Despre promovare și artiștii români

0
182

music-promotions aArticol de Iulia Radu
Am tot vorbit despre hibele așa-zisei industrii muzicale din România. Nu e un secret pentru nimeni că dacă nu faci parte din „gașca” potrivită, șansele să poți trăi decent din muzică sunt foarte mici. Am vorbit și despre talent-show-urile TV care, deși aparent îți oferă o oarecare expunere în media, nu-ți deschid porțile către succes. Prea puțini sunt cei care au reușit să confirme după ce au participat la o astfel de emisiune, semn că industria nu-i pregătită să producă nimic cu sens, sau e lipsită de idei.
Dar vă propun acum să vorbim și despre modul în care înțeleg artiștii să își facă cunoscută muzica și să-și consolideze relația cu publicul. Pentru că deși industria scârțâie din toate balamalele, există și „portițe” prin care poți ajunge la public. Una dintre acestea, este emisiunea „Psihologul muzical” realizată de Andrei Partoș și difuzată pe Radio România Actualități (postul public de radio care se bucură în continuare de cea mai mare audiență la nivel național). Emisiunea a împlinit 14 ani, a ajuns la ediția 747, și a adus în studio peste 400 de artiști (din pop, rock, folk, blues, jazz, heavy-metal, dance, R&B, precum și actori, scriitori, sportivi sau oameni din media). Este un talk-show muzical de 5 ore, din care 3-4 ore (dar uneori chiar și 5!) aparțin invitaților din studio. Artistul are șansa să își prezinte muzica (unii dintre ei cântă live, în studio), să vorbească despre cariera proprie, să intre în dialog cu ascultătorii. Trebuie să menționez că înregistrarea integrală a emisiunii este postată pe site-ul Radio România, acolo există arhiva încă din 2009, așa că oricine poate asculta și reasculta edițiile. În ultimii 5 ani, există și înregistrări video postate pe Youtube cu diverse cântări live din studio. Mai nou, în fiecare ediție transmitem un fragment live (în jur de 30 de minute) și pe Facebook. De asemenea, din 2008, există și acest site unde am promovat întotdeauna creația românescă (fără să excludem vreun gen muzical). Periodic le oferim șansa ascultătorilor și cititorilor să propună și să voteze mai apoi posibilii invitați în emisiune.
Am simțit nevoia să fac aceste precizări pentru că, săptămâna aceasta am primit un mesaj de la un artist din provincie, care m-a revoltat. Ok. Știu că artiștii sunt nemulțumiți (pe bună dreptate) de modul în care funcționează lucrurile în showbiz-ul autohton. Știu că e greu să te lansezi. Te costă să intri într-un studio să-ți înregistrezi piesele. Te costă orchestrația. Te costă compoziția (dacă ești doar solist). Înțeleg perfect supărarea artiștilor. Problema este că pe cât sunt de frustrați, pe atât sunt de muți în momentul în care au șansa să discute problemele de care se lovesc. În schimb, atacă fix omul și emisiunea care i-ar putea ajuta. Bunăoară, artistul Michael Alexander a postat (pe pagina de Facebook a lui Florentin Milcof) un mesaj în care întreabă de ce nu sunt invitați în studio și artiști neconsacrați dar talentați, de ce „promovarea se face pe pile si relatii conform modelului autohton Ne cunoastem…..vii la mine si stam de vorba la microfon”? Omul susține că ascultă emisiunea de multă vreme și aude aceeași invitați și nu înțelege de ce nu au loc și alții… Aveți mesajul inițial mai jos:
 

Michael Alexander Salut, am si eu o intrebare veche de ani de zile……. tare as fi curios sa aflu de ce totusi nu apar in acest studio si muzicieni neconsacrati (pentru ca nu a avut cine si nu au existat bani pentru promovare) plini de talent si care au ceva de spus in muzica (vorbesc de instrumentisti adevarati si vocalisti cu simt de raspundere) de ce nu ne este oferita posibilitatea in societatea romaneasca pentru a duce mai departe adevarata arta si nu promovarea pe pile si relatii conform modelului autohton ”Ne cunoastem…..vii la mine si stam de vorba la microfon”……..sunt un fan al acestei emisiuni si a domnului Andrei Partos si tocmai de aceea as spera la un raspuns cu acesta ocazie……nu am nimic personal cu moderatorul emisiunii si cu invitatii dar……….va spun sincer stau si ma intreb de ani de zile de ce nimeni nu se gaseste sa rosteasca intr-o astfel de emisiune calitativa sau sub un alt aspect mass-media, realitatea din Romania privind faptul ca nu e suficient sa fi un exceptional muzician instrumentist sau sa ai o voce egala cu artisti ca Dan Bittman, Cristi Minculescu sau sa canti in stilul lui Chick Corea la perfectie…..intrebarea principala e…….de ce noi care am ales sa ramanem in tara si sa facem ceva aici, toate aceste calitati mai sus mentionate nu sunt de ajuns, De Ce?……..Ma uit la televizor si ascult radioul ca fiecare cetatean al acestei tari si de ani de zi de zile de fapt de prea multi ani vad si aud aceasi invitati……totusi iar ma intreb…….bun am inteles, cunostinte de demult si asa mai departe…..dar pe langa astia (ca nimeni nu spune sa dispara) nu ar putea avea loc si altii?????? Va multumesc mult si chiar astept un raspuns! (Nu am scris cu rea intentie sau sa ofensez pe cineva,dar sunt si eu muzician de profesie si director al unui compartiment de cultura din cadrul unei primarii si spre deosebire de generatia mea eu chiar mi-am dat silinta in aceasta viata sa fiu perfect informat si un bun muzician)

