 'true') { //console.log('fbComments: Sent email notification'); } else { //console.log('fbComments: FAILED to send email notification'); } }); }; FB.Event.subscribe('comments.add', addedComment); […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here