CONFERINŢĂ DE PRESĂ ŞI INTERVIU CU STEVE VAI (Café Verona, 6.12.2010)

0
42

 

Steve Vai, Conferinta de presa, Romania
Steve Vai, Conferinta de presa, Romania

Încă nu-mi revin după această zi! Am început-o la Café Verona cu Steve Vai. Un artist deschis, dornic să răspundă tuturor întrebărilor cât mai amplu posibil. Chitariştii din noua generaţie nu îl impresionează prea mult. “Ascult foarte multă muzică nouă. Ceea ce mi se pare interesant, este că şi acum se întâmplă exact ce mi s-a întâmplat mie când eram la început de drum. Atunci ascultam pe toţi marii chitarişti, Carlos Santana, Jeff Beck, Jimmy Page şi încercam să fur câte ceva de la ei şi să adaptez stilului meu. Copiii din ziua de azi… uneori nu prea îi înţeleg… Văd copiii care pot cânta atât de rapid la chitară, este uluitor. Dar nu este singurul lucru pe care îl apreciez la un chitarist. Din punctul meu de vedere trebuie să existe un echilibru între tehnică şi feeling. Aşa că dacă mă întrebaţi ce părere am despre tinerii chitarişti, pot spune că sunt uimit de ceea ce văd, dar nu sunt emoţionat cu adevărat”.
A fost întrebat şi despre droguri (întrebarea fiind asociată cu faptul că piesa For The Love Of God a fost compusă într-o perioadă în care ţinea regim. Întrebarea era de ce a ales asta şi nu drogurile?)… “Nu ştiu ce să vă spun pentru că eu nu am luat niciodată droguri. N-am luat niciodată droguri pentru că motivul pentru care ele îţi provoacă atât de mult rău este că sunt atât de bune. În adolescenţă am făcut ce face orice adolescent. Dar eu am evitat mereu lucrurile care îmi perturbă claritatea. Cred că pentru a crea lucruri puternice trebuie să ai mintea limpede. Trebuie să îţi foloseşti energia din interior şi să o manipulezi în lumea exterioară. Şi pentru a face acest lucru ai nevoie de multă concentrare şi forţă. Eu dau deoparte tot ce îmi opturează această capacitate de concentrare. În ceea ce priveşte dieta Când eram tânăr nu stăteam prea bine la capitolul sănătate, aveam mereu câte o durere. Când plecam în turneu, la început, cu Frank Zappa, eram o epavă. Fumam ţigări, mâncam orice… nu aveam energia de care vă vorbeam mai devreme. Atunci mi-am dat seama că trebuie să fac o schimbare. Aveam vreo 21 de ani şi mă confruntam cu probleme intense din punct de vedere mental. Simţeam nevoia să fac schimbări drastice în viaţa mea. Şi am schimbat modul în care mă alimentam şi modul de gândire. Şi acesta a fost un lucru foarte important pentru mine, altfel aş fi murit. De două ori pe an ţin această dietă timp de 10 zile. Iar când am înregistrat Passion And Warfare, s-a întâmplat să fiu în această perioadă de post. Iar când faci ceva care cere disciplină, trebui să aplici această disciplină şi în interiorul tău. Şi uneori, această disciplină te aduce mai aproape de rădăcinile tale. Postul este un mod de curăţire. Şi când faci asta îţi revine claritatea în gândire. Când am înregistrat For The Love Of God am vrut să am această claritate, aşa că am programat acest post exact atunci când ştiam că urmează să înregistrez piesa. După ce am lansat discul şi piesa a avut atât de mult succes, dădeam interviuri şi când le supuneam jurnaliştilor că am postit când am înregistrat piesa, erau uluiţi. Dar pentru mine a fost ceva natural, nu am făcut nimic ieşit din comun. Îmi cer scuze, a fost un răspuns lung” (râde).
Ne-a vorbit despre modul în care abordează un concert alături de o orchestră: “Este o dinamică diferită faţă de un show pe care îl susţin cu trupa mea sau într-un concert G3. Dacă eu am chitară şi tu ai o chitară şi facem un jam-session fără să ştim ce vom cânta, comunicăm prin auz. Muzicienii dintr-o orchestră nu comunică la fel. Ceea ce îi încită pe ei este să cânte cât mai bine ceea ce a scris compozitorul. Asta îmi place la ei. Fac tot ceea ce le spui. Va fi o dinamică interesantă pentru că voi avea pe scenă şi muzicieni rock din trupa mea. Este o situaţie unică pentru că majoritatea muzicienilor de rock nu cântă alături de o orchestră care cântă după partitură. Dar modul în care compun pentru o trupă rock şi o orchestră diferă faţă de ceea ce auziţi de obicei când o trupă rock angajează pe cineva să îi orchestreze muzica. De cele mai multe ori, ei nu ascultă deloc orchestra, încearcă doar să o scoată la capăt cu bateristul. Dar acum, situaţia este diferită, pentru că eu am compus astfel încât trupa rock să fie integrată în piese. Compoziţiile sunt mai simple, în mod evident nu avem timp suficient pentru a repeta. Va fi un concert simplu, dar nu îi va lipsi forţa, de asta puteţi fi siguri!”