 
Lucrez cu Andrei Partoș de 10 ani și știu că s-a întâmplat de multe ori ca cei care au ajuns în studio, să fie oameni pe care nu-i mai întâlnise până la momentul respectiv. Așa cum știu că artiști pe care-i cunoaște de o viață-ntreagă (cum ar fi Cristi Minculescu) au refuzat toate invitațiile de a participa la emisiune. Știu că de multe ori Andrei s-a adresat pe Facebook artiștilor îndemnându-i să îi trimită piese pentru a le difuza. Puțini au reacționat! Probabil că mai nou, artiștii au impresia că trebuie să vină cineva să se roage de ei să vină la radio sau să trimită o piesă. Păi, am noutăți pentru voi: au trecut acele vremuri (dacă or fi existat vreodată). Astăzi, dacă scrieți pe Google „metode de a-ți promova muzica” găsiți sute de articole atât în limba română cât și în limba engleză. Poate că ar fi timpul să ieșiți din „pătrățica” voastră, să vă interesați care sunt emisiunile radio-TV care vă pot ajuta și să faceți primul pas către realizatorii acestora. Dl Michael Alexander nu a trimis niciodată vreo piesă pe adresa emisiunii sau pe pagina de Facebook. Nu-mi amintesc să fi trimis vreun mesaj în timpul emisiunii. NIMIC! Are doar întrebări existențiale și acuze grave. Stau și mă întreb: ce vă împiedică stimați artiști (neconsacrați, dar talentați) să trimiteți un mail cu o piesă atașată și un CV?! Un mail nu costă nimic!
Dar haideți să vorbim și despre modul în care se raportează artiștii la o emisiune cu vechime, care-i servește necondiționat. Așadar, sunt 14 ani de când există această emisiune. Este realizată de un om cu o carieră de aproape 50 de ani. Niciodată nu anunțăm înainte invitatul emisiunii, nu facem promo, nu le stricăm oamenilor bucuria de a descoperi numele invitatului în direct. De ce? Pentru că ne bazăm pe un public constant, un public care ascultă emisiunea indiferent de invitatul din studio. Un public pe care Andrei Partoș l-a format în toți acești ani. Acesta este un succes, din punctul meu de vedere. Iar faptul că în fiecare noapte de vineri, emisiunea este ascultată de vreo 2 milioane de oameni, spune multe. Unii artiști au înțeles acest lucru, iar atunci când au o lansare, o piesă, un concert, îl contactează pe Andrei, trimit informații, piese, sau încearcă să stabilească prezența în studio. Sunt și artiști care vin din Timișoara, Cluj, Arad, Iași, special pentru noaptea de vineri, conștienți fiind că le este de ajutor. Dar sunt și alte cazuri care consideră că popularitatea lor este atât de mare, încât prezența lor în emisiune este o binecuvântare, iar realizatorul ar trebui să fie fericit că a avut privilegiul și onoarea să se afle în augusta lor prezență. Unii ne contactează prin PR și spun că își doresc să apară în emisiune. Stabilim de comun acord o dată, iar apoi PR-ul nu mai răspunde la telefon, sms, mesaje pe Facebook. Aceștia nu se obosesc să te anunțe că nu mai ajung (oricum pentru ei, e mai importantă apariția la TV), sunt prea mari pentru un astfel de gest. Au fost și cazuri care au anulat în ultima clipă pe motiv că nu au terminat treaba în studioul de înregistrare (și în acest caz tot prin PR). Nu contează faptul că prezența în studio fusese stabilită cu vreo două luni înainte, nesimțirea e ridicată la rang de artă. Recent, a apărut un nou tip de artist: cel care a participat la un talent – show (de cele mai multe ori nu a ajuns nici până în finală). Am invitat în emisiune o trupă care a fost la X-Factor. Tratativele au durat mai mult și au fost mai anevoioase decât cele pe care le-am avut cu managerul lui Ian Anderson (Jethro Tull), și au eșuat lamentabil când trupa a solicitat plata drumului. Faptul că artiștii „ard” etapele și au impresia că dacă au participat la un show TV pot umple Arena Națională, este îngrijorător și deranjant!
Să ne înțelegem, atât artiștii cât și jurnaliștii au nevoie unii de alții. Dar dacă nu există respect, atunci realația nu poate funcționa. Sunt consternată să aflu că în 2017, artiștii nu știu cum/unde își pot promova muzica. Este halucinant să văd că atunci când au șansa să își spună of-urile, nu o fac (pentru că nu vor să supere pe X,Y sau Z), iar apoi ne trezim cu mesaje de genul celor de mai jos. Ca să fie clar pentru toată lumea, listele cu cei care au fost în studioul emisiunii se află aici (click pe fiecare an): 2002 – 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017. Veți vedea câți artiști de 30 de ani (înțeleg că aceasta este vârsta maturității muzicale, din spusele lui Michael) au fost în studio în toți acești ani. Veți vedea că au fost și debutanți, adolescenți de 17-18 ani. Ar fi mai bine dacă ați lăsa orgoliul și ați trimite creațiile voastre pe adresa noastră de mail dar și către alți realizatori/jurnaliști. S-ar putea să aveți surpriza plăcută să vă ascultați piesele la radio sau să citiți articole despre voi.
Dar cred că mai trebuie subliniat un aspect: nu-i obligatoriu să ajungă toată lumea în studioul emisiunii, pe unii i-am promovat doar pe site. De asemenea, nu toți cei care trimit piese sunt atât de buni pe cât se cred. Nu orice creație e percepută ca fiind valoroasă de către un destinatar sau altul. Nu uitați că mai sunt și alte emisiuni care vă pot fi de folos. Nu uitați că există și posturi de radio regionale, nu uitați că există Youtube. Totul este să ascultați și să vă informați, că doar e vorba despre cariera voastră. La fel de important este să înțelegeți că aveți o voce pe care e bine să o folosiți și, în loc să adunați nemulțumiri, mai bine puneți punctul pe „i” atunci când trebuie. Muzica voastră poate ajunge la public, chiar și în condițiile unui peisaj muzical „defect”.
 
Mai jos aveți mesajele lui Michael Alexander:

Michael Alexander Doamna eu nu contest faptul ca prin aceasta emisiune au fost promovati si tineri……..eu nu vorbesc de copii de 17, 12, 15 ani (nu contest talentul, dar totusi maturitatea muzicala intervine dupa 30 ani ca varsta, timp in care a avut loc acumularea informationala si performanta la scena) si care abia incepe sa guste din ceea ce inseamna muzica……eu vorbeam despre cazurile cu adevarat a unor muzicieni care chiar nu au posibilitati sub nicio forma de promovare, dumneavoastra ati inteles total gresit mesajul meu mai exact……ceea ce am vrut sa spun nu tine de critica sau batjocura etc. ma repet….eu nu critic, nu judec doar aduc in vedere niste aspecte si nu vorbesc doar in nume propriu ci si acelora care poate nu se pricep a comunica niste lucruri sau nu au posibilitati de nici un fel despre asta e vorba, de altfel am precizat in mesaj faptul ca nu atac si nu am scris cu rea credinta…….am pus doar un set de intrebari care imi staruie in minte de ani de zile!
 
Michael Alexander Domnule Florentin Milcof sunt convins ca ati inteles ceea ce am vrut sa spun tocmai si de asta am ales sa scriu unor oameni de calibrul dumneavoastra si a domnului Andrei Partos……..precizarea cu microfonul din studio si cu, ”cunostintele” ,nu se refereau la emisiunea de fata, eu vorbeam in general si pentru ca stiti dumneavostra……in provincie e foarte greu mai ales cand te afli in orase moarte din punct de vedere cultural promovabilitatea inseamna zero de la un capat la altul si despre asta incerc sa vorbesc, de asta am pus niste intrebari pe care nimeni nu le semnaleaza….dar atat am facut nu am atact pe nimeni! Va multumesc mult si sper ca intr-o zi in ciuda acestor discutii sa ne cunoastem!
 
Michael Alexander Exact asta incerc sa precizez si eu doar ca uneori probabil semnalarile de acest fel par la o prima vedere mai incomode )))) dar in realitate nu e chiara asa, pentru ca am simtul raspunderii si garantat intotdeauna caut sa nu ofensezi pentru ca stiu ca exista aceasta probabilitate, va multumesc mult pentru intelegere!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here