Steve a vorbit cu noi aproape o oră. A glumit, a dat autografe, a făcut fotografii cu toată lumea! Am achiziţionat albumul Where The Wild Things Are şi spun cu mândrie că îl am acum cu autograf! A semnat chitara unui puşti (care la final era extrem de fericit, de mândru şi de emoţionat). Apoi au urmat interviurile. Eu am fost prima… Am avut emoţii mari, dar cred că m-am descurcat până la urmă. Iată ce a ieşit:
Despre legătura lui cu publicul român:
Fiind un tânăr american, mă uitam pe hartă şi vedeam toate aceste locuri exotice despre care auzeam tot felul de poveşti, iar România avea ceva mistic… şi nu mă refer doar la castelul lui Dracula, ci şi la cultură. Întotdeauna m-am întrebat cum este aici, în această ţară, cum sunt românii… Am fost extrem de norocos să pot veni aici în urmă cu 10 ani, când situaţia era diferită faţă de ceea ce am găsit aici. Astăzi mă bucur că am putut veni din nou în România şi sunt sigur că îmi va plăcea şi mai mult când voi mai veni peste ceva timp pentru că lucrurile aici se schimbă. România este una dintre acele ţări în care lucrurile se schimbă în permanenţă din cauza situaţiei politice, a guvernelor care se succed. Această ţară se europenizează pe zi ce trece. Cred că în trecut ar fi fost foarte dificil să vin şi să fac ceea ce urmează să vedeţi pe 8 decembrie.
Deţii o casă de producţie, Favored Nations. Cum priveşti problema download-urilor ilegale? Vezi vreo soluţie pentru a opri acest fenomen?
Nu cred că poate fi oprit. Dar cred că pe măsură ce progresăm, şi pe măsură ce tehnologia avansează, va exista o protecţie mai mare. Dar cred că lucrurile se vor schimba, deja se simte acest lucru, în modul în care muzica va fi distribuită, Muzica va avea mereu acelaşi rol emoţional pentru oameni. Dar în lumea afacerilor, rolul muzicii se schimbă constant. Nu cred că vom opri descărcările ilegale de pe Internet pentru că oamenii furau discuri încă de pe vremea când nu exista posibilitatea descărcării de pe net.
Crezi că pentru un tânăr chitarist, sunt importante lecţiile de chitară?
Cred că este important ca un tânăr să se poată identifica cu ceea ce îşi doreşte să facă. Cred că pentru un artist este extrem de important să îşi poată crea o imagine clară a ceea ce îşi doreşte. Pentru mine, a înţelege muzica şi a urma cursuri, a fost foarte incitant. Pentru unii oameni, însă, nu este aşa. N-aş recomandă nimănui să facă un lucru care nu I se pare incitant pentru că nu va fi bun la acel lucru. Aş recomanda tinerilor să ia măcar câteva lecţii de chitară, doar pentru a avea noţiunile de bază. Dacă măcar au o bază, îşi pot explora singuri potenţialul. Oamenii sunt influenţaţi de mine pentru că eu fac ceea ce fac din plăcere, cu naturaleţe. De-a lungul timpului, am învăţat că e vital să faci ceea ce ţi se potriveşte, că a fi natural este cel mai bun lucru. Dacă faci ceva ce îţi place, creaţia ta va fi apreciată şi de alţii.
Spune-mi câte ceva despre modul în care compui. Albumele instrumentale îţi impun anumite restricţii sau din contră, îţi oferă mai multă libertate?
Pentru mine nu e nici una nici alta… Cred că o piesă trebuie să fie servită, trebuie să o pui în evidenţă prin modul în care o interpretezi. Dacă o piesă cere o parte vocală, o fac. Pun pe cineva să o cânte sau o cânt chiar eu. Mie îmi place să cânt cu vocea. Îmi place cum sună vocea mea (râde). Muzica îţi spune de ce anume are nevoie. Unele bucăţi, multe, pe care le aud în mintea mea, sunt instrumentale. Dar nu există sacrificii, nu fac aşa ceva. Procedez aşa cum simt eu că pun în valoare o idee muzicală.
Ţi-e dor să mai cânţi într-o trupă cu un solist vocal?
Uneori, da. Dar de multe ori, nu. Asta pentru că sunt un muzician independent, iar ceea ce fac eu acum este exact ceea ce îmi doresc. Dacă aş vrea un solist vocal, mi-aş lua unul. Dar… nu vreau…
Cum crezi că pot fi integrate cel mai bine computerele în procesul tău creator?
Este o ecuaţie uriaşă! Pentru că un computer îţi permite să faci lucruri pe care în mod normal nu ai putea să le faci. Eu le folosesc, n-am nimic împotriva folosirii lor. Procesul în care compun este complet diferit, ok, poate nu chiar complet diferit, dar e cu siguranţă diferit. Pe mine mă ajută mult computerul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here